پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۱۰۱
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
به بهانه زادروز بزرگ مرد موسیقی پاپ
امروز 23 خردادماه زادروز بابک بیات است؛ هنرمندی که طی سالهای فعالیتش، با آهنگ سازی شگرفش ترانه های بسیاری را ماندگار کرد و برای بیش از شصت فیلم سینمایی موسیقی ساخت.

به گزارش خبرنگار دیباچه، امروز 23 خردادماه زادروز یکی از بهترین آهنگسازان موسیقی ماست؛ هنرمندی که با ساخت آثار شاخص در عرصه موسیقی پاپ، حتی نسل های بعد از خودش را همواره به خاطره بازی واداشته است و این حس نوستالژیک از کیفیت بالای آثار او سرچشمه می گیرد.

بابک بیات، آهنگسازی که شنونده را به خاطره بازی وا می دارد!

بابک بیات از ابتدای فعالیتش تا روزهای واپسین زندگی اش همواره با بهترین خواننده ها و نوازنده ها همکاری کرد و مهم تر آنکه جز معدود آهنگسازانی بود که نامش در کنار نام بزرگان سینمای ایران ثبت شده است؛ زیرا او، بیش از شصت فیلم را آهنگسازی کرده است.

بابک بیات موسیقی را از هنرمند بزرگی چون اِولین و ثمین باغچه بان فراگرفته بود و همدوره ترانه سرایی چون ایرج جنتی عطایی بود و حاصل این رفاقت عمیق به خلق آثار درخشان منجر شد. آهنگ هایی که هنوز زیبا و گوش نواز و قابل شنیدن هستند.

بابک بیات فعالیت سینما را با همکاری واروژان (یکی از پایه گذاران موسیقی پاپ در ایران) آغاز کرد و فیلم «غریبه» نخستین تجربه آهنگسازی اش در این عرصه است؛ اثری به کارگردانی زنده یاد شاپور قریب که بین سالهای 1349 تا 1351 ساخته شد.

بابک بیات، پیش از انقلاب اسلامی، برای هشت فیلم سینمایی موسیقی ساخت؛ و پس از آن بود که آهنگسازی سینما را به طور جدی پی گرفت و به یاری استعداد شگرفش با کارگردان های بزرگی همکاری کرد.

«مرگ یزدگرد» ساخته بهرام بیضایی نخستین فیلمی بود که بیات پس از انقلاب ساخت موسیقی اش را به عهده گرفت؛ هرچند پیش از آن، موسیقی آلبوم های دکلمه احمدشاملوی شاعر را ساخته بود.

بابک بیات طی سالهای فعالیتش، با کارگردان های شاخصی چون محمدرضا اعلامی، یدالله صمدی، داریوش فرهنگ، سیروس الوند، کیومرث پور احمد، واروژ کریم مسیحی، رسول صدرعاملی، مجید جوانمرد، ایرج قادری، محمدرضا بزرگ نیا، محمدرضا هنرمند، حسن فتحی، فریدون جیرانی، داوود میرباقری، تهمینه میلانی، کمال تبریزی، مهدی فخیم زاده و مسعود کیمیایی همکاری کرد.

این هنرمند فقید علاوه بر فعالیت گسترده هنری اش، سالها به تدریس موسیقی پرداخت و شاگردان زیادی پرورش داد.

بابک بیات 23 خرداد ماه 1325 در تهران زاده شد و پس از 60 سال زندگی پرثمر، در سال 1385 به دلیل نارسائی کبد از دنیا کرد. یادش زنده است! پس زنده است. زادروزش مبارک.



یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار