شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
بیژن کامکار
شب گذشته دو فیلم« چشم به راه» و «دف به روایت بیژن کامکار» در خانه هنرمندان با حضور بیژن کامکار، هوشنگ کامکار، مهدی طالبانی تهیه کننده و کارگردان و پدرام اکبری (مجری) نمایش و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش دیباچه، در ابتدا بیژن کامکار گفت: یادم می آید قرار بود کتابی برای شاگردانم بنویسم و در آن همه تجربیاتم را بیاورم و برای تحقیقات و بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره ساز دف تصمیم گرفتم 2 سال به  کردستان ایران و عراق بروم اما این امر فراهم نشد که در نهایت به سنندج رفتم و در آنجا با درویش های قدیمی صحبت کردم و متوجه شدم اطلاعات خود من بیشتر بود.

دف ساز عرفانی و مذهبی است

وی ادامه داد: متاسفانه در مورد دف و موسیقی تاریخ نگار نداشتیم و اگر همه تاریخ  های دنیا را ببینیم اطلاعات بسیار کمی در این مورد وجود دارد که در فیلم هم به آن اشاره کردم. با این فیلم می توان به بخشی از تاریخ دف برسیم و همانطور که دیدین دف را منتسب به دراویش قادریه می دانیم.
وی با بیان اینکه دف ساز عرفانی و مذهبی ما است، گفت: از همه شما می‌خواهم حرمت و شان این ساز را همیشه نگه دارید. من سالها برای دف زحمت کشیدیم تا به اینجا رسیدم.
وی درباره کاربرد و تفاوت دف در موسیقی فارسی و کردی گفت: در هر استان ایران چندین لحجه و زبان وجود دارد و زبان فارسی را برای کل ایران انتخاب کردیم. من معتقدم چیزی که رابط بین ما و خداونده ریتم است و برخی ریتم ها، شناسنامه کردها است بنابراین می توان گفت موسیقی ایرانی ترکیبی از کل موسیقی های اقوام ایرنی مانند ترکی، کردی، لری و... است. باید توجه داشت که هیچ وقت دف نیامده جای تنبک را بگیرد بلکه آمده تا به این نوع ساز موسیقی کمک کند و اگر توجه کرده باشید در بسیاری از کنسرت های ما دف و تنبک را درکنار هم داریم.
کاردر ادامه مهدی طالبانی کارگردان و تهیه کننده فیلم نیز گفت:کسانیکه در حوزه موسیقی کار می کنند می دانند که هیچ استادی در حوزه موسیقی سنتی و کردی مانند بیژن کامکار نیست. من در کار از او بهره گرفتم زیرا ایشان بسیار آدم متواضعی هستند تا انجا که دوستارانشان را به وجد می آورد.
 وی در پاسخ به این سوال که چرا در فیلم فقط صدای آقایان را می شنویم پاسخ داد: در خانه سالمندان فقط 4 خانم وجود داشتند که دوست نداشتند صدایشان شنیده شود به همین دلیل مجبور شدیم تنها از صدای آقایان استفاده کنیم.
طالبانی با بیان اینکه سالمندی در همه جای دنیا دغدغه هایی دارد، گفت: تنهایی اصلی ترین دغدغه سالمندان است  که  همین موضوع سالمندان را مجاب ه داشتن همدم می کند. همین موضوع من را دغدغه مند کرد تا فیلمی در اینباره بسازم. دوستانی می گفتند این فیلم بسیار تلخ است و من گفتم سالمندی جزعی از زندگی است و ما باید با آن کنار بیاییم. البته من فیلم را مانند آواری می دانم که همه جا سیاه است و جایی که پیرمرد میخواد ازدواج کند روزنه امید است.
در ادامه هوشنگ کامکار نیز گفت:150 سال است که موسیقی داریم  و از 60 سال ساز دف را دراویش قادریه بوجود آوردند.
پدرام اکبری مجری برنامه نیز گفت: بی گمان ساعت ها باید درباره اهمیت موسیقی ایرانی و تاثیری که بر زندگی ما دارد، می توان صحبت کرد. در شهرستان های مختلف خانواده های زیادی وجود دارند که اهل موسیقی هستند اما اینکه همه اهال خانواده به درجه استادی برسند و جامعه بزرگ ایران را خوشحال کنند و آنسوی مرزاها بدرخشند کم داشتیم که خانواده کامکارها نمونه موفقی از آنها هستند.
وی ادامه داد: حافظ حرمت ویژه ای برای دف قائل شده است و در غزل هایی درباره این ساز موسیقی اشاره داشته است. دف درواقع ریشه در فرهنگ ایران زمین دارد و بهتر است فرزندانمان را از این نوع موسیقی آشنا کنیم. فیلم ی که مشاهده کردید درباره شناخت دف با نگاه بیژن کامکار است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار