چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
بهترین فیلم تاریخ سینما از نگاه مجله «امپایر»
«امپایر» یکی از معتبرترین مجله های سینماست که همواره در نظر سنجی های گسترده موفق عمل کرده است، این مجله به تازگی بهترین فیلم سینما را معرفی کرده است؛ «پدر خوانده» ساخته فرانسیس فورد کاپولا.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، «امپایر» یکی از معتبرترین مجله های تخصصی سینماست که همواره در نظر سنجی های گسترده موفق عمل کرده و بهترین ها را از میان گزینه های بسیار انتخاب کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است. این مجله به تازگی بر اساس یک نظرسنجی دیگر، بهترین فیلم سینما را معرفی کرده است؛ «پدر خوانده» ساخته فرانسیس فورد کاپولا.

«پدرخوانده» جاه طلبانه ترین فیلم تاریخ سینما

«پدر خوانده»

«پدر خوانده» فیلمی است گنگستری که از زمان ساختش تا کنون همواره یکی از آثار شاخص ماندگار سینما بوده و دیدنش همواره به سینما دوستان توصیه شده است.

فیلم «پدرخوانده» بر اساس رمانی به همین نام نوشته ماریو پوزو ساخته شده است و فیلمنامه آن حاصل همفکری فرانسیس فورد کاپولا و این نویسنده است.

نخستین اثر از سه گانه های «پدرخوانده» در سال 1972 توسط کمپانی پارامونت ساخته شد؛ اثری با قصه ای محکم درباره خانواده ای مافیایی که مارلون براندو در آن نقش دون کورلئونه یا همان پدرخوانده را بازی می کند و آل پاچینو که در آن زمان جوانی کم سن و سال بوده ایفاگر نقش پسرش مایکل دن کورلئونه است و رابرت دووال، دایان کیتون، جیمزکان اعضای دیگر خانواده اند.

ماجرای این فیلم بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق می‌افتد. «پدرخوانده» روایت جاه طلبی اعضای خانواده کورلئونه است؛ مردی که در عین عشق ورزی به خانواده اش برای رسیدن به قدرت از هیچ کاری فرو نمی گذارد و پس از او مایکل جوان راهش را ادامه می دهد و برای حفظ قدرت با دسته های دیگر مافیایی می جنگد و خون آدمهای بسیاری را می ریزد.

«پدرخوانده» مملو از سکانس های درخشان است و بازی مارلون براندو به نخستین نسخه آن اعتبار ویژه ای بخشیده و بازی بی نظیر آل پاچینو آن را دیدنی کرده است.

فیلم «پدرخوانده» در زمان اکرانش با استقبال عجیب مخاطبان مواجه شد و همین موضوع باعث شد دوسال بعد قسمت دوم آن ساخته شود. 

این فیلم کمی پس از تولید در 11 رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد. مارلون براندو اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد و آل پاچینو، رابرت دووال و جیمز کان نامزد اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد شدند؛ به علاوه اینکه اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز به این فیلم تعلق گرفت.

«پدرخوانده2»

«پدرخوانده2» در سال 1974 تولید شد و براندو در آن حضور نداشت و رابرت دنیرو نقش جوانی او را بازی کرد؛ آنهم در چند سکانس کوتاه اما موثر که براندو را نیز به تحسین وا داشت.

گفته می شود، کاپولا در ابتدا نمی‌خواست «پدرخوانده2» را بسازد و کارگردانی آن را به مارتین اسکورسیزی که در آن زمان زیاد به شهرت نرسیده بود پیشنهاد کرد؛ اما کمپانی «پارامونت» با این پیشنهاد مخالفت کرد و کاپولا نیز در مقابل، اختیارات زیادی از آن‌ها گرفت.

«پدرخوانده2» نیز فیلم خوبی از آب درآمد و توانست تا حدودی مخاطبان را راضی کند.

این فیلم اسکار بهترین فیلم، اسکار بهترین کارگردانی، اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، اسکار بهترین موسیقی فیلم و اسکار بهترین کارگردانی هنری را از آن خود کرد و در 5 رشته دیگر نیز نامزد دریافت جایزه شد.


«پدرخوانده3»

فیلم «پدرخوانده3» 16 سال بعد از دومین قسمت ساخته شد؛ اما آنگونه که باید موفق نبود و از لحاظ محبوبیت به پای دو فیلم قبلی نرسید؛ تا آنجا که کاپولا از ساخت آن اظهار پیشمانی کرد.

در این اثر که آخرین قسمت از سه گانه های «پدرخوانده» به حساب می آید مایکل دون کورلئونه به یکی از سران مافیا تبدیل شده و تلاش می کند اموال فراوان خود را که حاصل سالها خلاف است مشروعیت ببخشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳