پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۶
کارگردان نمایش «بنگاه تئاترال» در گفتگو با دیباچه
نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان و بازی ایرج راد، سعید امیر سلیمانی، سیما تیرانداز و فرزانه کابلی قرار است از دوشنبه 5 تیرماه در تماشاخانه «سنگلج» به روی صحنه برود. هادی مرزبان درباره دلایل این انتخاب و شیوه اجرای نمایشش گفت.

نمایشنامه «بنگاه تئاترال» یکی از آثار ماندگار در عرصه ادبیات نمایشی است که علی نصیریان آنرا سالها پیش نوشته است؛ حال قرار است هادی مرزبان کارگردان با سابقه تئاتر آنرا در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه ببرد.

هادی مرزبان که تقریبا همه آثار نمایشی اکبر رادی، درام نویس معاصر را به روی صحنه برده است درباره دلایل انتخاب نمایشنامه «بنگاه تئاترال» به خبرنگار تئاتر دیباچه گفت: «بنگاه تئاترال» را علی نصیریان 44 سال پیش نوشته و اجرا کرده است؛ نمایشنامه ای که با وجود گذشت زمان هنوز تازه و قابل اجراست و حرفی برای گفتن دارد.

هادی مرزبان: نگذاریم مرغ همسایه غاز باشد/ هویتمان را فراموش نکنیم!

مرزبان درباره شیوه اجرای نمایشش گفت: در اجرای «بنگاه تئاترال» از نمایش تخت حوضی استفاده کرده ام، به این شکل که بازیگران نقش اعضای گروهی رو حوضی را بازی می کنند که قرار است نمایشی را برای مخاطب اجرا کنند و تماشاچی شاهد این روند خواهد بود.

هادی مرزبان در ادامه، درباره علاقه اش به آثار ایرانی گفت: پیش از ورودم به دانشگاه و پس از فارغ التحصیلی و حتی آن زمان که خارج از کشور بودم پرداختن به نمایش ایرانی همیشه یکی از دغدغه هایم بوده و هست.

مرزبان افزود: آن زمان که خارج از کشور بودم، آثار ادبی نویسندگان خارجی را مطالعه می کردم؛ اما با این حال نمایش ایرانی را کنار نگذاشتم و هویت خودم را گم نکردم و به مطالعه و پژوهش درباره نمایش ایرانی ادامه دادم تا اینکه سال 1358 به ایران بازگشتم و نخستین اثرم را که «طالب» نام داشت، در تماشاخانه «سنگلج» به روی صحنه بردم.

هادی مرزبان با تأکید بر اینکه، نسل جوان از نمایش ایرانی و گونه های مختلف آن دور شده است گفت: دلیل اصلی این اتفاق نگاه اساتید و مدرسان جوان دانشگاه ها به تئاتر و ادبیات غرب است که بر نگاه دانشجویان و هنرجویان تئاتر تأثیر می گذارد؛ گویی آنقدر مبهوت فضای جدید می شوند که اگر شناسنامه خود را پاره نکرده باشند اما آن را در صندوق گذاشته اند! در حالی که اگر نگاهی به ادبیات ایرانی بیندازند با آثاری غنی روبرو خواهند شد که هرکدام می تواند منبعی برای نگارش نمایشنامه ایرانی باشد؛ از بوستان و گلستان سعدی گرفته تا تاریخ بیهقی که هر قصه اش می تواند دستمایه نگارش اثری جدید قرار گیرد.

هاد مرزبان در پایان گفت: فراموش نکنیم پیش از پرداختن به آثار خارجی اول خودمان و ادبیات خودمان را بشناسیم و فرهنگ غنی ایرانی را فراموش نکنیم تا مثال «مرغ همسایه غاز است» در اینباره نمود پیدا نکند.

«بنگاه تئاترال» روایت زندگی پهلوانی جوانی است که با جادو و وردی که برایش خوانده شده، خاری در سینه دارد. پهلوان دیگر دیگر داستان سعی دارد تا خار را از سینه پهلوان جوان بیرون بکشد اما تلاش‌های او مثمرثمر واقع نمی‌شود.

ایرج راد، سعید امیر سلیمانی، فرزانه کابلی، امین زندگانی، میر طاهر مظلومی، محمود بصیری، داود فتحعلی بیگی، علی فتحعلی، سامان تیرانداز، آیه قبادیان، مجید غفاری، فائقه شلال وند، باقر مرادی، حاتم میرزایی، فواد منیرزاده، محمد کمانی، پریسا ذوالفقاری، شاهین علیپور و تعدادی دیگر از هنرمندان تئاتر بازیگران نمایش «بنگاه تئاترال» هستند.

نمایش «بنگاه تئاترال» به نویسندگی علی نصیریان به کارگردانی هادی مرزبان قرار است از دوشنبه 5 تیرماه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه برود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳