شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
در نشست خبری نمایش «خانه بوشاسپ دراز دست» عنوان شد
نشست خبری نمایش «خانه بوشاسپ دراز دست» ظهر امروز شنبه 27 خردادماه در گالری «رج» واقع در منطقه عباس آباد برگزار شد و عوامل آن از چند و چون نمایش و حال و هوای آن گفتند.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، نشست خبری نمایش «خانه بوشاسپ دراز دست» ظهر امروز شنبه 27 خردادماه در گالری «رج» واقع در منطقه عباس آباد برگزار شد.

مجید رحیمی جعفری تهیه کننده اثر و علی اتحاد کارگردان نمایش به همراه بازیگران مهدی پاکدل، رعنا آزادی و اندیشه فولادوند دراین نشست حاضر بودند.

این نشست که تعدادی از اهالی رسانه و عکاسان نیز در آن حضور داشتند با صحبت های علی اتحاد کارگردان اثر آغاز شد.

علی اتحاد در ابتدا گفت: نمایش «خانه بوشاسپ دراز دست» صرفأ یک تئاتر نیست بلکه پرفورمنسی تئاتریکال است که بستر آن بر اساس مطالعاتی درباره کابوس آدمها شکل گرفته است.

اتحاد در پاسخ به این سوال که پژوهش و تحقیق های انجام شده بر چه اساسی بوده است، به خبرنگار تئاتر دیباچه گفت: اصولا در همه آثارم، روانشناسی را مد نظر دارم و در این اثر که محوریت آن بر اساس کابوس آدمهاست این نگاه عمیق تر است و تحقیقات بیشتری می طلبید.

اتحاد ادامه داد: به عنوان نویسنده نزدیک یک سال و نیم پیش از این پروژه ، پژوهش های میدانی آن را آغاز کردم و درباره خواب آدمها به تحقیق و مطالعه پرداختم و از اطرافیانم خواستم خوابهایشان را برایم روایت کنند؛ قضیه به همین روال گذشت تا اینکه به سایتی بر خوردم که کابران در آن خوابهایشان را به اشتراک می گذاشتند و درباره آن حرف می زدند، دراین میان با خوابهایی برخوردم که موضوعات مشترکی داشتند. سپس به موضوعات تکرار شونده در خوابها توجه بیشتری کردم و متوجه شدم این موضوعات در خواب همه آدمها با زبان ها و فرهنگ های مختلف مشترک و تکرار شونده است.

به طور مثال افتادن دندان در اغلب آدم ها حس مشترکی ایجاد می کند یا سقوط کردن و گم شدن، غرق شدن، مقابله با هیولا، حس فلج شدن و بسیاری دیگر از این نشانه ها معانی مشترکی دارند؛ و من در نمایشم به اینگونه حس ها پرداخته ام و اثرم مجموعه ای از روایت هایی با موضوع کابوس است.

علی اتحاد: هر روایت از نمایشم یک کابوس است!

اتحاد درباره چگونگی نگارش نمایشنامه و چند و چون کامل شدنش گفت: معمولا روشم این است که از طرح شروع کنم و به شکل نهایی برسم؛ حال در این میان بر اساس پیشنهادها و تحلیل های بیشتر تغییراتی در متن صورت می گیرد. درباره متن نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» نیز باید بگویم این اثر 5 بار بازنویسی شده و حال به شکل نهایی رسیده است. زمان آن بین 60 تا 70 دقیقه است و 8 پرده دارد که از روایت های متعدد و قابل تغییری تشکیل شده و این مخاطب است که با ریختن تاس روایت را برای اجرا انتخاب می کند.

در ادامه بازیگران نمایش، درباره چگونگی همکاریشان با علی اتحاد گفتند.

مهدی پاکدل گفت: از گذشته تا کنون همکاری با جوانان نوگرا برایم جذاب و بوده و علی اتحاد نیز از آن دسته کارگردان هایی است که همکاری با او لذت بخش است.

اندیشه فولادوند نیز گفت: علی اتحاد ادبیات می داند و سالهاست که می نویسد و در این عرصه سابقه بالایی دارد و از آنجایی که با او تقریبا همسن هستم و به یک نسل تعلق داریم آثار او را دورادور دنبال می کردم و طرحش را که خواندم با خودم گفتم ریاضتی در پیش است که در پایان به تطهیر می انجامد؛ بنابراین قطعا پس از اتمام اجرای این اثر حس خوبی خواهم داشت.

رعنا آزادی دیگر بازیگر این نمایش که تاکنون تجربه صحنه نداشته درباره حضورش در نمایش «خانه بوشاسپ دراز دست» گفت: کلا حضور روی صحنه کمی ترس دارد؛ به خصوص اینکه این اثر صرفأ یک تئاتر نیست و همین کار را سخت تر می کند و امیدوارم از پسش برآیم.

مجید رحیمی جعفری تهیه کننده نمایش نیز پس از توضیحاتی درباره روند کار گفت: علی اتحاد قرار بود پروژه را جمع و جورتر به اجرا برساند که تغییرات موجود و اضافه شدن جزئیات بیشتر به نمایش باعث شد به سالن بزرگتری فکر کنیم اینگونه شد که پردیس تئاتر شهرزاد را برای اجرا انتخاب کردیم.

وی گفت: اپلیکیشنی را طراحی کرده ایم که مخاطبان می توانند به وسیله آن اطلاعات کامل نمایش و اعضای گروه را دریافت کنند.

مجید رحیمی جعفری در پایان گفت:اگر مجوز اجرا پس از سه هفته توسط مرکز هنرهای نمایشی صادر شود امروز پیش فروش نمایش «خانه بوشاسپ دراز دست» در تیوال اغاز می شود.

این نشست با گپ و گفت عوامل و حاضران و گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

نمایش «خانه بوشاسپ دراز دست» قرار است از یکم تا 30 تیرماه در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار