پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۴۳۱
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز 17 شهریورماه زادروز یکی از کارگردان های سینمای جنگ است؛ هنرمندی که با دوربین عکاسی جبهه به رفت و کمی بعد تبدیل به یکی از کارگردان های مطرح سینمای ایران شد.رسول ملاقلی پور! زادروزش مبارک!
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 17 شهریورماه زادروز یکی از کارگردان های مطرح سینمای ایران است؛ هنرمندی که سینما را با عکاسی جنگ آغاز کرد و طی دوران زندگی اش، فیلمهای بسیاری ساخت و«میم مثل مادر» آخرین ساخته اوست! رسول ملاقلی پور!
 
رسول ملاقلی پور، نویسنده و کارگردان سینمای ایران در سال 1334 در اردبیل زاده شد و در روزهای آغازین جنگ هشت ساله به جبهه رفت تا از وقایع این اتفاق تحمیلی عکاسی کند و پس از مدتی به ساخت فیلم مستند از عملیات های جنگی پرداخت.  

رسول ملاقلی پور! عکاسی که کارگردانی را در دانشگاهِ جنگ آموخت!

دیری نگذشت که رسول ملاقلی پور نخستین فیلم بلند سینمایی اش «نینوا» را در سال 1363 با تأثیر از ایثارگری های رزمندگان ایرانی ساخت؛ آنهم به صورت 16 میلیمتری! و پس از آن فیلم «بلمی به سوی ساحل» را جلوی دوربین برد. 

 ملاقلی پور دو سال بعد فیلم سینمایی «پرواز در شب» را بازهم متأثر از فداکاری های رزمندگان در یکی از عملیات ها تولید کرد و بابت ساختش جایزه بهترین فیلم را از پنجمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. 

«افق» سومین اثر سینمایی رسول ملاقلی پور است که موضوع آن درباره غواصان بخش تجسس و اطلاعات عملیات است و جهانبخش سلطانی و سید جواد هاشمی که در آن زمان هنرمندی ناشناخته بود بازیگران آن هستند. 

رسول ملاقلی پور حتی پس از پایان جنگ نیز از تولید آثار جنگی دست برنداشت و در سال 1374 فیلم «سفر به چذابه» را تولید کرد؛ فیلمی که با وجود خوش ساخت بودنش، نتوانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند و در گیشه خوب بفروشد. 

رسول ملاقلی پور! عکاسی که کارگردانی را در دانشگاهِ جنگ آموخت!

ملاقلی پور یک سال بعد، با ساخت فیلم «هیوا» که باز هم درباره جنگ بود،  شکست قبلی اش را جبران کرد و توانست جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را از آن خود کند؛ گفتنی است جمشید هاشمپور نیز که به عنوان بازیگر سینمای اکشن در بین مخاطبان محبوبیت یافته بود توانست با بازی در فیلم «هیوا» استعداد شگرفش را در عرصه بازیگری به رخ بکشد. 

«نسل سوخته» یکی دیگر از آثار مطرح ملاقلی پور است که در سال 1387 ساخته شد. این فیلم اثری است سه اپیزودی که به وقایع روز جامعه می پردازد و بازیگرانی چون سعید پورصمیمی، نیکی کریمی، عبدالرضا زهره کرمانی، فرهاد قائمیان و آتیلا پسیانی در آن ایفای نقش می کنند. 

رسول ملاقلی پور در دهه آخر زندگی اش سه فیلم دیگر ساخت که «قارچ سمی»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» نام دارند و هر سه آنها درباره جنگ و تبعات آن هستند. 

رسول ملاقلی پور که تا آخر عمر همچنان درگیر نگارش و ساخت آثاری درباره جنگ بود در طول زندگی اش 15 فیلم ساخت و «مجنون»، «خسوف»، «نجات یافتگان»، «کمکم کن» و «پناهنده» دیگر آثار او هستند. 

رسول ملاقلی پور طی دوران فعالیتش در عرصه سینما جوایز بسیاری کسب کرد؛ او در سال 1385 زمانی که مشغول نگارش آخرین فیلمش درباره جنگ بود بر اثر سکته قلبی دیده از جهان فرو بست. رسول ملاقلی پور اگر زنده بود امروز 62 ساله می شد. یادش زنده است پس زنده است! زادروزش مبارک!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار