پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۳۹۶
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز 15 شهریورماه زادروز تهمینه میلانی است؛ کارگردانی که طی سالهای فعالیتش در عرصه سینما همواره به حقوق نادیده گرفته شده زنان اعتراض کرده است. زادروزش مبارک!

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز چهارشنبه 15 شهریورماه زادروز یکی از کارگردان های سینماست؛ هنرمندی که هرگز نسبت به حق و حقوق زنان بی تفاوت نبوده و تلاش کرده با پرداختن به موضوعات اجتماعی صدای خود را به گوش مخاطبان برساند. تهمینه میلانی!

تهمینه میلانی زاده سال 1339 و اهل تبریز است. تهمینه میلانی از آن دسته سینماگرانی است که پیش از کارگردان شدن منشی و طراح صحنه بوده و گاه نیز تهیه کنندگی کرده است.

تهمینه میلانی! سینماگری معترض که از حقوق زنان دفاع می کند!

تهمینه میلانی در مقطع دبیرستان تحصیل می کرد که به همراه خانواده اش به تهران آمد و در سال 1357 برای تحصیل در رشته برق دانشگاه تبریز پذیرفته شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تعطیلی دانشگاه ها به تهران آمد و کمی بعد در دانشگاه «علم و صنعت» معماری خواند و همزمان درباره سینما مطالعه کرد و پس از آن به کارگاه آزاد فیلم رفت و مشق فیلمسازی و فیلمنامه نویسی کرد و الفبای پژوهش و نگارش را آموخت.

میلانی در همان ایام، طی اتفاقی با مسعود کیمیایی آشنا شد و سینما را با فیلم اکران نشده او«خط قرمز» آغاز کرد؛ او در این فیلم نخستین تجربه منشی گری اش را پشت سر گذاشت وپس از آن سمت های دیگر را تجربه کرد.

تهمینه میلانی تا سال 1368 به فعالیت در پشت صحنه مشغول بود و در همان سال بود که نخستین فیلمش «بچه های طلاق» را ساخت؛ اثری با بازی جهانبخش سلطانی، مهشید افشارزاده، شهلا ریاحی و زنده یاد حمیده خیر آبادی که در آن به بحران های خانوادگی می پرداخت.

«افسانه آه»، دومین ساخته تهمینه میلانی است که یک سال پس از «بچه های طلاق» ساخته شد؛ او در این فیلم به مشکلات زن بیوه ای می پردازد که در گذشته به جای انتخاب مردی هنرمند، مردی پولدار را به همسری برگزیده و به همین دلیل احساس پوچی می کند و تا مرزخودکشی پیش می رود.

تهمینه میلانی از آن سالها تاکنون در سینما فعال بوده و در کنار کارگردانی فیلمنامه های «عشق و مرگ» ساخته محمدرضا اعلامی، «شبهای تهران» ساخته داریوش فرهنگ، «خاکستری» ساخته مهرداد میرفلاح را نوشته و تهیه کننده فیلم «بمانی» ساخته داریوش مهروجویی بوده است.

این کارگردان خلاق، طی سالهای فعالیتش در عرصه سینما بیش از ده فیلم ساخته است که از میان آنها می توان به فیلمهای «دوزن» با بازی محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، آتیلا پسیانی و مریلا زارعی، «واکنش پنجم» با بازی نیکی کریمی، مریلا زارعی، لادن طباطبایی و جمشید هاشم پور، «آتش بس» با بازی رضا گلزار، مهناز افشار و «سوپراستار» با بازی شهاب حسینی و سارا خوئینی ها اشاره کرد.

«دیگه چه خبر!»، «نیمه پنهان»، «زن زیادی»، «تسویه حساب»، «آتش بس 2» از دیگر فیلمهای تهمینه میلانی هستند و «ملی و راه های نرفته اش» آخرین اثر سینمایی اوست که در نوبت اکران قرار دارد.

این کارگردان خلاق تاکنون چند جایزه سینمایی دریافت کرده که از میان آنها می توان به جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «دو زن» و جایزه بهترین فیلم برای «بچه های طلاق» از جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

تهمینه میلانی که همیشه آثارش بحث برانگیز بوده و گاه مورد حمایت مسئولان وقت قرار نگرفته همچنان در عرصه فیلمسازی فعال است و دغدغه های اجتماعی دارد. این کارگردان خوش فکر امروز 15 شهریورماه 57 ساله شد. به امید حضور پررنگ و تأثیرگذارش در عرصه سینما. زادروزش مبارک!


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲