پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۳ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
به بهانه مرگ خالق فیلم «راکی»
کارگردان فیلم «راکی» در سن 81 سالگی درگذشت. جان جی آویلدسن،در همکاری موثرش با سیلوستراستالونه توانست یکی از ماندگارترین فیلمهای سینما را بسازد و زندگی استالونه را زیر و رو کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، جان جی آویلدسن، کارگردان فیلم «راکی» در سن 81 سالگی درگذشت. این کارگردان در همکاری موثرش با سیلوستراستالونه توانست یکی از ماندگارترین فیلمهای سینما را بسازد و نام خودش را در لیست بزرگان تاریخ سینما ثبت کند.

جان جی آویلدسن که ساخت آثاری چون «ببر را نجات دهید»، «فرمول» و «بچه های کاراته‌کا» را در کارنامه دارد، پیش تر در مصاحبه ای گفته بود: «هرگز نمی خواستم فیلمی با قصه مشت زنی بسازم و این ژانر برایم جذابیت نداشت؛ اما فیلمنامه ای که ستالونه نوشته بود و شخصیت های اثر، آنقدر مرا تحت تأثیر قرار داد که تصمیم گرفتم آنرا بسازم.

استالونه: من دار و ندارم را مدیون آویلدسن هستم

فیلم «راکی»، اثری اکشن ورزشی درباره بوکسوری به نام راکی بالبوا است؛ مردی سرخورده که برای قهرمانی می جنگد و تلاش می کند... و در نهایت طی مسابقه ای سنگین، قهرمان غول پیکر جهان، آپولو کرید را با سختی بسیار شکست می دهد.

سیلوستر استالونه که تا پیش از فیلم «راکی» بازیگر قابل اعتنایی نبود با کمک استعداد و اندام ورزیده اش توانست شخصیتی پرتحرک را که خود روی کاغذ خلق کرده بود، ماندگار کند و به جمع حرفه ای های سینما بپیوندد و از آن پس بود که یکی از ستاره های هالیوود شد.

شخصیت راکی بالبوا آنقدر در زندگی استالونه آنقدر تأثیر گذاربوده که در واکنش به خبر درگذشت آویلدسن گفته است: «من دار و ندارم را مدیون آویلدسن هستم زیرا کارگردانی‌اش، شور و اشتیاقش، سرسختی‌ و جسارتش بود که باعث شد فیلم«راکی» تبدیل به آن‌چه شود که امروز هست. او زندگی مرا زیر و رو کرد و من تا ابد به او مدیون خواهم بود. بی شک، هیچ‌کس بهتر از رفیقم جان آویلدسن نمی‌توانست از عهده این کار برآید. دلتنگش خواهم شد».

انجمن کارگردانان آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای به درگذشت اویلدسن واکنش نشان داده است. در بخشی از این بیانیه آمده: «در طول چند دهه، تصاویر هیجان‌انگیز و تاثیرگذاری که او از پیروزی، شجاعت و عواطف و احساسات روی پرده به ثبت رساند، قلب چند نسل از مردم امریکا را تسخیر کرد».

آویلدسن پس از موفقیت فیلم «راکی» قسمت دوم آن را نساخت و استالونه کارگردان آن بود و سه سال بعد «راکی2» را ساخت و 6 سال پس از آن، قسمت سوم آن را نیز کارگردانی کرد و در نهایت «راکی4» را در سال 1985ساخت، که به موفقیت آثار پیشین نبود و به پای «راکی1» نمی رسید.

آویلدسن، در نهایت «راکی5» را در سال 1990ساخت و کمی بعد، از نساختن قسمتهای دوم و سوم «راکی» اظهار پشیمانی کرد و آن را بزرگترین اشتباه زندگی اش دانست.

جان جی آویلدسن پس از ساخت فیلمهایی ماندگار در 16 ژوئن پس از ۸۱ سال زندگی، در اثر ابتلا به سرطان پانکراس در یک مرکز پزشکی در لس آنجلس درگذشت.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳