چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
اندر حکایت پیامک های تبلیغاتی و البته اجباری اپراتورهای تلفن همراه
تبلیغات گسترده اپراتورهای تلفن همراه در عرصه های مختلف، درد لاعلاجی است که نه تنها اعصاب و روان مشترکان را به بازی می گیرد؛ بلکه از نظر مالی نیز به آنها آسیب می زند. ریشه این حربه های تبلیغاتی و اقتصادی در کجاست؟

به گزارش خبرنگار دیباچه، در دنیای امروز تبلیغات یکی از بخش های مهم ارتقاء بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و بدون این عنصر مهم، تقریبأ نمی توان به فعالیت های جمعی پرداخت و به لحن عامیانه تر کاسبی کرد!

هیچ کس فکرش را نمی کرد که تکنولوژی طی مدت کوتاهی زندگی مردم را اینگونه تحت تأثیر قرار دهد. زمانی تنها راه ارتباطی مردم تنها خطوط تلفن ثابت بود و تنها مرجعی که به تبلیغات محصولات کمپانی ها و شرکت ها و کارخانه های مختلف می پرداخت تلویزیون بود آنهم با چند کانال محدود که برنامه های محدودی داشتند و البته تبلیغات روزنامه ای، که از زمان اولین روزنامه ها وجود داشته و مورد توجه بوده است!

شاید از اواخر دهه 1370 به بعد بود که موبایل به زندگی مردم راه پیدا کرد، البته در چند سال اول، موبایل وسیله ای عمومی و همگانی نبود و عده معدودی از آن استفاده می کردند که آنها هم یا بازاری بودند یا پولدار!

کمی بعد بود که مخابرات خط های موبایل دولتی خود را با بهای کمتر از قیمت بازار به مردم فروخت و عده ای را در بازار سیاه دلالی، صاحب مال و منال کرد زیرا به تجارتی کاذب تبدیل شده بود.

کوچک شمردن اصول اخلاقی در تبلیغات اجباری مجازی!

اما بالاخره چند سالی گذشت و موبایل جای خود را در زندگی مردم یافت و کم کم سرو کله اپراتورهای دیگر نیز پیدا شد و مخابرات اپراتور تلفن همراهش را نام گذاری کرد؛ تا به این ترتیب وارد بازار رقابت با اپراتورهای دیگر شود.

حالا چند سالی از آن روزها می گذرد و اپراتورهای تلفن همراه با دادن امتیازهای اعتباری در مکالمه و افزودن تشویق های دیگر، تلاش می کنند مشتریان را به سمت خود جلب کنند تا در عرصه رقابت پیشرو باشند و از رقبای خود پیشی گیرند و مناطق بیشتری را در سطح کشور پوشش دهند.

همانطور که پیش تر گفته شد، تبلیغات بخش جدانشدنی اقتصاد در زندگی امروز است و طبیعی است که اپراتورهای تلفن همراه برای رونق بیشتر از امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند. هرچند «پیام های تبلیغاتی» آفت بزرگ موبایل داران است؛ زیرا گاه برای هر پیامک مبلغی از موجودی آنها کم می شود بی آنکه خود بخواهند و از این موضوع راضی باشند!

از این بدتر مشکل حذف پیامهای تبلیغاتی است که به دلیل تنظیمات از پیش تعیین شده و شاید مذاکره ای که میان بخش تبلیغاتی اپراتورها و مالک شرکت ها و موسسه های مختلف شکل گرفته امکان پذیر نیست!

اما مسئله ای مهم تر وجود دارد و آن دادن وعده های کذب به مشترکان است؛ گاه دیده شده که اپراتور اقدام به تبلیغ نرم افزارهایی می کنند که بنیان خانواده ها را هدف گرفته است! اغلب آنهایی که موبایل دارند با چنین برنامه هایی آشنایی دارند؛ مثلأ اینکه نرم افزاری وجود دارد که با نصب آن می توان رفت و آمد همسر یا فرزند خود را کنترل کنیم و با پرداخت مبلغی نه چندان ارزان می توانیم آن را بخریم و روی گوشی خود و خانواده نصب کنیم و چهارچشمی مراقب آنها باشیم!

البته برخی از اپراتورها پا را از این نیز فراتر گذاشته اند و نرم افزاری را تبلیغ می کنند که می توان به وسیله آن تلفن اطرافیان را شنود کرد!

ناگفته نماند که تبلیغات کذب زمانی رونق گرفت که کانالهای مجازی و صفحه های اینترنتی در زندگی مردم جایگاه ویژه ای پیاد کردند. پس از کمی نت گردی و پرسه زدن در دنیای مجازی با تیترهای دروغی مواجه می شویم که هدف از طرح آنها عضویت در کانال یا بخش مورد نظر ادمین است و بس! وجود ربات های ظاهرأ کاربردی وعجیب و غریب نیز دلیل دیگر این هرج و مرج است که قبح دروغ و دروغگویی را شکسته و باعث شده دروغ بخش مهمی از تبلیغات اینترنتی باشد.

توقع این است که اپراتورهای تلفن همراه اخلاقی تر و انسانی تر عمل کنند و با نظارت های دقیق تر به کار خود ادامه دهند و بیش از این در رواج تبلیغات کذب اصرار نورزند؛ زیرا اگر به همین روال پیش روند به زودی اعتماد مشتریان را (که بزرگترین سرمایه آنهاست)، از دست می دهند!


یادداشت وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار