پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۱۸۹
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
به مناسبت اعلام نامزدهای پانزدهمین جشن کانون منتقدان تئاتر ایران
نامزدهای هفت بخش از ده بخش پانزدهمین جشن سالانه کانون ملی منتقدان تئاتر ایران اعلام شده اند که در این میان 8 هنرمند نامزد دریافت بهترین بازیگر زن از این جشن هستند. اما این بازیگران چه کسانی هستند و برای بازی در چه آثاری کاندید دریافت جایزه شده اند؟

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، پانزدهمین جشن سالانه کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی، شنبه یازدهم شهریور ماه، ساعت 19 درسالن دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار خواهد شد که دراین میان نامزدهای هفت بخش از ده بخش اعلام شده اند.

در بخش بهترین بازیگر زن 8 کاندید وجود دارد که از میان آنها تنها یک نفر انتخاب خواهد شد. این بازیگران رویا تیموریان، رویا میرعلمی، رویا افشار، الهه شه پرست، الهام پاوه نژاد ، پانته آ بهرام و ... هستند. اما این هنرمندان در کدام آثار ایفای نقش کرده اند؟

چه کسی بهترین بازیگر زن تئاتر امسال می شود+جزییات

نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران+جزییات


1-رویا افشار برای نمایش «خروس می خواند»

رویا افشار بازیگر قدیمی عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما است و تاکنون با کارگردان های مطرحی در عرصه تئار همکاری کرده و در نمایش هایی چون «باله با انگشتان شکسته» به کارگردانی فرهاد شریفی، «درخشش در ساعت مقرر» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی و «پوتین های عمو بابا» به کارگردانی شهرام کرمی ایفای نقش کرده است.

رویا افشار سال گذشته در نمایش «خروس می خواند» به کارگردانی شهرام کرمی ایفای نقش کرده و با بازیگرانی چون مه ‌لقا باقری، یعقوب صباحی، فرامرز قلیچ‌ خانی، سیروس همتی، بهنام شرفی و سروش طاهری همبازی بوده است.

«خروس می خواند» اثری اجتماعی با داستان ساده امروزی است که در آن اعضای خانواده ای که مدت‌هاست ارتباطشان با هم کم شده و از هم دور شده‌اند، بنا به اتفاقی به ناچار بار دیگر دور هم جمع می‌شوند.

«خروس می خواند» ادامه‌ کارهای قبلی‌ شهرام کرمی است و بر بستر رئالیسم اجتماعی خلق شده و تفاوت آن با کارهای دیگر او در این است که فضای واقعیت و خیال در هم ادغام شده است به شکلی که فضای نمایش بیشتر به سمت فضایی شاعرانه و سورئالیستی می‌رود.

رویا افشار برای بازی در نمایش «خروس می خواند» نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران است.


2-ستاره پسیانی برای نمایش «خدای کشتار»

ستاره پسیانی، بازیگر سینما و تئاتر است و تاکنون در نمایش های «هی مرد گنده گریه نکن» به کارگردانی جلال تهرانی، «شکلک» به کارگردانی کیومرث مرادی، «تجربه های اخیر» به کارگردانی امیررضا کوهستانی ایفای نقش کرده است.

ستاره پسیانی برای بازی در نمایش «خدای کشتار» نوشته یاسمینا رضا به کارگردانی علی سرابی یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران است.

نمایش «خدای کشتار» در خردادماه سال 1395 در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه رفت و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

در خلاصه این نمایش آمده است: پسر یازده ساله خانواده ری با چوب دستی دو دندان هم‌کلاسی خود را شکسته است. خانواده ری برای دل‌جویی و تفاهم به خانه خانواده اولیه می‌آیند. در آغاز روابط بسیار متمدنانه است اما کم‌کم خشونت موجود در روابط و وحشی‌گری نامتمدنانه‌شان بروز می‌کند و وضعیتی بسیار کمیک و در عین حال تاسف‌بار به‌وجود می‌آورد.


3-پانته آ بهرام برای نمایش «افسون معبد سوخته»

پانته ‌آ بهرام بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما است. او فارغ التحصیل تئاتر است و برای بازی در نمایش «افسون معبد سوخته» نوشته نغمه ثمینی به کارگردانی کیومرث مرادی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر شده است.

پانته ‌آ بهرام برای بازی در نمایش «افسون معبد سوخته» در سال ۱۳۷۹ جایزه بهترین بازیگری زن را از جشنواره فجر دریافت کرد. همچنین در همان جشنواره جایزه بهترین کارگردانی به کیومرث مرادی و بهترین نمایشنامه به نغمه ثمینی رسید. این نمایش در سال ۱۳۸۰ در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد و با نقدهای مثبت هنرمندان، منتقدان و روزنامه نگاران همراه بود.

نمایش «افسون معبد سوخته» مجددا در مهرماه سال گذشته در سالن استاد سمندریان به روی صحنه رفت و پانته آ بهرام در آن با حمید آذرنگ و مهدی پاکدل هم بازی بود.


4-رویا میر علمی برای نمایش «مضحکه شبیه قتل»

رؤیا میرعلمی تحصیل کرده هنر است و طراحی صحنه خوانده است و بیشتر فعالیت او در زمینه تئاتر بوده است. میرعلمی تاکنون در نمایش های «قرمز و دیگران» به کارگردانی محمد یعقوبی، «تیاتر اجباری» به کارگردانی حسین کیانی و «دن کامیلو» به کارگردانی کوروش نریمانی ایفای نقش کرده است.

رویا میرعلمی برای بازی در نمایش «مضحکه شبیه قتل» به کارگردانی حسن کیانی با چون شهرام حقیقت دوست، نگار عابدی، حبیب دهقان نسب، علیرضا آرا، الهام پاوه نژاد، مسعود میرطاهری و ویدا جوان همبازی بوده و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر شده است.

نمایش «مضحکه شبیه قتل» مهرماه سال پیش به روی صحنه رفت و محل اجرای آن سالن اصلی تئاترشهر بود.

این نمایش اثری مبتنی بر کمدی موقعیت، سپس کمدی شخصیت و در آخر کمدی کلامی است.

به گفته حسین کیانی، نمایش «مضحکه شبیه قتل» مضحکه دوره قاجاری است و با اینکه حال و هوای تاریخی دارد اما در تاریخ درنگ نمی کند. برهه ای از تاریخ انتخاب شده اما نه به قصد تاریخ گویی، بلکه برای بازگو کردن.


5-الهه شه پرست برای نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»

الهه شه پرست تئاتر خوانده و در کلاس های آزاد بازیگری آموخته است.

الهه شه پرست برای بازی در نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی با رامین سیاردشتی، سجاد تابش، شهروز دل افکار، نازافرین کاظمی، علیرضا کی منش، غزل شجاعی، سجاد باقری، صبا ایزدپناه نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر شده است.

پیش تر، نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی با بازی هنرمندانی چون امیرمهدی ژوله، آزاده صمدی، محمد صادق ملک، آذین نظری در بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر کاندید بهترین طراحی صحنه ، بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی گریم، بهترین طراحی موسیقی، بهترین نمایشنامه و بهترین بازیگری مرد شده بود.

این نمایش بهمن ماه سال پیش به روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان مواجه شد.


6-رویا تیموریان برای نمایش «پنج ثانیه برف»

رؤیا تیموریان تئاتر، تلویزیون و سینماست و تاکنون با کارگردان های مطرحی همکاری کرده و در نمایش های «عروسی خون» به کارگردانی علی رفیعی، «خانه برنارد آلبا» به کارگردانی روبرتو چولی، «پابلو نرودا» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی ایفای نقش کرده است.

تیموریان، برای بازی در نمایش « پنج ثانیه برف» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی با بازی فرشته صدر عرفایی، آزاده صمدی، سپیده صباغ، سارا لاهوت و عباس جمالی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر شده است.

این نمایش که روایتگر زندگی پنج زن در تهران است، مهرماه سال پیش در تالار «حافظ »به روی صحنه رفت.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود این نمایش فقط 15 شب در تالار حافظ روی صحنه بماند، اما به دلیل استقبال مخاطبان و علاقه مندان به هنرهای نمایشی، این نمایش تا روز جمعه ١٤ آبان تمدید شد.


7-آزاده صمدی برای نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان»

آزاده صمدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی است. صمدی با بازی در مجموعه تلویزیونی راه بی‌پایان به شهرت رسید و تاکنون در نمایش های «بی شیر و شکر» به کارگردانی حمید امجد، «ملودی شهر بارانی» به کارگردانی هادی مرزبان و «پنج ثانیه برف» به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی ایفای نقش کرده است.

آزاده صمدی مانند الهه شه پرست برای بازی در نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر شده است.


8- الهام پاوه نژاد برای نمایش «مضحکه شبیه قتل»

الهام پاوه‌نژاد، بازیگر سینما و تئاتر ایرانی است. او فوق دیپلم بازیگری و کارگردانی از دانشگاه نیاوران در سال ۱۳۷۱ است و از سال ۱۳۶۹ بصورت حرفه‌ای وارد حرفه بازیگری شده و فعالیتش را با تئاتر آغاز کرده است.

اولین کار صحنه ای پاوه نژاد «ساحره سوزان» به کارگردانی اکبر زنجانپور است. الهام پاوه نژاد تاکنون در نمایش های «چیستا» و «مرغابی وحشی» به کارگردانی نادر برهانی مرند، «تراس» به کارگردانی دکتر محمدرضا خاکی، «سیستم گرون هلم» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و «فراموش نامه» به کارگردانی سعید امیر سلیمانی ایفای نقش کرده است.

پاوه نژاد برای بازی در نمایش «مضحکه شبیه قتل» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی با شهرام حقیقت دوست، سروناز نانکلی، حبیب دهقان نسب، علیرضا آرا، مسعود میرطاهری، رویا میرعلمی و ویدا جوان نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر شده است.

حسین کیانی نخستین بار «مضحکه شبیه قتل» را سال ۸۱ در جشنواره تئاتر فجر و پس از آن در مهرماه و شهریورماه ۸۲ با اجرایی موفق در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه برد و سپس آن را در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه برد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳