سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۶۵۳
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
حجت الاسلام رحیم جعفری می‌گوید: آقایانی که روی موسیقی معمولا اشکالات و مسائل و ایراداتی دارند بیشتر روی حواشی موسیقی نظر دارند تا خود موسیقی. آن چیزی که به عنوان قانون و مقررات وجود دارد، مبنا محسوب می‌شود و هیچ دیدگاه و سلیقه‌ شخصی جای قوانین را نمی‌تواند بگیرد.

به گزارش دیباچه، حجت الاسلام رحیم جعفری (مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه) ضمن بیان این مطلب که "موسیقی و بخصوص موسیقی ایرانی، ذات و ماهیتش مشکل خاصی ندارد و این حواشی آن است که برای خود موسیقی و مردم ایجاد دردسر می‌کند؛ حواشی نیز ارتباطی با ذات و ماهیت خود موسیقی ندارد." گفت: به گمان من یکی از راه‌های مهمی که می‌توان به وسیله آن از تهاجمات فرهنگی جلوگیری کرد، تقویت ظرفیت‌های فرهنگ و هنری اقوام کشورمان و به‌خصوص در زمینه موسیقی است.

حجت الاسلام رحیم جعفری:موسیقی مشکل خاصی ندارد/حواشی موسیقی برای خود موسیقی و مردم ایجاد دردسر می‌کند

وی درباره اتفاقاتی مانند لغو کنسرت‌ها که گاه در برخی شهرهای کشورمان اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: آقایانی که روی موسیقی معمولا اشکالات و مسائل و ایراداتی وارد می‌کنند؛ بیشتر روی حواشی موسیقی نظر دارند تا خود موسیقی. بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که ما در چارچوب قانون و مقررات و قانون اساسی حرکت کنیم؛ هرکسی هم دیدگاهی برای خودش می‌تواند داشته باشد و همه نظرات محترم است.

مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه در ادامه افزود: ما حاکمیت داریم؛ وقتی نظام و حاکمیت و دولت داریم؛ می‌بایست برای تمامی زمینه‌ها دستور‌العمل داشته باشیم و همچنین پاسخگو باشیم؛ چون این موضوع هم مطالبه است و هم باید براساس ضوابط و قوانین و مقررات حرکت صورت بگیرد. به عنوان حاکمیت نمی‌شود بگویم ما به این موضوع خاص کاری نداریم یا بی‌تفاوت هستیم یا باید آن را تعطیل کنیم. یعنی برای هر چیزی، حاکمیت می‌بایست قوانین و ضوابط و مقرراتش را داشته باشد.

حجت‌الاسلام رحیم جعفری گفت: آن چیزی که به عنوان قانون و مقررات وجود دارد مبنا محسوب می‌شود و در کنار آن هر دیدگاه و سلیقه‌ی شخصی که وجود دارد، محترم است و برای خود افراد است و جای قوانین را نمی‌تواند بگیرد. دیدگاه‌های شخصی برای یک حرکت کلی و عمومی که در جامعه وجود دارد، حکم قانون ندارد.

وی در ادامه افزود: به نظرم در زمینه بحث‌های فنی موسیقی نیز جای تامل وجود دارد و آن‌گونه که باید و شاید خوب کار نشده است. یعنی در زمینه موسیقی ما ننشسته‌ایم با هم به خوبی صحبت کنیم. بحث موسیقی یک بحث فنی محسوب می‌شود که هم مبانی شرعی و هم مبانی تخصص خودش را دارد.

مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه همچنین عنوان کرد: به هر حال موسیقی و بخصوص موسیقی ایرانی، ذات و ماهیتش به نظر من؛ اصلا مشکل خاصی ندارد و این حواشی موسیقی است که برای خود موسیقی و مردم ایجاد دردسر می‌کند. همانطور که گفتم حواشی موسیقی نیز ارتباطی با ذات و ماهیت خود موسیقی ندارد.

جعفری درباره جشنواره آواها و نواهای تنبور که در کرمانشاه برگزار شد نیز گفت: ارشاد کرمانشاه براساس شرح وظایفی که دارد و با همفکری بخش خصوصی از سال‌ها قبل به دنبال برگزاری جشنواره تنبورنوازان و ایجاد "خانه تنبور" بود. کار اساسی که به دنبالش بودیم و دارد اتفاق می‌افتد راه‌اندازی "خانه تنبور" است. این منطقه مهد تنبور است و اساتید بزرگ تنبورنوازی در گذشته و حال در اینجا زیسته‌اند.

مدیرکل اداره ارشاد کرمانشاه در ادامه افزود: از مهمترین این اساتید در دوران ما استاد علی‌اکبر مرادی هستند که در دنیا نمونه‌اند. آقای مرادی "خانه تنبور" را با هزینه خودشان و در ملک شخصی‌شان ساخته‌اند و کارهای دیگری نیز در همین راستا در حال شکل‌گیری است. ما این جشنواره آواهای تنبور را بیشتر به این بهانه آغاز و برگزار کردیم که بتوانیم "خانه تنبور" را نیز راه‌اندازی کرده و به هنرمندان و مردم کشورمان معرفی کنیم. خوشبختانه در اولین دوره این جشنواره حدود 200 تک‌نواز تنبور از استان‌های همجوار کرمانشاه شرکت کردند و طی 20 روز به رقابت پرداختند؛ این جشنواره با استقبال بسیار جالب توجهی برگزار شد.

وی در ادامه افزود: ما برای پاسداشت این هنر مقدس در این منطقه و کل ایران، و همچنین توسعه آن در بین علاقمندان تنبورنوازی، بر آن شدیم تا این حرکت را با همکاری سایر دوستان انجام دهیم. "خانه تنبور" قطعا یک مرکز آموزشی و تربیتی خواهد شد که علاقمندان زیر نظر اساتید این هنر آموزش می‌بینند و تربیت می‌شوند. در واقع بحث اصلی در این مرکز حول محور بحث‌های آموزشی است. افتتاح "خانه تنبور" اتفاق بسیار مبارکی است و جا دارد از همه مسئولان امنیتی، سیاسی و فرهنگی استان کرمانشاه به خاطر همکاری‌هایشان تشکر و قدردانی کنم.

حجت الاسلام رحیم جعفری همچنین گفت: ما در بخش‌های مختلف کشورمان از این گونه ظرفیت‌های فرهنگی هنری، نمونه‌های بسیاری داریم. برای مثال ساز دف در کردستان جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و ما "خانه دف" را نیز در پاوه افتتاح کردیم. ما در شش ماه گذشته از فعالیت برای گشایش چهار خانه خبر دادیم که تاکنون افتتاح خانه دف و تنبور محقق شده است. خانه بعدی انشا‌ءالله "خانه هوره" خواهد بود.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار