پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۶۸۸
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
به مناسبت 17 مردادماه، روز خبرنگار
امروز روز خبرنگار است! در سال 1377 در چنین روزی محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به درجه رفیع شهادت نائل شدند. 17 مردادماه، روزخبرنگار بر اهالی خبر و رسانه مبارک!


به گزارش خبرنگار دیباچه، امروز 17 مردادماه را به یکی از اقشار مهم و تأثیرگذار جامعه اختصاص داده اند؛ هرچند این روز خیلی دیر در تقویم رسمی کشور ثبت شده است! امروز روز خبرنگار است! روز اشخاصی که برای انعکاس واقعیت و حقیقت در جامعه عمر صرف می کنند و در این راه از هیچ تلاشی فرو نمی گذارند.

خبرنگاران! مهمترین افراد جامعه مدنی و آیینه های حقیقت نمای جامعه!

در هر جامعه ای شغل های مهمی وجود دارد که بروز کوچکترین خلل در آنها می تواند بر کلیت زندگی افراد جامعه تأثیر بگذارد و سمت و سوی آن را تغییر دهد. خبرنگاری یکی از همین شغل هاست که تنها عملی برای کسب درآمد نیست، بلکه رسالتی است که سنگینی آن را افرادی به دوش می کشند که به اهمیت این حرفه خطیر و حساس پی برده اند.

خبرنگاری شغل جدیدی نیست و از همان ابتدا که خبر و اطلاع رسانی وجود داشت ماهیت خود را پیدا کرده بود، هرچند قاعده و قوانین آن، طی سالها شکل گرفته و کامل تر شده است.

زمانی خبرنگاری با یک میز و یک خط تلفن معنا پیدا می کرد، همین و بس! و آنچه باعث تفاوت و تمایز خبرنگار خوب از بد می شد سواد و اطلاعاتی بود که طی سالیان کسب شده بود. این روزها اما اینترنت، دنیای جدید و نوپای مجازی و کانالهای تلگرامی و غیر تلگرامی شکل و شمایل جدیدی به این حرفه مهم داده است، اما با این حال رسالت اهالی رسانه همان است که بود زیرا حقیقت و نحوه بیان آن طی قرن ها تغییری نکرده است و بی شک راه در جهان یکی است و آن راه راستی است!

17 مردادماه را از آن جهت روز خبرنگار نامیده اند زیرا در این روز محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به درجه رفیع شهادت نائل شد و پس از این اتفاق در سال 1377 بود که شورای فرهنگ عمومی، این روز را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

البته باید گفت جای بسی خوشبختی است که پس از گذشت سالها! یک روز از 365 روز سال به قشر زحمت کش و تأثیرگذار خبرنگار تعلق دارد. باشد که با وجود چنین روزی، افراد جامعه خبرنگاران را بیشتر بشناسند و به ماهیت شغلی آنها بیشتر پی ببرند و مسئولان در افزایش حق و حقوق این قشر مظلوم و شجاع که همیشه نادیده گرفته شده تلاش کنند.

روز خبرنگار به اهالی پرشمار رسانه که به تبریکی قانع اند، مبارک!


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳