جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۹۱۱
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
به مناسبت پخش یکی از آثار فاخرِ پدر تئاتر نوین ایران از شبکه 4 سیما
قرار است فردا پنج شنبه 26 مردادماه یکی از آثار فاخر و دیدنی پدر تئاتر نوین ایران، حمید سمندریان به روی آنتن شبکه چهار برود. «به سوی دمشق» تله تئاتری است نوشته آگوست استریندبرگ که بزرگانی چون زنده یاد هما روستا و پرویز پور حسینی در آن بازی می کنند.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، قرار است تله تئاتر «به سوی دمشق» فردا پنج شنبه، 26 مردادماه به روی آنتن شبکه چهار سیما برود که در نوع خود اتفاق فرخنده و مبارکی است زیرا کارگردان این اثر حمید سمندریان است و بزرگانی چون پرویز پور حسینی و زنده یاد هما روستا در آن ایفای نقش می کنند و طراح صحنه آن خسرو خورشیدی است.

تله تئاتر «به سوی دمشق» از امتیازهای ویژه ای برخوردار است که بزرگترین و مهم ترین آنها حضور زنده یاد حمید سمندریان به عنوان کارگردان است. آنهایی که تئاتر را دنبال می کنند می دانند که حمید سمندریان یکی از بزرگترین کارگردان های معاصر تئاتر است که در آموزشگاه بازیگری اش، هنرمندان زیادی را به سینما، تلویزیون و تئاتر معرفی کرده است. شفاف تر اینکه وجود حمید سمندریان در تئاتر این سرزمین آنقدر تأثیر گذار بوده که او را پدر تئاتر نوین ایران می دانند.

وقتی حمید سمندریان بزرگان تئاتر را «به سوی دمشق» هدایت می کند!

حمید سمندریان طی دوران زندگی اش یک فیلم سینمایی ساخت و تئاترهای زیادی را به روی صحنه برد و آثار نمایشی بسیاری را به فارسی برگرداند و حال قرار است تله تئاتر «به سوی دمشق» با کارگردانی او و بازی پرویز پور حسینی و هما روستا از شبکه 4 سیما پخش شود.

نمایشنامه «به سوی دمشق» را نویسنده مورد علاقه حمید سمندریان، یوهان اگوست استریندبرگ نوشته است. «به سوی دمشق» یکی از بهترین آثاراین نویسنده سوئدی است که در آن تناقض ها و تضادهایی چون عشق و نفرت، سعادت و تیره روزی، دین و علم در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

استریندبرگ در نمایشنامه «به سوی دمشق» این سوالات را مطرح می کند که آیا سعادت اتفاقی ممکن است و آیا می توان از رنج های دنیوی خلاص شد یا خیر؟ «به سوی دمشق» قصه نویسنده ای است که با یک زن به سفری نامعلوم می رود و به دنبال سعادت و نور کشف و شهود می کند.

حمید سمندریان در تله تئاتر «به سوی دمشق» با تحلیل درست و عمیقی که از متن داشته توانسته معنا و مفهوم عمیق و مستتر در نمایشنامه را بوسیله دوربین و دکوپاژ به تصویر بکشد و لایه های پنهان آدمها و دنیای پیرامون آنها را در پیش چشم مخاطب آشکار کند.

زنده یاد حمید سمندریان که همواره در هدایت بازیگرانش موفق عمل کرده در تله تئاتر «به سوی دمشق» نیز از توانایی های پرویز پور حسینی و زنده یاد هما روستا و باقی بازیگران سود برده و آنها در جهت اجرای بهتر نقش هایشان یاری کرده است.

یکی از نقاط قوت تله تئاتر «به سوی دمشق» طراحی صحنه آن است که توسط خسرو خورشیدی یکی از به نام های این عرصه انجام شده است. در این اثر، خسرو خورشیدی با استفاده از آهن زنگ زده و طراحی آن به صورت نامنظم، نامفهوم بودن جهان و اسارت انسان در این هزارتو را به زیبایی نشان داده و در صحنه های کلیسا با پارچه سفید آهن های رنگ شده را پوشانده است، که غلبه روشنایی بر سیاهی زنگار بسته را بخوبی تداعی می کند و تضاد ازلی ابدی، خوبی و بدی ، زشتی و زیبایی و... را نشان داد.

حمید سمندریان تله تئاتر «به سوی دمشق» را در سال 1378 تولیده کرده و به جز پرویز پورحسینی و زنده یاد هما روستا بازیگرانی چون احمد دامود، هوشنگ قوانلو نیز در آن ایفای نقش می کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲