پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، با تاکید بر اینکه باید حمایت‌های بیشتری از سینما و سینماگر در کشورمان شود گفت: اکنون روند سینمای کشورمان لب مرز قرار دارد و هر لحظه این نگرانی و دلهره وجود دارد که نکند سینمای کشورمان سقوط کند.

به گزارش دیباچه، شیرین بینا در آستانه فرارسیدن روز سینما درباره اینکه نام‌گذاری چنین روزی چقدر می‌تواند به یادآوری و اهمیت مقوله سینما میان مردم کمک کند، توضیح داد: مسلما نام‌گذاری چنین مناسبت‌هایی قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ البته به شرطی که تبلیغات رسانه‌ای خوبی داشته باشد؛ چرکه از طریق همین رسانه‌های جمعی است که می‌توان تبلیغ کرد و قطعا افراد مسئول هم باید در این زمینه همکاری داشته باشند. ضمن اینکه باید برای این امر فرهنگ‌سازی شود و اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشد تا به سمت‌و‌سوی مناسبی هدایت شود.

شیرین بینا: بزرگ‌ترین معضل سینمای ایران عدم وجود سرمایه است

وی سپس در پاسخ به اینکه فکر می‌کند بزرگ‌ترین معضل سینمای حال حاضر کشورمان چیست، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من بزرگ‌ترین معضل، عدم وجود سرمایه در این زمینه است؛ یعنی سینما و سینماگر به خوبی حمایت نمی‌شوند. اگر قرار باشد اتفاقی برای سینمای کشورمان بیفتد، باید کمی بیشتر به سینما اهمیت بدهیم. در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌های این مملکت عقب نشسته‌اند و این اتفاق خوبی نیست. از طرفی روز به روز بر تعداد فیلم‌سازان و بازیگران جوان ما اضافه می‌شود اما از کار و بودجه خبری نبوده و این امر خوشایند نیست. با تمام این مشکلات خداراشکر سینمای ایران در دنیا مطرح است. اما اگر برنامه‌ریزی شده و کنترل‌شده قدم برداریم، مسلما نتایج درخشان‌تری به دست خواهیم آورد.

بینا همچنین تصریح کرد: به عنوان مثال در سینما، سرمایه‌گذارانی هستند که صرف اینکه خودشان سرمایه‌گذار هستند، یک سری افراد را وارد بازیگری می‌کنند و این اتفاق اصلا خوب نیست؛ چراکه اکثر این افراد مناسب این حرفه نیستند، در نتیجه به آثار لطمه می‌زند و کیفیت کارها را پایین می‌آورد. سینماگران ما سرمایه‌های ما هستند، ما نباید اجازه بدهیم به بطالت بروند؛ چون روی آن ها کار شده و نباید از دستشان بدهیم. بنابراین وقتی از طرفی افرادی وارد سینما می‌شوند که هیچ ربطی به سینما ندارند این امر نگران‌کننده است. اگر کمی حمایت‌های دولتی در قبال سینما بیشتر شود قطعا اتفاقات بهتری در سینما خواهد افتاد. وقتی صنعت سینمای ما مطرح است و آثارش دیده می‌شود، چرا با این همه موفقیت و اسکار نباید سرمایه‌گذاری کرد؟ قطع به یقین اگر سطح کارها پایین باشد مردم هم پس می‌زنند و در نتیجه استقبالی از کارها نمی‌شود، پس واقعا حیف است حالا که این موقعیت مطرح شدن برای سینمای کشورمان به وجود آمده، حمایتی صورت نگیرد.

او در ادامه درباره اینکه در مجموع روند سینمای کشورمان را صعودی می‌بیند یا نزولی، گفت: راستش روند سینمای ایران را لب مرز می‌بینم و هر لحظه این دلهره و نگرانی را دارم که نکند سقوط کند و اتفاق بدی برای سینما و سینماگران کشورمان بیفتد؛ به دلیل اینکه حمایت چندانی از این حرفه نمی‌شود و احساس می‌کنم سینما روی لبه قرار دارد. به عنوان مثال، این اقدام خوشایندی نیست که یک سری افراد که ربطی به این هنر ندارند، وارد این راه شوند و بدون هیچ گونه هدفی برای دادن انگیزه به مردم کار می‌کنند.

این هنرمند در بخشی دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: درست این است که ما هم از صنعت سینما استفاده کنیم و هم شرایط را برای افرادی که می‌خواهند به وجهه هنری سینما بپردازند، فراهم کنیم و راهی برای آن ها هم باشد. به همین خاطر باید موقعیتی باشد که هم استفاده شود و هم خودشان را نشان بدهند اما متاسفانه گاهی این موقعیت به اشتباه می‌رود. اگر نگاه درستی به سینما داشته باشیم باید همه آزاد باشند و تا آنجایی که به فرهنگ، انسانیت و اخلاق لطفه وارد نشود به همه اجازه بدهیم کار کنند.

بینا در پایان درباره تاثیر شبکه نمایش خانگی در سینما شده است خاطرنشان کرد: اگر آثار خوب و با کیفیتی تولید شوند، مردم هم درمجموع به تماشای سریال و فیلم علاقه‌مند می‌شوند و این اتفاق خوبی است، بنابراین اگر استفاده از این مدیوم درست انجام بگیرد، جذاب است و حتی به سینما هم کمک می‌کند. به عنوان مثال، در کشوری مثل هندوستان، سینما خیلی برای مردم اهمیت دارد؛ به گونه‌ای که وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند ممکن است پول صبحانه خود را نداشته باشند اما به دلیل اینکه صبح‌ها سینما ارزان‌تر است در صف سینما می‌ایستند تا فیلم تماشا کنند؛ چراکه سینما جایگاه خوبی در میان مردم دارد. بنابراین اگر ما هم به این سمت کشیده شویم، مسلما سینمای کشورمان بیشتر از این ها پیشرفت خواهد کرد اما زمانی که به این حرفه ارزش داده نشود باعث افت سینما و سینماگر می‌شود. در کلام آخر باید بگویم امیدوارم این بزرگداشت‌ها من‌الجمله روز سینما، فقط صرف نوشتن در تقویم نباشد و به شکل عملی آن ها را بزرگ بداریم.

منبع: میزان
برچسب ها: شیرین بینا ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲