پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ : ۱۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۶
در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب تشیع ، شبکه های سیما با ویژه برنامه هایی به سوگ می نشیند.



به گزارش دیباچه، پخش مستند، ارتباط زنده با اماکن مقدس، مدیحه سرایی و ... از جمله برنامه های تدارک دیده شده برای شب و روز شهادت امام جعفر صادق (ع) است.

تلویزیون در سوگ بنیانگذار مذهب تشیع
 
شبکه یک سیما
 
در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) ویژه برنامه «روز خدا» با موضوع تبیین نقش امام جعفر صادق (ع) در بنیان گذاری و تثبیت فرهنگ و تمدن اسلامی از شبکه یک پخش خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی مهمان این برنامه است تا در خصوص نقش امام جعفر صادق (ع) در تثبیت فرهنگ و تمدن اسلامی و تفاوت ها و امتیازهای فرهنگ و تمدنی که اسلام بنا نهاد گفتگو کند. میراث گرانبهای امام صادق(ع) برای عامه مسلمین به خصوص تشیع و پیروان مکتب اهل بیت چه بود؟ و امامت امام جعفر صادق(ع) چه میراثی برای شیعه معاصر داشته؟ از دیگر محورهای ویژه برنامه «روز خدا» است.
برنامه «روز خدا» پنج شنبه 29 تیر ماه، هم با ادامه بحث پیرامون بررسی ابعاد مختلف زندگی امام ششم شیعیان از جمله سیره عملی و جایگاه ایشان در میان مردم، با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری کارشناس مذهبی ادامه خواهد یافت.
ویژه برنامه «روز خدا» به تهیه کنندگی محمد رحیمی کاری از گروه معارف اسلامی شبکه یک سیما است که امشب 28 تیر ساعت 23 و فردا پنج شنبه 29 تیر ساعت 19:30 با اجرای علیرضا فتحی پور به صورت زنده پخش می شود.
مستند «نخل میثم» به تهیه کنندگی مهران رستمی و کارگردانی مهدی رمضانی، فردا پنج شنبه 29 تیر ساعت 7:15 صبح از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت.
میثم تخلص شاعر غلامرضا سازگار است که تاکنون پنج جلد کتاب نخل میثم را به چاپ رسانده است.
بخشی از این مستند در خصوص برنامه های آموزشی و شخصیت اجتماعی این شاعر و پیرغلام اهل بیت(ع) است. او بارها در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی اشعار مذهبی خوانده و مورد تفقد و عنایات ایشان قرار گرفته است. اکثر مداحان به نام کشور از جمله محمد طاهری، محمود کریمی، سید مجید بنی فاطمه و... از شاگردان غلامرضا سازگار بودند و اکثر مداحان اغلب از کتاب های نخل میثم برای روضه خوانی و مرثیه سرایی استفاده می کنند. این پیرغلام اهل بیت هنوز با کهولت سن، در حال آموزش شعر و مداحی به جوانان است و درب خانه او همیشه به روی علاقه مندان به مداحی و عموم مردم باز است.
راوی این مستند علیرضا علیا از بازیگران تلویزیون است که داستان «نخل میثم» را روایت می کند.
شبکه دوم سیما
 
مرثیه سرایی حاج محمود کریمی چهارشنبه 28 تیرماه در ساعت های 22:30 و00:40 و پنجشنبه 29 تیرماه ساعت: 9:50، 13:50 ، 17و 20 از این شبکه پخش می شود.
 همچنین پخش سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی با محوریت سیره، زندگی و شهادت امام جعفر صادق (ع) برای این ایام در نظر گرفته شده. این برنامه پنجشنبه ساعت 16:45 روانه آنتن می شود.
 ویژه برنامه زنده و مستقیم «کوی محبت» نیز از بقعه متبرک امامزاده ابوالحسن (ع) از فرزندان امام صادق (ع) واقع در شهرری روانه آنتن می شود. این ویژه برنامه با حضور کارشناسان مذهبی به ابعاد زندگی پربرکت و شهادت پیشوای ششم مسلمانان؛ صادق آل محمد (ع) می پردازد. همچنین به مناسبت سوگ امام ششم، این ویژه برنامه میزبان ذاکران و مرثیه سرایان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده و گزارش هایی را از حرکت دسته جات عزاداری در شهرری برای بینندگان در نظر گرفته است.
برنامه «کوی محبت» کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه‌کنندگی سید مصطفی موسوی و اجرای سید محمود رضا طباطبایی که در شب شهادت مصادف با چهارشنبه 28 تیرماه ساعت 23:30 و پنجشنبه 29 تیرماه ساعت 12 از شبکه دو سیما پخش می شود.
همچنین گروه کودک و نوجوان در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ساعت های 10 و 14 برنامه های مختلفی چون «قصه های کهن»، «قصه های شنی»، «داستان راستان»، «پیامبران» و «قصه های خوب برای بچه های خوب» را تدارک دیده است. 
افزون بر این «عصر خانواده»، «نمادو» و برنامه های دیگری نیز بخش های ویژه ای را به مناسبت سوگ امام ششم در نظر گرفته اند که در این ایام تقدیم مخاطبان خواهد شد.
 
شبکه سه سیما
 
ویژه برنامه شهادت امام جعفر صادق (ع) از مشهد اردهال کاشان در برنامه «ششمین خورشید»، به تهیه کنندگی میثم آقابیگی، امشب، چهارشنبه ساعت 23 و فردا ساعت 11 روی آنتن شبکه سه سیما  قرار می گیرد.
«ششمین خورشید» به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) به مشهد اردهال کاشان رفته است تا از جوار حرم برادر بزرگوار علی بن محمد باقر، فرزند امام محمد باقر (ع) به پخش عزاداری و سوگواری آن حرم شریف بپردازد.


کارشناس امشب برنامه حجت الاسلام والمسلمین محمدی و فردا صبح، پنجشنبه 29 تیر ماه ساعت 11حضرت آیت الله امامی کاشانی در برنامه حضور دارند. محور مباحث نیز در خصوص نقش امام جعفر صادق (ع) در مکتب تشیّع، شاگردان و اوضاع اجتماعی ـ سیاسی آن عصر خواهد بود .
گفتنی است، پخش زنده نماز جماعت مغرب از مشهد اردهال به امامت آیت الله نمازی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان همراه با حضور عاشقان این خاندان، امشب به صورت زنده از شبکه سه پخش می شود .
 مجموعه مستند «ادب حضور» در یک  قسمت 30  دقیقه ای به معرفی هیئت یا فاطمه الزهرا شهرستان بابل می پردازد .
این مستند به سراغ اعضای این هیات از سخنران، مداح و خدمه گرفته تا مدیر هیئت رفته و با آنها گفتگو کرده است.
مجموعه مستند «ادب حضور» به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست چهارشنبه 28 تیر ساعت 21:30 روانه آنتن شبکه سه خواهد شد. بازپخش این برنامه پنجشنبه 29 تیر ساعت 14:30 می باشد .
 «در سایه ابوالحسن» برنامه ای تک قسمتی به تهیه کنندگی و کارگردانی سید جواد میری است که به معرفی امامزاده ابوالحسن واقع در شهر ری می پردازد .
این برنامه امشب، چهارشنبه 28 تیر ماه از ساعت 20:55 روانه آنتن شبکه سه خواهد شد .
 
شبکه چهار سیما
 
«مسافر طوفان» به کارگردانی علی عبدی پور نخستین مستند تلوزیونی ساخته شده در ایران است که به داستان حضرت نوح(ع) و کشتی آن می‌پردازد؛ این مستند تلویزیونی پنجشنبه 29 تیر ماه ساعت 16 پخش و جمعه ساعت 9  بامداد بازپخش می شود.
این مستند نگاهی باستان‌شناسه به موضوع سنگواره کشف شده از کشتی نوح در کوه‌های آرارات ترکیه دارد و بخش هایی از تصویربرداری این مجموعه در  کشور ترکیه از جمله روستای محشر، تخت قهرمانان، کلاغ نمی‌نشیند و کازان که به نوعی با موضوع کشتی و واقعه طوفان در ارتباط بوده انجام گرفته است.
گروه «مسافر طوفان» همچنین  ضمن سفر به دانمارک و مصاحبه با «هنری نیسن» نویسنده کتاب «کشتی نوح» در خصوص تحقیقات وی، با توجه به اهمیت پاسخ به سوالات موجود در باستان‌شناسی سنگواره کشتی نوح، جهت اطلاع از صنعت کشتی‌سازی در اعصار و قرون گذشته به کشور ایتالیا سفر کرده و نحوه ساخت کشتی‌های قدیمی و همچنین سنگ‌های توازن که نوعی از آنها در کشتی نوح به کار رفته را به تصویر کشیده‌اند.
 مستند «آستانه نیایش» پنج شنبه 29 تیر ساعت 9:30 به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود. این مستند به کارگردانی محمد اسلامی به معرفی امامزاده صالح، نصب و تاریخ ساخت ضریح می پردازد.
شایان ذکر است مجله شبانگاهی شبکه چهار سیما با عنوان «چشم شب روشن» امشب در شب وفات امام صادق (ع) به صورت ویژه برنامه به روی آنتن می رود.
«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 از شبکه چهار سیما به صورت زنده پخش می شود.
 
 
 
شبکه پنج سیما
 ویژه برنامه «سلاله های نور» چهارشنبه 28 تیرماه مقارن با شب شهادت امام جعفر صادق (ع) ساعت 30 دقیقه بامداد بر روی آنتن می رود.
این برنامه با کارشناسی حجت الاسلام سید کاظم صدیقی با موضوع سیره زندگی امام جعفر صادق (ع) و مداحی محمدرضا طاهری است.
 برنامه تولیدی «پیشوای صادقان» روز پنج شنبه 29 تیرماه ساعت7:30 دقیقه از شبکه پنج سیما پخش می شود.
این برنامه سخنرانی حجت الاسلام آقا تهرانی با موضوع سیره زندگی و علمی امام جعفر صادق (ع) است که به مدت 75دقیقه پخش می شود.
برنامه «تا نیایش» روز پنج شنبه 29 تیرماه قبل از اذان ظهر در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) با موضوع نگاه وحدت بخش امام جعفر صادق (ع) در برخورد با مذاهب دیگر برروی آنتن می رود.
این برنامه با کارشناسی دکتر سید محسن میرباقری است که به تهیه کنندگی علیرضا هنرمند و اجرای مجید یراق باقان از شبکه پنج پخش می شود.
همچنین دو میان برنامه ترکیبی شاخه طوبی و ضریح حاکی نیز در شب و روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در فواصل مختلف زمانی از شبکه پنج سیما پخش می شود.
 
شبکه قرآن و معارف سیما
 «نگاه خورشید» عنوان ویژه برنامه این شبکه در شب و روز شهادت رئیس مذهب شیعه حضرت امام جعفر صادق (ع) می باشد که با حضور مهمانان ویژه به بررسی مکتب و سیره عملی امام صادق (ع) می پردازد.
آیت الله حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه های علمیه کشور مهمان «نگاه خورشید» در شب شهادت این امام همام می باشند که قرار است این برنامه از ساعت ۲۲ چهارشنبه ۲۸ تیر به صورت زنده و مستقیم به روی آنتن برود.
همچنین این برنامه در روز شهادت و با حضور حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی از ساعت ۱۰:۱۵ از مشهد مقدس پخش می شود.
سخنرانی آیت الله ناصری با موضوع فرمایشات امام صادق (ع) در خصوص سبک زندگی در روز شهادت و از ساعت ۶:۳۰ بامداد تقدیم علاقه مندان خواهد شد .


 سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی ویژه شهادت امام صادق (ع) نیز در ساعت ۱۴:۳۰ روز پنجشنبه ۲۹ تیر به روی آنتن می رود .
 «سید ظهیر» عنوان مستندی با موضوع تبلیغ و ترویج تشیع توسط مبلغی پاکستانی می باشد که قرار است در روز پنجشنبه ۲۹ تیر در ساعت ۱۹ پخش می شود.

 
شبکه مستند سیما
 مستند «آقاجان» ساخته سیدمهدی مویدی، مستندی از مرحوم حاج جعفر نيلی احمدآبادی در گفتگو با آشنایان و خانواده او است که ابعاد مختلف زندگی او از کسب رزق و روزی حلال، انقلابی بودن و دستگیری از نیازمندان تا راه اندازی روضه امام صادق (ع) در تهران را در برمی گیرد.
این شخصیت به این دلیل که در ابتدای انقلاب روضه زیادی برای امام صادق (ع) به عنوان رئیس فقه جعفری وجود نداشت، روضه ای طی 11 روز را پایه گذاری می کند که از شب شهادت حضرت حمزه تا شب شهادت حضرت صادق (ع) را در برمی گیرد.
در آن سالها روحانیون برجسته ای مثل آیت الله صدیقی، فاطمی نیا، مصطفوی و شجاعی در این مراسم ها سخنرانی داشتند و این روضه همچنان برگزار می شود.
«آقاجان» به کارگردانی سیدمهدی مویدی پنجشنبه 29 تیر ماه ساعت 19 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
 
شبکه افق
 
مستند «بهشت ماندنی است» داستان غم انگیز تخریب قبرستان بقیع توسط تکفیری های وهابی امروز چهارشنبه 28 تیرماه ساعت 18 از شبکه افق پخش می شود.
در این مستند فاجعه تخریب قبرستان بقیع توسط وهابی در هشتم شوال 1344 توسط تصاویر و اطلاعات جدیدی در مورد این حادثه دردناک روایت می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲