چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
گفتگویی مفصل با عطاالله کوپال به مناسبت اجرای اثرش در جشنواره نمایش های «آیینی سنتی»
عطاالله کوپال نویسنده، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر پس از سالها دوری از صحنه تئاتر با نمایش «خواستگاری مهری ناز» به هجدهمین جشنواره «آیینی سنتی » آمده و امروز شنبه 11 شهریورماه دو اجرا خواهد داشت. این کارگردان درباره دلایل دوری اش از صحنه و اهمیت نمایش های ایرانی و لزوم اجرای آن گفت.

هجدهمین جشنواره نمایش های «آیینی سنتی» از روز گذشته، جمعه 10 شهریورماه در تهران آغاز شده و تا چهارشنبه 15 شهریورماه ادامه خواهد داشت و قرار است تعدادی از هنرمندان عرصه نمایش های ایرانی، آثار خود را در آن به روی صحنه ببرند.

نمایش«خواستگاری مهری ناز» به کارگردانی عطاالله کوپال یکی از آثاری است که امسال در دو بخش دانشگاهی و تولیدات تازه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد و امروز شنبه 11 شهریورماه در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

عطاالله کوپال، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و کارگردان تئاتر که پس از سالها دوری از صحنه به کارگردانی تئاتر پرداخته درباره دلایل کم کاری اش طی این مدت گفت: با این که مدتی از صحنه دور بوده ام و نمایشی را اجرا نکرده ام، اما خودم را کم کار نمی دانم؛ زیرا طی این مدت به پژوهش، تدریس در دانشگاه و پرورش گروهی مشغول بوده ام که در کارگاه «نوآوران ادبیات» به آموزش آنها مشغولم و حال پس از تولید 50 نمایشنامه که چهل و دوتای آنها چاپ شده، تصمیم گرفتم یکی از آنها را به روی صحنه ببرم که «خواستگاری مهری ناز» نام دارد و نویسنده آن صبوره رنگرز است و اجرای آن را ادای دینی به حمید سمندریان و رکن الدین خسروی و دیگر استادانم می دانم.

کوپال درباره قصه نمایش جدیدش گفت: نمایش «خواستگاری مهری ناز» حال و هوایی فانتزی دارد و بر اساس قصه های فولکوریک ایرانی نوشته شده است.

نمایش های ایرانی را با جاذبه های گردشگری و توریستی همراه کنیم!/ به مخاطب خارجی بیاندیشیم

این کارگردان افزود: پادشاه سرزمینی خیالی بیمار است و قصد دارد دختر خود را شوهر دهد؛ وزیر او که قصد دارد جای او را بگیرد موجودات عجیبی را به قصر دعوت می کند تا بر اساس توطئه ای که ترتیب داده پسر خودش را داماد کند؛ و در نهایت اتفاقاتی می افتد که مخاطب را به خنده وا خواهد داشت.

عطاالله کوپال درباره دلایل حضورش در هجدهمین جشنواره تئاتر «آیینی سنتی» گفت: جشنواره «سنتی آیینی» رویداد با ارزشی است، زیرا به نمایش های ایرانی می پردازد؛ هرچند معتقدم تولید نمایش های ایرانی نباید مقطعی و فصلی و محدود به مناسبت ها و جشنواره ها باشد.

کوپال درباره اهمیت وجود نمایش های ایرانی نیز گفت: نمایش ایرانی و گونه های مختلف آن بخشی از فرهنگ ماست و باید به صورت جدی به آن پرداخته شود و پیشنهاد من این است که اینگونه آثار با جاذبه های گردشگری و توریستی همراه شوند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

کوپال ادامه داد: یعنی همانطور که یک توریست به ایران و شهرهای مختلف می رود و برای دیدن بناهای تاریخی زمان می گذارد به تماشای آثار سنتی نیز بنشیند؛ البته اجرایی شدن چنین پیشنهادی به سالن های مجهزی نیاز دارند تا بتوانند خدمات لازم را به مخاطبان غیر ایرانی بدهند.

عطاالله کوپال در توضیحات بیشتر گفت: سیستمی لازم است تا به وسیله آن ترجمه دیالوگ ها همزمان با اجرای نمایش بالا نویس شود؛ البته این اتفاقی مرسوم در کشورهای دیگر است؛ به طور مثال در فرانسه برخی نمایش ها در یک سانس با زبان فرانسوی و در سانس بعدی با زبان انگلیسی اجرا می شوند تا به این ترتیب مخاطبان خارجی بتوانند به دیدن چنین آثاری بنشینند و آنرا درک کنند.

این مدرس دانشگاه گفت: اگر گوش شنوایی باشد، برای اجرای چنین شیوه ای اعلام آمادگی می کنم و حاضرم به آموزش علاقمندان این شیوه بپردازم.

کوپال درباره چگونگی برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش های «سنتی آیینی» و نحوه همکاری دست اندرکاران این رویداد گفت:

تا آنجایی که در جریانم و با عوامل جشنواره برخورد داشته ام همکاری و تعامل خوبی میان هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره وجود دارد و لازم است از عوامل تالار هنر نیز یاد کنم که فداکارانه تلاش می کنند تا آنچه را لازم است برای اجرای نمایش «خواستگاری مهری ناز» فراهم کنند.

عطاالله کوپال در پایان گفت: از این پس قصد دارم زمانی را صرف اجرای آثاری کنم که طی بیست سال گذشته در کارگاه «نوآوران ادبیات»به رشته تحریر درآمده اند و اجرای نمایش «خواستگاری مهری ناز» سرآغاز این روند است.

گفتنی است نمایش «خواستگاری مهری ناز» به نویسندگی صبوره رنگرز و کارگردانی عطاالله کوپال، امروز شنبه 11 شهریورماه در تالار هنر به روی صحنه می رود و در ساعات 17:00 و 19:00 اجرا می شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳