جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۰۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
یادداشتی درباره تأثیرات مخرب طنازان و لطیفه سازان بی فرهنگ، بر فرهنگ!
شایعه پراکنی، لطیفه سازی و شوخی با موضوعات و اتفاقات غم انگیز فرهنگ غلطی است که در جامعه رواج یافته است، غافل از اینکه در افکار عمومی اختلال ایجاد می شود و اصل موضوع را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، اهالی هر کشور در هر قاره با هر نژاد و مذهب، همواره مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خاص خود را دارند و اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را تجربه می کنند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در هر دوره ای وقایع مختلفی را تجربه کرده است؛ از جنگ گرفته تا بلایای طبیعی و غیر طبیعی که نمونه آن حوادثی است که هر روز در نقاط مختلف کشور روی می دهد و اخبار آن را در روزنامه ها و شبکه های مجازی می خوانیم و می بینیم.

اتفاقی تلخ تر از پدرکُشی و قتل های ناموسی!

مردم نازنین ما! در بسیاری از موارد به کمک یکدیگر شتافته اند و با اتحاد در مرتفع کردن اتفاقات کوشیده اند مانند زلزله رودبار و بم و کمک نقدی و غیر نقدی آنها به سیل زدگان و بلا دیدگان. برخی از این مردم نازنین! گاه نیز در امداد رسانی خلل ایجاد کرده اند یا حادثه ای خطرناک را پس زمینه سلفی شان کرده اند!

 مردم ما روحیه طنازی و شوخ طبعی بالایی دارند و ظرفیت های زبان فارسی این اجازه را می دهد که با موضوعات مختلف شوخی کنند؛ که این روحیه گاه ستودنی است و گاه مایه تأسف و تأثر! بسیار دیده شده که موضوعات جدی و وقایع غم انگیز دستمایه شوخی برخی از افراد قرار می گیرد که گناه آن کم از شایعه پراکنی و دروغ پردازی نیست! شوخی هایی که از حد و حدود خود می گذرند و تبدیل به تمسخر و ریشخند می شوند.

برای شفاف تر شدن موضوع مثالی لازم است!

نزدیک ترین حادثه ای که همیشه در ذهن هموطنان باقی خواهند حادثه تروریستی مجلس است که عده ای بی گناه در آن به دست عوامل کوردل داعش به شهادت رسیدند و تعداد زیادی مجروح شدند، که برخی از آنها نیز در بیمارستان جان باختند! هنوز ساعاتی از وقوع این اتفاق گزنده نگذشته بود که عده ای از هموطنان به ساخت لطیفه هایی با موضوع ترور و ترویست پرداختند که در زمان کوتاهی در فضای مجازی دست به دست شد و کار تا آنجا بالا گرفت که مسئولان امنیتی از مردم خواستند نسبت به این مسئله طنز و طنازی به خرج ندهند و از لطیفه سازی خودداری کنند! به این ترتیب باید گفت لطیفه سازی و به شوخی گرفتن مسائل جدی به اندازه شایعه پراکنی در جامعه شبهه و ناامنی ایجاد می کند!

البته، پیش از حادثه  تروریستی مجلس که در خردادماه امسال رخ داد، حادثه آوار ساختمان تجاری «پلاسکو» به وقوع پیوست و باز هم چنین ماجرایی در پی داشت و باز هم عده ای به ساخت و انتشار لطیفه در فضای مجازی پرداختند.

طی روز گذشته نیز خبر بازداشت خواننده رپ حمید صفت که با معرفی خود به پلیس به  قتل ناپدری اش اعتراف کرده، نقل هر مجلس شده و همچنان دهان به دهان می شود و بازهم همان عده طناز به ساخت و انتشار لطیفه در اینباره پرداخته اند!

کاش اقلیت در همه حال طناز و لطیفه ساز مانند اکثریت نجیب و با فرهنگ، نسبت به چنین موضوعات حساسی عکس العمل های نابجا و اشتباه نشان ندهند تا به این ترتیب افکار عمومی تحت تأثیر قرار نگیرد و به حسایست موضوع افزوده نشود.

بی شک می توان با عدم انتشارِ مطالب هجو و مخرب در ریشه کن کردن این فرهنگ غلط سهیم بود. باشد که چنین باشیم!

 

یادداشت وحید خانه ساز

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار