شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۶
کارگردان منتخب سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در گفتگو با دیباچه
افشین زمانی کارگردان تئاتر که این روزها نمایش پرمخاطب «آندورا» را در سالن انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه دارد از ویژگی های اثر و چند و چون اجرای اش گفت.

«آندورا» یکی از نمایش هایی است که این روزها در سالن انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه است و با وجود اینکه بازیگر چهره ندارد توانسته پر مخاطب ترین اثر حال حاضر تماشاخانه ایران شهر باشد.

افشین زمانی: باعث تأسف است که مسئولان به کیفیت آثار بی توجه اند!/ «آندورا» درباره قضاوت است

افشین زمانی کارگردان منتخب سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر که «آندورا» را به روی صحنه برده، درباره ویژگی های نمایشش به خبرنگار تئاتر دیباچه گفت: نمایشنامه «آندورا» که یکی از بهترین آثار ماکس فریش، درام نویس سوئیسی است قصه جذابی دارد و حرف روز جامعه را می زند و در نکوهش قضاوت کردن های زود هنگام به مخاطب هشدار می دهد؛ به اضافه اینکه، وجود ترانه ها و فضای موزیکال اثر باعث شده مخاطب با نمایش همسو شود و آن را تا به آخر دنبال کند.

افشین زمانی، ترجمه روان نمایشنامه را یکی از ویژگی های اثرش دانست و در اینباره گفت: از آنجایی که استاد حمید سمندریان خود کارگردان تئاتر بود و تئاتر غرب را می شناخت توانسته ترجمه روانی از نمایشنامه ارائه دهد؛ و با اینکه «آندورا» به تئاتر شرق شباهت هایی دارد، اما سمندریان در ترجمه آنرا به فرهنگ ما نزدیک تر کرده است که همین موضوع باعث همذات پنداری بیشتر مخاطب با نمایش می شود.

این کارگردان، در پاسخ به این سوال که «آندورا» چقدر به آثار پیشینش شبیه است گفت: «آندورا» با ساختاری «برشتی» نوشته شده و مارکس فریش سیستم فاصله گذاری را در آن رعایت کرده است که وجه مشترک این نمایش با دو اثر قبلی ام «ننه دلاور و فرزندانش» و «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» همین است.

افشین زمانی گفت: نمایش «آندورا» نباید در سالن انتظامی به روی صحنه می رفت و می خواستم آن را در تماشاخانه استاد ناظرزاده کرمانی ببرم، زیرا صحنه قاب عکسی آنرا برای اجرای اثرم مناسب می دیدم که با این درخواست موافقت نشد و به من گفتند تو اولین کسی هستی که بخاطر حفظ کیفیت اثرت سالن ناظرزاده را انتخاب کرده ای!

افشین زمانی در پایان گفت: باعث تأسف است که مسئولان به کیفیت آثار بی توجه اند!

گفتنی است در نمایش «آندورا»، داستان از جائی آغاز می‌شود که معلمی دروغ می‌گوید و فریش ماجرا را طوری پیش می‌برد که تماشاچی، خود دچار نوعی استحاله می شود که دروغ یک جنایت است.

نمایش «آندورا» نوشته مارکس فریش به کارگردانی افشین زمانی با بازی تینا بخشی، سهیل ساعی، یلدا عباسی، پانته آ مرزبانیان، معصومه عزیز محمدی، سهیل محزون، مریم توکلی، قاسم محبی، هومن رستگار، مهدی بزرگ زاده، امیر ستوده، شهروز، شبستری، محمد ابوحمزه، وحید کلیایی تا دوشنبه 19 تیرماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه است و رأس ساعت 20:30 اجرا می شود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار