شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۰۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
از جشنواره های سینمایی چه خبر؟
هفتاد و چهارمین دوره از جشنواره فیلم «ونیز» از تاریخ ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (هشتم تا هجدهم شهریور ماه) در شهر ونیز ایتالیا برگزار می شود؛ اما این جشنواره چیست؟ چه پیشینه ای دارد و در هفتادو چهارمین دوره آن چه اتفاق های جدیدی رخ خواهد داد؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، هفتاد و چهارمین دوره از جشنواره فیلم «ونیز» از هشتم تا هجدهم شهریور ماه در شهر ونیز ایتالیا برگزار می شود؛ اما این جشنواره چه پیشینه ای دارد و چه جوایزی در آن به برگزیدگان اهدا می شود؟ و اینکه در جشنواره امسال که بخش جدیدی به آن اضافه شده کدام سینماگران ایرانی حضور دارند؟ گزارش پیش روی درباره همه این موارد است.

همه چیز درباره جشنواره فیلم «ونیز» از تاریخچه، تعداد و نوع جوایز تا حضور سینماگران ایرانی+جزییات

جشنواره فیلم «ونیز» قدیمی ترین رویداد سینمایی جهان، جشنواره ای است که هر سال در شهر ونیز ایتالیا برگزار می شود و تعدادی از سینماگران مطرح دنیا در آن شرکت می کنند.

جشنواره فیلم «ونیز» نخستین بار در سال 1932 میلادی برگزار شد و از آن سال تاکنون همچنان برقرار بوده و برگزارشده است؛ هرچند طی سالهای جنگ جهانی دوم یا برگزار نشد یا اینکه کامل نبود و بخش هایی از آن حذف شده بود، اما با این حال یکی از مستمرترین جشنواره هایی است که در میان سینماگران اعتبار زیادی دارد. البته باید گفت جشنواره فیلم «ونیز» تنها به سینما اختصاص ندارد وجشنواره بین المللی موسیقی معاصر «ونیز»، جشنواره بین المللی تئاتر«ونیز»، نمایشگاه بین المللی معماری «ونیز»، جشنواره بین المللی رقص معاصر «ونیز» و جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان کارناوال «ونیز» نیز رویدادهای دیگری هستند که زیر نظر مجموعه جشنواره های «ونیز» برگزار می شوند و در میان هنرمندان از اعتبار بالایی برخوردارند.

جوایز جشنواره ونیز

جشنواره «ونیز» چند جایزه معتبر دارد:

1-«شیر طلائی»

جایزه شیر طلایی بالاترین جایزه جشنواره برای بهترین فیلم در بخش مسابقه «ونیز» است.

شیر طلایی، در سال۱۹۴۹توسط کمیته سازماندهی معرفی شد و بزرگترین جایزه‌ای است که در جشنواره فیلم «ونیز» به آثار برگزیده اهدا می شود.

در سال۱۹۷۰، شیر طلایی دوم معرفی شد؛ این جایزه به صورت افتخاری بنا به صلاح دید هیئت داوران به هنرمند برگزیده اهدا می شود.

2-«شیر نقره‌ای»

شیر نقره ای، یکی دیگر از جایزه های معتبر جشنواره «ونیز» است که به بهترین کارگردان در بخش مسابقه اهدا می شد.

3-«اوسلای طلایی»

در جشنواره فیلم «ونیز» دو جایزه «اوسلای طلایی» وجود دارد که یکی از آنها به بهترین مشارکت فنی در بخشهای فنی اهدا می شود و دیگری برای بهترین فیلمنامه در نظر گرفته شده و به بهترین نویسنده اهدا می شود.

4- جایزه انسانیت

جایزه انسانیت که مبلغ آن۵۰هزار دلار است، به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که از نام و اعتبارشان برای کمک کمپین ها و موسسه های خیره و هر اتفاق انسان دوستانه دیگر استفاده می کنند و در راه ارتقاء انسانیت می کوشند.

5- جام «ولپی»

جام «ولپی»، جایزه ای است که به بهترین بازیگران زن و مرد این جشنواره اهدا می شود.

6-«جیگر-لوکولتور گلوری»

این جایزه از سال 2006 به فیلمسازی که مشارکتی اساسی در نوآوری سینمای معاصر داشته است، اهدا می‌شود.

تاکشی کیتانو، عباس کیارستمی، انیس وردا، سیلوستر استالونه، مانی رتنم، آل پاچینو، اسپایک لی، اتوره اسکولا، جیمز فرانکو، برایان دی پالما، وامیر نادری دریافت کنندگان قبلی این جایزه بوده‌اند.

بخش های اضافه شده به جشنواره ونیز امسال

واقعیت مجازی

جشنواره فیلم «ونیز» از این پس میزبان بخش رقابتی جدیدی به نام «واقعیت مجازی» است. این بخش شامل حداکثر 18 فیلم واقعیت مجازی خواهد بود که از تاریخ 30 اوت تا 5 دسامبر در سالن سینمایی «کازینو» جشنواره به روی پرده می رود.

درباره قالب فیلمها باید گفت که بیشترآنها کوتاه و نیمه بلند هستند. در این بخش سه جایزه بهترین فیلم«VR»، بهترین خلاقیت «VR» و جایزه بزرگ هیئت داوران به برگزیدگان اهدا می شود.

در جشنواره «ونیز» امسال کدام سینماگران ایرانی حضور دارند؟

رخشان بنی اعتماد، کارگردان ارزنده کشورمان که آثاری چون «زیر پوست شهر»، «گیلانه»، «خون بازی» و «قصه ها» را در کارنامه دارد، قرار است به عنوان یکی از هفت داور بخش افق‌های هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم «ونیز» در این رویداد حضور داشته باشد.

ریاست هیئت داوران بخش افق‌های جشنواره «ونیز» را «جیانی آمیلو»، کارگردان ایتالیایی بر عهده دارد و رخشان بنی‌اعتماد در کنار «آبی کینن مان» کارگردان آمریکایی، «مارک کازینز» کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرلندی اسکاتلندی، «آندرس دوپارت» فیلمنامه‌نویس و معمار آرژانتینی، «فین تروش» سینماگر بلژیکی و «ربکا زلوتوفسکی» کارگردان فرانسوی دیگر اعضای هیئت داوران این بخش از جشنواره «ونیز» هستند.

گفتنی است، هیئت داوران بخش افق‌های جشنواره ونیز مسئولیت انتخاب جایزه افق‌ها برای بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد و زن، فیلمنامه، فیلم کوتاه و همچنین جایزه ویژه هیئت داوران این بخش را بر عهده دارد.

در جشنواره فیلم «ونیز» امسال کدام آثار ایرانی حضور دارند؟

در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم «ونیز» دو فیلم ایرانی در بخش افق ها حضور دارند و با دیگر آثار حاضر در این بخش به رقابت خواهند پرداخت.

فیلم«بدون تاریخ بدون امضاء»

این فیلم ساخته وحید جلیلوند است و بازیگرانی چون امیر آقایی، هدیه تهرانی و نوید محمدزاده در آن ایفای نقش می کنند. «بدون تاریخ، بدون امضا» که وحید جلیلوند فیلمنامه آن را به اتفاق علی زرنگار نوشته است، دومین اثرسینمایی برادران جلیلوند پس از فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به حساب می آید.

در خلاصه‌ داستان این فیلم آمده است: کاوه نریمان یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی در محل کارش با جسدی مواجه می‌شود که او را پیش از این می‌شناخته‌ است.

فیلم «ناپدید شدن»

این فیلم ساخته علی عسگری است. کارگردانی که سه سال پیش، در سال 2013 با فیلم کوتاه «بیشتر از دو ساعت» و سال گذشته با فیلم «سکوت» با کارگردانی مشترک فرنوش صمدی در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره کن حاضر بود.

در خلاصه فیلم «ناپدید شدن» آمده است: در یک شب سرد زمستانی زوجی جوان با مشکل جدی رو به رو شده‌اند و تنها چند ساعت برای حل این مشکل زمان دارند. در حالی که آنها قصد دارند این ماجرا را از خانواده‌های خود پنهان کنند، رابطه‌اشان نیز وارد بحران می‌شود.

تجلیل از کارگردان بریتانیایی در جشنواره «ونیز»

استیون فریرز که در کنار کن لوچ و مایک لی از مهمترین چهره‌های تاثیرگذار سینمای معاصر بریتانیاست و جایزه «بفتا»، جایزه «سزار» برای بهترین فیلم خارجی، جایزه «گویا» برای بهترین فیلم اروپایی و «خرس نقره‌ای» جشنواره بین‌المللی فیلم «برلین» را در کارنامه دارد در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم «ونیز» با دریافت جایزه «جیگر-لوکولتور گلوری» تجلیل می‌شود.فریرز که نامزدی اسکار را برای «کلاهبردران» و «ملکه» دریافت کرده امسال برای پنجمین بار با فیلمی جدید در «ونیز» حضور دارد و این جشنواره، امسال شاهد اولین اکران فیلم وی «ویکتوریا و عبدل» با بازی جودی دنچ خواهد بود.

فریرز تاکنون چهار بار در بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز با فیلمهای «لیام» در سال۲۰۰۰، «چیزهای زیبای کثیف» ‌در سال۲۰۰۳، «ملکه» در سال۲۰۰۸و «فیلومنا» در سال۲۰۱۳حضور داشته است که هر چهار فیلم جوایز زیادی کسب کرده اند

استیون فریرز، دوازدهمین دریافت کننده جایزه جیگر-لکولتور است که از سال۲۰۰۶تاکنون اهدا می‌شود. وی این جایزه را۳سپتامبر در سالا گرانده دریافت می‌کند و در همان روز فیلم جدید وی به نمایش درمی‌آید.

تجلیل از جولیان مور بازیگر سینما در جشنواره «ونیز»

جایزه «فرانکا سوزانی» که به یاد سردبیر مجله «ووگ» ایتالیا که ماه دسامبر درگذشت ایجاد شده، یکم سپتامبر به جولین مور اهدا می‌شود.

جولین مور که۲سال پیش جایزه اسکار را برای بازی در فیلم «هنوز آلیس» دریافت کرد، بازیگر۵۶ساله آمریکایی است. او از دهه۱۹۹۰وارد عرصه بازیگری شد و بازیگر سینمای مستقل و نیز هالیوود است.

وی که۴نامزدی اسکار در کارنامه دارد، پس از پایان تحصیل در رشته تئاتر در دانشگاه بوستون، کارش را با مجموعه نقش‌هایی در تلویزیون آغاز کرد.

جدیدترین فیلم جولیان مور « آیکون حومه شهر» ساخته جرج کلونی است که در آن با مت دیمون همبازی بوده است. این فیلم برای بخش رقابتی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب شده است.

هیئت داوران این جایزه متشکل از نام‌های تاثیرگذار در صنعت مد ایتالیا و فیلم است که دوناتلا ورساچی، پیرپائولو پیکولی، کارلو کاپاسا و دیگو دلا واله از جمله آنها هستند.

هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم «ونیز» به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان از تاریخ۳۰اوت تا۹سپتامبر (۸تا۱۸شهریور) در کشور ایتالیا برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار