شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
گفتگویی مفصل با کارگردان نمایش «صبح یک روز لعنتی»
حسن باستانی، نویسنده و کارگردان تئاتر که قرار است نمایش «صبح یک روز لعنتی» را با بازی رویا افشار، لیلا برخورداری، مارال فرجاد، حمیدرضا فلاحی و پژمان عبدی در تئاتر شهر به روی صحنه ببرد از چند و چون نمایشش و چگونگی اجرای آن گفت.

« صبح یک روز لعنتی» آخرین اثر نمایشی حسن باستانی است که قرار است به زودی در تئاترشهر به روی صحنه برود و بازیگرانی چون رویا افشار، لیلا برخورداری، ، مارال فرجاد، حمیدرضا فلاحی و پژمان عبدی در آن حضور دارند.

حسن باستانی نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی که تا کنون آثار زیادی را به رشته تحریر در آورده و بیش از ده نمایش را به روی صحنه برده، درباره نمایشنامه «صبح یک روز لعنتی» به خبرنگار تئاتر دیباچه گفت: «صبح یک روز لعنتی» اثری ضد جنگ است و قصه آن درباره مرزبندی کشورها و حق مالکیت است.

حسن باستانی: نمایشم درباره مالکیت یک توالت است!/ به اجرای آثار تجاری در سالن های خصوصی تن نمی دهم!

باستانی افزود: در نمایش « صبح یک روز لعنتی» که اثری طنز از نوع «گروتسک» است، چالش بر سر یک توالت است و این در حالی است که به مکانی خاص اشاره ندارم و تلاش کرده ام اثری جهانشمول را به روی صحنه ببرم.

حسن باستانی که بازیگرانی از دونسل را در نمایشش به کار گرفته است، درباره چگونگی انتخابهایش گفت: خانم رویا افشار جزو اولین انتخاب هایم بود و از چهارسال پیش که قصد اجرای نمایش را داشتم تأکیدم این بود که ایشان در این اثر حضور داشته باشند؛ اما از آنجاییکه سرشان شلوغ بود و درگیر پروژه های دیگر بودند صبر کردم تا کارشان تمام شود؛ و حال خودم را خوشبخت می دانم زیرا در فضای کنونی کمتر کارگردانی را می توان یافت که شانس همکاری با بازیگری مورد نظرش را داشته باشد.

حسن باستانی ادامه داد: در انتخاب دیگر بازیگران نمایش نیز وسواس زیادی به خرج داده ام و زمان صرف کرده ام؛ زیرا در فضای کنونی بازیگران صرفأ در یک اثر حضور ندارند و گاه به طور همزمان در چند اثر ایفای نقش می کنند که همین موضوع هماهنگی ها را بسیار سخت می کند.

باستانی درباره چگونگی انتخاب دیگر عوامل نمایشش نیز گفت: از آنجایی که سامان پور سلیمانی را دستیار کارگردان و برنامه ریز کاربلدی می دانم انتخاب دیگر عوامل نمایش را به او سپرده ام که او نیز به اتفاق اعضای گروهش مسئولیت بخشی از کار را به عهده گرفته است.

حسن باستانی درباره چگونگی انتخاب سالن سایه تئاتر شهر برای اجرای نمایش «یک صبح لعنتی» نیز گفت: در انتخاب سالن اختیار زیادی نداشتم؛ زیرا در شرایط کنونی فرایند گرفتن سالن بسیار پیچیده است. تعداد گروهها از سالن های دولتی بیشتر است و بار اجرایی جشنواره هایی که در طول سال برگزار می شوند بر روی دوش اینگونه سالن هاست، که همه اینها به طولانی شدن نوبت اجرا می انجامد و حق انتخاب را از کارگردان می گیرد و باعث می شود او به اجرای نمایشش در سالن پیشنهادی رضایت دهد.

حسن باستانی گفت: اجرا در سالن سایه برای من می ارزید و به سود نمایش بود زیرا در شرایط کنونی نمی توانستم به راحتی گروه را دوباره دور هم جمع کنم و هماهنگی های زیادی را می طلبد که به سود کار نبود.

حسن باستانی درباره کیفیت سالن سایه و اینکه چقدر با سبک و سیاق نمایشش همخوانی دارد، گفت: سالن سایه محدودیت هایی دارد و تلاشم این است که نمایش را با توجه به امکانات موجود به روی صحنه ببرم.

حسن باستانی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشش را در سالنی خصوصی به روی صحنه نبرده گفت: اجرا در سالن های خصوصی را نمی پسندم، زیرا هزینه بالایی می طلبد و مهم تر اینکه سیاست های اجرایی این گونه سالن ها را که بر مبنای سود اقتصادی بنا شده است، نمی پسندم و نوع نگاه من به تئاتر اجازه نمی دهد به اجرای آثار تجاری تن در دهم.

باستانی گفت: ازدیاد سالن های خصوصی محاسن و مزیت های بسیاری دارد، اما در این میان یک خطر بزرگ نیز وجود دارد که می تواند تئاتر را به نابودی بکشد، اگر دقت کنید در بیشتر نمایش های روی صحنه کارها بی آنکه اندیشه ای را دنبال کنند بر اساس سلیقه مخاطب تولید می شوند تا فروش گیشه داشته باشند، که همین سفارشی شدن به نفع تئاتر نیست و آنرا به بیراهه می برد.

حسن باستانی در پایان گفت: با وجود تعداد زیاد سالن های خصوصی چنین به نظر می رسد که تئاتر روال درستی را طی می کند در حالی که اینگونه نیست. شاید مانند بچه هایی که اسباب بازی تازه می خرند ذوق زده ایم اما به نظر می رسد این اسباب بازی باید پس از خراب شدن و دوباره مونتاژ شود بلکه تئاتر سمت و سوی درستی را در پیش گیرد.

حسن باستانی که پیش از این نمایش « بی سرزمین تر از باد» را در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برده بود، قرار است از سوم مردادماه نمایش «صبح یک روز لعنتی» را با بازی رویا افشار، لیلا برخورداری، مارال فرجاد، حمیدرضا فلاحی و پژمان عبدی در سالن سایه مجموعه تئاتر به روی صحنه ببرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار