شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۷۰۲
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
به بهانه زادروز داستین هافمن به پاس یک عمر فعالیت هنری اش
امروز 8 آگوست برابر با هفدهم تیرماه خودمان، زادروز یکی از تأثیرگذاران سینماست؛ بازیگر کوتاه قد و ریز اندامی که طی سالهای فعالیتش از پس نقش هایی برآمده که ایفا کردنشان کار هرکسی نیست.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 8 آگوست برابر با هفدهم تیرماه ، زادروز یکی از تأثیرگذاران سینماست؛ بازیگری کوتاه قد و ریز اندامی که طی سالهای فعالیتش از پس نقش هایی برآمده که ایفا کردنشان کار هرکسی نیست.

داستین هافمن، کابوی نیمه شب ها و روزهای بلند سینما!

بی شک، سینما بازیگران بزرگ و عجوبه ای را به خود دیده است، اما هیچکدام از آنها داستین هافمن نمی شوند؛ زیرا او بازیگری است که خودش را از فیلتر نقش عبور می دهد و مخاطب را با شخص دیگری مواجه می کند که شبیه داستین نیست.

داستین هافمن را دوستدارانش با فیلم «کابوی نیمه شب» ساخته جان شله زینجر به یاد می آورند و او را در هیبت کابویی می بینند که موقع راه رفتن می لنگد و در زمستان سرمازده نیویورک دنبال جای گرم می گردد و با رفیقش روزهای تلخ همراه با شیرینی های زودگذر را می گذراند.

داستین هافمن، کسی است که در فیلم «پاپیون» ساخته فرانکلین جی شفنر در مقابل استیو مک کوئین کهنه کار بازی حیرت انگیزی از خود ارائه می دهد و در نقش یک جاعل تبعیدی پا به پای او در جزیره ای دور، نقشه فرار می کشد و شکست می خورد و شکست می خورد تا اینکه موفق می شود! داستین هافمن هرچند در این فیلم موفق به فرار شد و استیو مک کوئین را تنها گذاشت اما بازی درخشانش در کنار عناصر مهمی چون فیلمنامه، نوع کارگردانی و موسیقی ماندگار شده است و این فیلم یکی از بهترین آثار «داستین هافمن است.

هافمن در فیلم «کریمر علیه کریمر» ساخته رابرت بنتون در نقش تد ظاهر می شود و در قامت کارمندی موفق ایفای نقش می کند. او در این فیلم، مردی است که به دلیل مشکلات متعدد خانوادگی پله های زوال را یک به یک می پیماید و برای گرفتن حضانت فرزندش تلاشش را به کار می گیرد. داستین هافمن در این فیلم با مرل استریپ بازی پا یا پایی دارد و حاصل تلاشش اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای اوست!

«مرد بارانی» ساخته بری لوینسن یکی دیگر از فیلمهای ماندگار داستین هافمن است. داستین در این فیلم ایفاگر نقش مردی اوتیسمی است که زندگی اش با برادرش (تام کروز) گره خورده است. بازی پیچیده او دراین فیلم بار دیگر اسکار بهترین بازیگر مرد را برای او به ارمغان آورد.

داستین هافمن هم دوره بزرگانی چون آل پاچینو و رابرت دنیرو است و شاید بتوان گفت این سه بازیگر در برهه ای از تاریخ سینما سه ضلع مثلث قدرتمند بازیگری بوده اند. این سه بازیگر تربیت شده آکتورز استودیو هستند؛ مدرسه ای که لی استراسبرگ موسسش بود و در آن بازیگری را به شیوه «متد اکتینگ» تدریس می کرد.

داستین هافمن طی سالهای فعالیتش در سینما ایفاگر نقش های متفاوتی بوده و همواره با گزیده کاری به کامل کردن کارنامه پربارش مشغول بوده است.

«بزرگ مرد کوچک» ساخته آرتور پن، «ماراتن من» ساخته جان شله زینجر، «همه مردان رئیس جمهور» ساخته آلن پاکولا، «بوفالوی آمریکایی» ساخته مایکل کورنته برخی از آثار ماندگاری هستند که داستین هافمن در آنها بازی کرده است.

داستین هافمن با نام اصلی او «داستین لی هافمن» که زاده 8 اوت 1937 در لوس آنجلس است ، امروز 80 ساله شد؛ اما همچنان مشغول کنکاش در نقش ها و بازی در فیلمهاست؛ و البته جای بازیگری چون او همیشه در سینما خالی است!


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار