پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۶
ساخت و ساز در میدان حسن‌آباد و در چند قدمی بنای تاریخی چهارگوشه این میدان، اداره‌کل حقوقی استان تهران را واداشت تا در نامه‌ای به دادسرای ویژه شهرداری‌ها، از استعلام نکردن شهرداری برای این پروژه شکایت کند.

به گزارش دیباچه، میدان حسن‌آباد، در ابتدای خیابان وحدت اسلامی و در عرصه ضلع جنوب غربی مجموعه تاریخی چهار گوشه‌ای این میدان، ساخت‌ ساختمانی در این محدوده عرصه و حریم این محوطه تاریخی را تهدید می‌کند، تهدیدی که هنوز ادامه دارد و تا دستور دادستانی نرسد، هیچ دستور توقفی در ادامه ساخت بنا اجرایی نمی‌شود.

بر سر میدان حسن آباد تهران چه آمده است؟

اکبر رستمیان، کارشناس حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این زمینه به ایسنا می‌گوید: بخش حقوقی اداره کل حقوقی استان تهران پس از اطلاع از این ساخت‌و ساز، در هفتم خرداد در نامه‌ای به دادسرای ناحیه ۳۷ ویژه رسیدگی به امور شهرداری‌ها نسبت به اجرائی شدن این پروژه طرح دعوی کرده است، اما هنوز دادستانی هیچ شعبه‌ای را برای بررسی این پرونده به ما اعلام نکرده و تا زمانی که شعبه تعیین نشود دستور توقف کار داده نمی‌شود.

بر سر میدان حسن آباد تهران چه آمده است؟

او با تأکید بر این‌که ساخت‌وساز میدان حسن آباد باید براساس طرح تفصیلی پیش‌رو و مطابق با قوانین و ضوابط طراحی نمای همگون با بافت تاریخی انجام شود، از سوی دیگر قانونا ارتفاع این ساختمان نباید بیش از ۱۲ متر باشد که در حال حاضر این ارتفاع بیش از این میزان است.

او قرار گرفتن این ساختمانِ در دست ساخت، در بافت تاریخی میدان حسن‌آباد را عاملی می‌داند که باید آن ساخت‌وساز براساس قوانین و ضوابط مربوط به بافت‌های تاریخی انجام می‌شد، که این کار نیز انجام نشده است.

رستمیان با تاکید بر این که شهرداری منطقه ۱۱ تهران، قبل از دادن مجوز باید از میراث فرهنگی استعلام می‌گرفت؛ ادامه می‌دهد: ‌با توجه به این‌که براساس بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون اساسی این استعلام انجام نشده است، بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران این از شهرداری منطقه ۱۱ تهران طرح دعوی کرده است.

ابتدا دو مدیر قبلی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران؛ مجوزی برای ساخت‌وساز این زمین در اوایل دهه ۹۰ صادرکرده بود، اما مدیر بعدی یعنی مسعود نصرتی در نامه‌ای به شهرداری تهران، این مجوز را لغو و کان لم یکن اعلام کرده بود، با این وجود در حال حاضر و بدون استعلام از میراث فرهنگی این پروژه در جال اجرائی شدن است.

همچنین رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران در آخرین نامه خود در کمتر از یک ماه پیش به شهردار منطقه ۱۱ اعلام کرد که ساخت و ساز در حال انجام در این ساختمان بیش از حد ارتفاع مجاز است و حریم منظری بنای ثبتی مخدوش شده است و باید علاوه بر توقف عملیات اجرائی، مالک نسبت به تعدیل ارتفاع اقدام کند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار