جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران فرهنگی و هنر بر این اعتقادند که صالحی همانطور که موفق شده آرامش نسبی در زمینه کتاب آنهم پس از فراز و نشیب‌های فراوان به وجود آورد، در دیگر زمینه‌های هنری نیز به توفیق دست خواهد یافت.

به گزارش دیباچه، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) که پس از استعفای علی جنتی مدتی نیز سرپرستی این وزارتخانه را برعهده داشت، در دولت دوازدهم از سوی حسن روحانی (رئیس دولت) برای کسب رای اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

سیدعباس صالحی گزینه مناسبی برای وزارت ارشاد است؟

صالحی متولد ۱۳۴۲ مشهد است و از سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه این شهر شد، دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را هم در همین حوزه علمیه گذراند. صالحی از سال ۶۰ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دروس خارج را تا سال ۶۸ در آن حوزه گذرانده و بار دیگر به مشهد برگشت و در دروس خارج نزد اساتید مشهد ادامه تحصیل داد. او در سال ۷۶ به حوزه علمیه قم بازگشت.

صالحی دروس مقدماتی را در مدرسه آقای موسوی‌نژاد و دروس سطح را در خدمت آقایان صالحی‌، مدرسی و فلسفی گذراند. او در حوزه علمیه قم از دروس علمایی چون وحید خراسانی و شیخ جواد تبریزی بهره‌مند شد. پس از عزیمت از مشهد نیز در دروس اساتیدی چون زنجانی و علم‌الهدی شرکت کرد.

صالحی که فلسفه را تا مقطع دکترا ادامه داده، در مباحث فلسفی از محضر اساتیدی مانند ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی و حسن‌زاده آملی بهره برده است.

تدریس اصول فقه، شرح لمعه، معالم و مکاسب هم ازجمله اموری‌ست که صالحی مدتی پس از پایان تحصیل به آنها مشغول بوده است. سردبیری مجله حوزه در سال‌های ۶۷ ـ ۶۵، مسئول دفتری سازمان تبلیغات اسلامی خراسان در سال ۷۶ ـ ۷۳ و عضویت در هیات مدیره و هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال ۷۶ تاکنون و در سه دوره متوالی از دیگر مناصب و فعالیت‌های اوست.

صالحی از سال ۶۱ در مجله حوزه به عنوان نویسنده مشغولِ فعالیت بوده و از همکاران تفسیر راهنما از ابتدای فعالیت تا مراحل پایانی آن بود. او همچنین از سال ۷۶ مدیر مسئول نشریه پژوهش‌های قرآنی و از‌‌ همان سال عضو هیات تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت بوده و در ادامه فعالیت‌هایش در سال ۷۸ مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه» را برعهده داشته که تاکنون ۱۷۶ شماره از آن منتشر شده است.

صالحی، پژوهش «تفسیر راهنما»، تالیف دو کتاب «حوزه و روحانیت» و «دانشگاه و دانشجو» و ۲۲ مقاله باعناوینی چون ابوذر امام، اسوه امام، امام و سلوک تفسیری و... را در کارنامه‌ی کاری خود دارد.

به گفته ناشران و اهالی نشر، سیدعباس صالحی در دوره معاونت فرهنگی خود توانست امنیتی که در دوره دولت‌های نهم و دهم از حوزه کتاب و نشر ایران رخت بربسته بود را احیا کند و با اجرای طرح‌های فصلی برای کتابفروشی‌ها، ارائه تسهیلات به کتابفروشی‌ها و همچنین واگذاری امور نشر به اهالی این صنف به ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران، کتابفروشان و اهالی قلم را به ادامه راه دلگرم کند.

سیدعباس صالحی در صورت کسب رای اعتماد مجلس و در دست گرفتن سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوعات پرچالشی همچون سینما و موسیقی مواجه خواهد شد. حل بحث‌هایی چون ممیزی فیلم‌ها و لغو اجراهای صحنه‌ای کنسرت‌ها پردامنه‌ترین موضوعاتی‌ست که در این سال‌ها وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است. صالحی گرچه در ایجاد آرامشی نسبی در حوزه کتاب و نشر توفیق داشته است اما چالش‌های دشواری در دیگر زمینه‌های فرهنگی و هنری در پیش رو دارد. بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران فرهنگی و هنر بر این اعتقادند که صالحی همانطور که موفق شده آرامش نسبی در زمینه کتاب آنهم پس از فراز و نشیب‌های فراوان به وجود آورد، در دیگر زمینه‌های هنری نیز به توفیق دست خواهد یافت.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲