پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۴۷۲
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۰۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶
مراسم تجلیل از چهار هنرمند اهل سینما شامگاه یکشنبه 19 شهریور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش دیباچه، هارون یشایایی (دبیر جشن نوزدهم سینما) در این مراسم که از ساعت 19:30 آغاز شد؛ با تبریک روز ملی سینما گفت: اگر ادبیات شکل گرفت و به حیات خود ادامه داد به خاطر حضور حافظ و سعدی است و امروز نیز اگر سینما زنده است و در جهان می‌درخشد و جایزه می‌گیرد به خاطر سینماگران و هنرمندانی است که برای آن خالصانه زحمت می‌کشند.

چهار هنرمند اهل سینما تجلیل شدند

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران از ایران هراسی جلوگیری می‌کند، افزود: امشب از هنرمندانی همچون کیانوش عیاری، حسین علیزاده تجلیل می‌کنیم که برای سینمای ایران زحمات و سختی‌های زیادی کشیدند.

سیروس ابراهیم زاده: تاریخ معاصر وامدار سینمای ایران است

در ادامه مراسم با پخش کلیپی و با حضور سروش صحت، سیروس الوند، تورج منصوری احترام برومند از سیروس ابراهیم زاده تجلیل شد.

در این بخش احترام برومند نامه منتشر نشده‌ای از داود رشیدی خطاب به سیروس ابراهیم‌زاده را قرائت کرد. در این نامه داود رشیدی، از سیروس ابراهیم زاده به عنوان هنرمندی با دانش و فکر یاد کرده است که با عامه مردم ارتباط خوبی برقرار کرده و بازیگری به تمام معنا حرفه‌ای است.

سیروس الوند نیز طی سخنانی گفت: سیروس ابراهیم زاده هنرمندی با سواد و رفیق است و در کار انرژی زیادی می‌گذارد.

تورج منصوری نیز گفت: اگر نوک تیر سینمای ایران کارگردانان خوب هستند کسی که توشه این تیر را فراهم می‌کند افرادی همچون سیروس ابراهیم زاده هستند که هم به سواد مجهز است و هم متین است.

سروش صحت نیز خاطره‌ای از همکاری خود با سیروس ابراهیم زاده را تعریف کرد.

سپس سیروس ابراهیم زاده با تشکر از برگزارکنندگان مراسم گفت: من تواضع نمی‌کنم که بگویم که شایسته این جایزه نیستم زیرا در تواضع یک تفرعنی خوابیده است. من امشب خیلی خوشحال هستم زیرا برگزاری این مجالس بسیار ارزشمند است و باعث می‌شود نسل جوانی که به سینما می‌آید متوجه می‌شود که کارهای که می‌کند بدون اجر و پاداش نیست و از طرف دیگر به ما هم که سنی را پشت سر گذاشته‌ایم کمک می‌کند تا مروری بر زندگی خود بکنیم.

وی ادامه داد: من در عصری بزرگ شدم و زنده ماندم که سینما پرچمدار بازشناسی فرهنگ و تاریخ ایران است و امروز کمتر جشنواره‌ای در دنیا وجود دارد که فیلمی از ایران حضور نداشته باشد و یا یک هنرمند و سینماگر ایرانی در آن جشنواره حضور نداشته باشد و از این منظر تاریخ معاصر ایران وامدار سینمای ایران است.

حسن خوشنویس: فرهنگ در جهان براساس تصویر است

در بخش تجلیل از سیدحسن خوشنویس؛ سیدمحمد بهشتی طی سخنانی با اشاره به وضعیت سینمای ایران گفت: سینمای ایران مانند یک کشتی روی یک دریایی پرآشوب و مواج است ولی به صخره برخورد نمی‌کند و دلیل آن این است که لنگر دارد و مراقب است حتی اگر دیده نشود و حسن خوشنویس یکی از این لنگرگاه‌هاست که در هر کجا بوده از وزارت ارشاد، فیلمخانه ملی و شهرداری تهران مانند یک لنگرگاه مراقب بوده است و کارهای خوب پیش رفته است.

فاطمه معتمد آریا نیز طی سخنانی گفت: خوشنویس ازجمله افرادی است که در تمام سختی‌های سینما مشاوره درست و بی‌چشمداشت می‌داد و هرگز دیده نشد. خوشنویس برای جمع آوری کتب غنی و مطالب خوب برای سینما زحمت زیادی کشید.

محمدحسن خوشنویس نیز بعد از دریافت تندیس خانه سینما با اشاره به اینکه همراه با خانواده‌اش همه کارها را کرده است؛ گفت: فرهنگ در جهان براساس تصویر است و نمی‌توان از فرهنگ صحبت کرد و بحث تصویر وجود نداشته باشد، کسانی که در عرصه تصویرگری فعالیت می‌کنند مساله بزرگی بر دوششان است، ضمن اینکه کار فرهنگی یک امر مستمر و برای همه عمر است، نمی‌شود آن را رها کرد.

عیاری: رفتار با فیلم‌ها با رفتار با سینماگران تنقاض و تفاوت دارد

در بخش تجلیل از کیانوش عیاری علیرضا داودنژاد، حسن فتحی به روی سن آمدند.

حسن فتحی طی سخنانی گفت: من به نمایندگی از نسل خودم از عیاری متشکرم زیرا عیاری به نسل ما سادگی در نگاه و فاصله گرفتن از تکلف و به رخ کشیدن را آموخت. شما در سینما و تلویزیون نکات خوبی یاد دادید و آموزگار خوبی بودید و ما خودمان را مدیون آثار شما می‌دانیم زندگی شما و رفتار شما الگوی خوبی برای بسیاری از اهالی سینمای ایران است.

علیرضا داودنژاد طی سخنانی گفت: کیانوش عیاری نشاط و عشق زیادی به سینما دارد و سرنوشت و سرگذشت وی سرگذشت و سرنوشت سینماست و من امیدوارم فیلم‌های تو زودتر به نمایش دربیاید.

کیانوش عیاری نیز طی سخنانی گفت: در رفتاری که با فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند و توقیف می‌شوند و نمایش داده نمی‌شوند با رفتاری که در سطح کلان با سینماگران و نقش آنها در توسعه کشور مطرح می‌شود، یک تتاقض عجیب و غریب دیده می‌شود اما امروز روز سینما را به همه دوستداران سینما تبریک می‌گویم زیرا سینما هیچگاه تمامی ندارد.

حسین علیزاده: همیشه مثل عاشق دنیال موسیقی رفته‌ام

در پایان مراسم و در بخش چهارمین تجلیل از حسین علیزاده موسیقدان و آهنگساز تجلیل شد.

محمد سریر با اشاره به خدماتی که حسین علیزاده به سینمای ایران کرده است؛ گفت: علیزاده یکی موسیقیدان ایرانی است و آثار وی نیز دارای درونمایه و جانمایه‌های ایرانی است و خلاقیت خوبی دارد.

امین تارخ نیز با یادی از علی حاتمی گفت: یکی از دلایل اصلی موفقیت فیلم دلشدگان علاوه بر کارگردانی خوب علی حاتمی و عوامل دیگر موسیقی بود که حسین علیزاده برای این فیلم ساخت.

حسین علیزاده نیز پس ازدریافت تندیس خود با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: من همیشه عاشق بودم. عاشق هنر و موسیقی. هر چند کار و فعالیت در رشته موسیقی سخت است اما من مانند عاشقی که به دنبال گمشده خود می‌گردد دنبال موسیقی رفتم و به همین دلیل سختی نکشیدم و هیچ فردی نمی‌توانست جلوی من را بگیرد.

وی با اشاره به علاقه خود به سینما گفت: من در کنار موسیقی سینما را نیز دنبال می‌کردم و در هیچ شرایطی امید خود را از دست ندادم و در پیچ و خم‌های پیگیری سینما مسائلی همچون عشق، کمک به دیگران و انسانیت را یاد گرفتم و همیشه افتخار می‌کنم با سینمای ایران همکاری کردم.

در این مراسم گروه پالت قطعاتی را اجرا کرد.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار