جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
نگاهی به کارنامه هنری بازیگر جوان سینما به بهانه زادروزش
امروز 6 شهریورماه زادروز یکی از بازیگران جوان سینمای ایران است؛ هنرمندی که پس از بازی در پنج فیلم به کارگردانی برادرش حال یکی از بازیگران حرفه ای و شناخته شده سینما است! محسن کیایی!

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 6 شهریورماه زادروز یکی از بازیگران جوان سینمای ایران است؛ هنرمندی که طی مدت کوتاهی در چند اثر سینمایی بازی کرده و همچنان پرکار است. محسن کیایی!

محسن کیایی، از «بعد از ظهر سگی» تا «آستیگمات» با لبخند!

محسن کیایی، برادر مصطفی کیایی کارگردان سینماست و با فیلمهای او به عرصه سینما گذاشت. محسن کیایی، سال 1388 برای نخستین بار در فیلم «بعد از ظهر سگی» ساخته مصطفی کیایی به سینما آمد؛ اما بازی اش در این فیلم آنچنان به چشم نیامد؛ تا اینکه دومین فیلم مصطفی کیایی «ضد گلوله» تولید و به اکران عمومی درآمد.

«ضد گلوله»، اثری کمدی است که در سی امین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد و مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. محسن کیایی در این فیلم با مهدی هاشمی، مسعود کرامتی، ژاله صامتی و سعید آقاخانی همبازی شد و توانست با ایفای نقش متفاوت فرمانده، حضور خود را در سینما اعتبار ببخشد.

قصه فیلم «ضد گلوله» که یکی از بهترین آثار محسن کیایی به حساب می آید، مربوط به اواسط دهه ۶۰ و اوج دوران جنگ ایران و عراق است و قصه مردی حدود ۵۰ ساله در تهران را روایت می‌کند. این مرد مشغول قاچاق نوارهای لس آنجلسی و فیلم‌های ویدئویی بوده و در اثر یک اتفاق درمی‌ یابد که توموری در سر دارد و تا دو ماه دیگر بیشتر زنده نخواهد ماند؛ و تصمیم می‌گیرد به جنگ برود که در اخر نیز زنده می ماند و در حالی که سالها از جنگ گذشته به فروش فیلم و سی دی و دی وی دی ادامه می دهد.

محسن کیایی با وجود موفقیتش در فیلم «ضد گلوله» جلوی دوربین دیگر کارگردان های سینما نرفت و همچنان بازیگر فیلمهای برادرش باقی ماند؛ او دوسال بعد یعنی در سال 1390 بازهم در اثری از مصطفی کیایی حضور یافت و در فیلم «خط ویژه» با بازیگران هم نسلش مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کی مرام، پریناز ایزدیار و سام قریبیان همبازی شد.

«خط ویژه» در جشنواره فجر همان سال به روی پرده رفت و سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران را گرفت و دیپلم افتخار نقش دوم مرد را برای میلاد کی مرام به ارمغان آورد.

محسن کیایی پس از بازی در فیلم «خط ویژه» بازهم بازیگر فیلمهای برادرش باقی ماند و سال بعد در فیلم «عصر یخبندان» بازی کرد و در آن با مهتاب کرامتی، بهرام رادان، سحر دولتشاهی، فرهاد اصلانی همبازی شد.

فیلم «خط ویژه» در زمان اکرانش در جشنواره فیلم فجر موفقیت های بسیاری کرد. محسن کیایی در این فیلم، در کنار مهتاب کرامتی، مینا ساداتی و سحر دولتشاهی نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد که در نهایت سیمرغ این بخش به سحر دولتشاهی رسید.

فیلم «عصر یخبندان» به موضوع تهیه ماده مخدر شیشه، در آرایشگاه‌های کوچک و رابطه اعتیاد و خیانت می‌پردازد و به رابطه گسترش مواد مخدر و آقا زاده‌ها و فساد اشاره می‌کند.

شاید بتوان فیلم «بارکد» ساخته مصطفی کیایی را نقطه عطفی در کارنامه بازیگری محسن کیایی دانست؛ زیرا او در این فیلم که فضایی فانتزی دارد و اثری کمدی به حساب می آید از اول تا آخر فیلم با بهرام رادان همبازی است و نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

می توان گفت محسن کیایی پس از حضور در 5 فیلم به کارگردانی برادرش بالاخره توانست با دیگر کارگردان های سینما همکاری کند؛ او در سال 1394 در دو فیلم «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه و «یک روز بخصوص» ساخته همایون اسعدیان بازی کرد که هر دو فیلم در جشنواره سی و چهارم و سی و پنجم فجر اکران شدند و پس از آن به اکران عمومی درآمدند.

«سد معبر» ساخته محسن قرائی، «ایستگاه اتمسفر» ساخته مهدی جعفری و «آستیگمات» ساخته مجیدرضا مصطفوی آخرین فیلمهای محسن کیایی هستند.

البته باید گفت محسن کیایی همزمان با فعالیتهای سینمایی اش در تلویزیون نیز فعال بوده و در آثاری چون «سر به راه» ساخته سعید سطانی و مینی سریال «کشیک قلب» ساخته حسن مهکام ایفای نقش کرده است.

محسن کیایی که به کمک استعداد و پشتکارش از زیر سایه نام برادرش درآمده و تنها بازیگر آثار او نیست، پله های ترقی را در مدت کوتاهی طی کرده و حال یکی از بازیگران شناخته شده سینمای ایران است. روند فعالیت و آثاری که در کارنامه محسن کیایی وجود دارد گویای این است که او برای بهتر و بهتر شدن همواره تلاش می کند.

بی شک، سابقه کوتاه اما درخشان محسن کیایی زمانی درخشان تر خواهد شد که او در انتخاب هایش وسواس بیشتری به خرج دهد تا همچنان متفاوت باشد.

محسن کیایی امروز 6 شهریورماه 36 ساله شد. زادروزش مبارک!


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار