جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۱۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
یادی از فیلمهای دهه60
سینمای دهه 60 ایران روند پرفراز و نشیبی را پیموده تا به اینجا رسیده است. در میان آثار تولید شده در آن سالها آثار ضعیف بسیار است اما در آن میان فیلمهایی تولید شدند که قابل اعتنا بودند و نامشان در لیست ماندگارهای سینما ثبت شده است. فیلم «دادشاه» با همه کاستی هایش یکی از همان آثار است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، «دادشاه» فیلمی است به تهیه کنندگی و کارگردانی حبیب کاووش که در سال 1361 ساخته شد و بازیگرانی چون سعید راد، خسرو شکیبایی، جعفر والی، آهو خردمند، جمشید هاشم پور و سیروس گرجستانی در آن ایفای نقش می کردند. 

«دادشاه» فیلمی اکشن که بخشی از تاریخ را به تصویر می کشد

در فیلم «دادشاه» دوست محمد (دادشاه) در مخالفت با «اصل چهار ترومن» و مجریان آن در زاهدان یکی از حامیان آن را به نام سردار درانی به دار می کشد. در ادامه ماجرا ژاندارم ها روستای محل سکونت دادشاه را به آتش می کشند و همسرش را اسیر می کنند. دادشاه در مقابله با این اتفاق به پاسگاه حمله می کند و همه نیروهای ارتشی را تار و مار می کند هرچند در آخر از پا در می آید. 
پس از قتل کارول، مسئول «اصل چهار ترومن» در سیستان و بلوچستان و همسرش، دولت وقت به دلیل بی کفایتی استعفا می دهد. دولت جدید به کمک ایلوخان که دادشاه به او اعتماد می کند مذاکره را بهانه قرار می دهد و دادشاه را از پا در می آورد. 

 اگر آثار تولید شده در دهه 1360 نگاهی بیندازیم خواهیم دید که فیلم «دادشاه» نسبت به آثار ضعیف آن زمان فیلمی خوش ساخت به حساب می آید. 

«دادشاه»، فیلمی تاریخی است که اتفاقات واقعی برهه ای از تاریخ این سرزمین را به تصویر می کشد و از مردی می گوید که در مقابل ظلم حاکمان وقت می ایستد.  

گفتنی است، دادشاه فرزند یکی از سران عشایر سفید کوه بود که در سال 1325 هجری شمسی بر اثر اختلاف خوانین با یکدیگر و وابستگی طایفه دادشاه به یکی از خان ها اقدام به شورش کرد. 
حبیب کاووش نویسنده و کارگردان فیلم «دادشاه» در ساخت اثرش از ابزار پیشرفته آن زمان استفاده کرده و تلاشش این بوده که فیلمی خوش ساخت را به مخاطب ارائه دهد که اتفاقأ موفق بوده است؛ هرچند شخصیت پردازی آدمهای فیلم کاستی هایی دارد و خوب مطلق و بد مطلق بودن قهرمان و ضدقهرمان فیلم بزرگترین آنهاست.  

 با همه اینها، فیلمنامه «دادشاه» نسبت به دیگر آثار تولید شده آن زمان وضعیت بهتری دارد. زیرا در آن زمان به قصه و فیلمنامه آثار اکشن توجه خاصی نمی شد. 

یکی دیگر از امتیازات فیلم عوامل حرفه ای آن است نعمت حقیقی فیلمبردار است و موسیقی آنرا فریدون شهبازیان ساخته و تدوین آن را روح الله امامی انجام داده است. 

حبیب کاووش در انتخاب بازیگران فیلم نیز وسواس به خرج داده و از بهترین های بازیگران زمان خودش سود برده است. شاید بتوان گفت سعید راد در نقش دادشاه یکی از بهترین بازی هایش را ارائه داده است. 
در پایان باید گفت شاید فیلم سینمایی «دادشاه» با آثار این سالهای سینما قابل مقایسه نباشد اما یکی از بهترین فیلمهایی است که در دهه 60 ساخته شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار