جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۶
با افتتاح نمایشگاهی از آثار داود رشیدی، مراسم سالگرد تولد این هنرمند در تئاترشهر برگزار شد و هنرمندان و مدیران هنری و شهری از این هنرمند برجسته تئاتر گفتند.

به گزارش دیباچه، شامگاه روز گذشته نمایشگاهی برای سالگرد تولد داود رشیدی در راهروی اصلی تئاترشهر برگزار شد که در آن علی مرادخانی، مهدی شفیعی، حجت الاسلام مازنی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، احمد مسجدجامعی و جمعی از هنرمندان مانند خانواده برومند و لیلی رشیدی دختر داود رشیدی، علی نصیریان، علی دهکردی و احمد ساعتچیان حضور داشتند.

احترام برومند، همسر داود رشیدی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: داود رشیدی به تاثیر تئاتر بر مردم و جامعه معتقد بود و آن را بسیار عمیق می‌دانست.

دست نوشته های شخصی داوود رشیدی منتشر می شود!

برومند با تشکر و تقدیر از علی نصیریان و شهاب حسینی و امیر اثباتی (دست‌اندرکاران نمایش اعتراف) برای همکاری و حسن نیتی که دارند؛ بر ضرورت وجود یک معاونت و سازمان برای تئاتر تاکید کرد و گفت: تئاتر هم مانند سینما نیازمند داشتن یک معاونت مجزا و اختصاصی است.

او همچنین در خصوص نمایشگاهی که همزمان با تولد داوود رشیدی افتتاح شده است، آثار این نمایشگاه را شامل دست نوشته‌ها و آثار شخصی داود رشیدی دانست و گفت: این نمایشگاه تا پنجم شهریور ماه که سالگرد فوت ایشان است قابل بازدید عموم بوده و علاقه‌مندان به داود رشیدی می‌توانند از ساعت 16 تا 19 برای دیدن آثار به راهروی اصلی تئاتر شهر مراجعه کنند.

افتتاح این نمایشگاه متقارن با اجرای نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی و بازی او و علی نصیریان در سالن اصلی تئاترشهر است.

علی نصیریان در مراسم افتتاح این نمایشگاه، تقارن تولد داود رشیدی و برپایی نمایشگاه را همزمان با اجرای نمایش اعتراف ارزنده توصیف کرد و گفت: این تقارن فرصتی ایجاد کرد تا من از این هنرمند یاد کنم.

نصیریان با بیان اینکه برای گفتن از داوود رشیدی باید با تحقیقات مفصل‌تر صحبت کرد، به دلیل آماده شدن برای اجرای نمایش اعتراف صحبت‌های خود را خلاصه کرد و گفت: صحبت کردن درباره داوود رشیدی زمان زیادی می‌خواهد و من نمی‌توانم در زمان کافی ادای دین به این هنرمند کنم.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به همکاری خود با داود رشیدی اشاره کرد و گفت: داوود رشیدی اوایل دهه ۴۰ به ایران آمد و به گروه و تشکیلات در اداره هنرهای دراماتیک پیوست. ما با هم کارهای متعددی را شروع کردیم؛ دانش و معلومات و آشنایی با ادبیات دراماتیک از امتیازات رشیدی به شمار می‌رفت.

او یادآور شد: انتخاب‌های داوود رشیدی در کار هنری‌اش نشان دهنده دانش و هوشمندی‌اش بود. او بازیگر بسیار خوبی در صحنه، فیلم و سریال بود و البته مدیریت تئاتری و فرهنگی عالی نیز داشت و تئاتر را به همه آموزش داد.

نصیریان تصریح کرد: بسیاری افراد در تئاتر حضور طولانی دارند؛ داوود رشیدی یکی از همین افراد بود که حضور تاثیرگذار و ماندگاری در تئاتر داشت.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم از انتخاب فضایی برای موزه تئاتر خبر داد و گفت: اقلام نمایشگاه داوود رشیدی به این موزه منتقل خواهد شد.

علی مرادخانی نیز گفت: مکانی مناسب برای این امر خریداری کرده‌ایم و به زودی موزه تئاتر را افتتاح خواهیم کرد و اقلام این نمایشگاه که برای داوود رشیدی برگزار شده است را به موزه تئاتر منتقل می‌کنیم.

احمد مسجدجامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران) هم از داوود رشیدی به عنوان کارگردان و دانشمند حوزه هنر یاد کرد و گفت: بسیار خرسندم که وسایلی از ایشان در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

مسجدجامعی ادامه داد: یادداشت‌های به نمایش گذاشته در این نمایشگاه بسیار عبرت آموز است و گوشه‌هایی از شخصیت ایشان را به عموم مردم نشان می‌دهد.

او تاکید کرد: شخصیت فوق‌العاده رشیدی را می‌توان در دستنوشته‌هایش دید و این آثار پس از این نمایشگاه باید به صورت کتاب چاپ شده تا به صورت وسیع در دسترس عموم قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درخصوص نمایشگاه آثار داود رشیدی گفت: داود رشیدی بزرگمردی در جامعه هنری است که همه ما مدیون هنرنمایی‌های او در عرصه‌های مختلف هستیم. او از معدود کسانی است که در گفتمان تئاتر در سرزمین ما تاثیر بسزایی داشته است.

سیدرضا صالحی‌امیری ادامه داد: می‌توان گفت که بسیاری از هنرمندان تئاتر کشورمان مدیون حضور رشیدی و هم‌نسلانش هستند.

او یادآور شد: چند روز پیش دیداری با خانواده رشیدی داشتم؛ امروز بر حسب وظیفه به تئاترشهر آمدم تا با قرائت فاتحه‌ای یاد این هنرمند را به سهم خود گرامی بدارم.

منبع: ایلنا
برچسب ها: دیباچه ، داوود رشیدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲