شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
یادی از بازیگری که اگر زنده بود امروز 86 ساله می شد
امروز 25 تیرماه، زادروز یکی از بازیگران نسل طلائی تئاتر و سینمای ایران است؛ داوود رشیدی! هنرمندی که با وجود گذشت 42 سال از حضورش در فیلم «کندو»، علاقمندانش هنوز او را با نام «آق حسینی» می شناسند.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 25 تیرماه زادروز یکی از بازیگران نسل طلائی تئاتر و سینمای ایران است؛ داوود رشیدی! هنرمندی که به اتفاق عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و محمدعلی کشاورز در دهه چهل هجری از تئاتر به سینما آمدند  تا 5 بازیگر قدرتمند دوران ما باشند.

داوود رشیدی بازیگری از نسل طلائی سینما و تئاتر!

داوود رشیدی در سال 1312 در تهران متولد شد. پدر او عبدالامیر رشیدی حائری دیپلمات بود و پدربزرگش علامه شیخ محمد حائری مازندرانی معروف به ابن‌الشیخ از روحانیان مشروطه خواه و جدش زین‌العابدین حائری مازندرانی از مراجع تقلید عصر قاجار بود.
رشیدی تحصیل کرده علوم سیاسی از دانشگاه ژنو سویس بود و پس از آن بود که به تئاتر پیوست. او پس از پایان تحصیلاتش در سال 1343 به ایران آمد و در اداره تئاتر استخدام شد و گروه تئاتر «امروز» را تشکیل داد؛ که هنرمندانی چون  پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی اعضای آن بودند.

داوود رشیدی 7 سال بعد با فیلم «میعادگاه خشم» ساخته سعید مطلبی به سینما آمد و در همان سال درفیلم «فراز از تله»، مقابل دوربین جلال مقدم قرار گرفت تا یکی از بهترین بازی هایش را در این فیلم رقم بزند.

رشیدی پس از این فیلم، طی چهار سال، در آثاری چون «گذر اکبر»، «فدایی»، «جهنم+من»، «تجاوز» و «خروس» بازی کرد و پس از آن نوبت به «کندو» رسید؛ فیلمی از فریدون گله که یکی از بهترین آثار دوران خودش به حساب می آید  و متعلق به نسل موج نوی سینماست.
داوود رشیدی در این فیلم نقش زندانی سابقه داری به نام «آق حسینی» را بازی می کند. او در قهوه خانه ای که محل سکونت اوست درگیر بازی «ترنا» می شود و این اتفاق پای او را به ماجرایی باز می کند.

داوود رشیدی پس از «کندو» که یکی از بهترین آثار او به حساب می آید در فیلمهای«قدغن» ساخته علیرضا داوود نژاد ، «کرکس ها می میرند» ساخته جمشید حیدری، «طلوع انفجار» ساخته پرویز نوری، «اعدامی» ساخته محمدباقر خسروی، «آقای هیروگلیف» ساخته غلامعلی عرفان و «شمر» ساخته اکبر صادقی فیلمهایی هستند که داوود رشیدی پیش از انقلاب در آنها ایفای نقش کرده است.
داوود رشیدی پس از انقلاب و در همان سالهای اول در چند فیلم سینمایی بازی کرد که «شیلات» ساخته رضا میرلوحی، «خانه عنکبوت» ساخته علیرضا داوودنژاد، «کمال‌الملک» ساخته علی حاتمی و «گل‌های داوودی» ساخته رسول صدرعاملی و  «بی بی چلچله» ساخته کیومرث پوراحمد از بقیه مطرح ترند.

داوود رشیدی در اواخر دهه 60 از سینما دور شد و به تلویزیون رفت در سریال های ماندگاری چون «گرگ‌ها» ساخته داوود میرباقری و «عطر گل یاس» ساخته زنده یاد بهمن زرین پور بازی کرد؛ اما آنچه او را همچنان در ذهن مخاطبان آن زمان و پس از آن زنده نگاه داشته بازی منحصر به فرد او در سریال «هزاردستان» اثر ماندگار زنده یاد علی حاتمی است. رشیدی در این سریال نقش مفتش شش انگشتی را بازی می کند و با رفقایش عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی و محمدعلی کشاوز و علی نصیریان همبازی است.

داوود رشیدی دهه 70 را با تئاتر آغاز کرد. «پیروزی در شیکاگو» را به روی صحنه برد و پس از آن دو اثر دیگر را در سالهای 1378 و 1379 کارگردانی کرد که «ریچارد سوم» و «منهای دو» نام داشتند.

«ماه شب چهارده» ساخته محمدعلی طالبی، «پرچم قلعه کاوه» ساخته محمد نوری زاد، «تردید» ساخته واروژ کریم مسیحی، «زمهریر» ساخته علی روئین تن  و «اکباتان» ساخته مهرشاد کارخانی آخرین آثار سینمایی داوود رشیدی هستند.

داوود رشیدی دهه 90 را با کم کاری گذراند زیرا به آلزایمر مبتلا شده بود و در نهایت در سال 1395 کره خاکی را ترک کرد و به دیار باقی رفت. داوود رشیدی اگر بود امروز 84 ساله می شد!

یادش زنده است پس زنده است! زادروزت مبارک بازیگر لبخند به لب سینمای ایران!

 

یادداشت وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار