جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۹۶۴
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش دیباچه
بنیاد فیلم آمریکا شرورترین شخصیت های سینما را معرفی کرده و کاراکتر هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز در فیلم «سکوت بره ها» شرورترین آنهاست. 9 شخصیت بعدی کدام ها هستند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، بنیاد فیلم آمریکا لیستی از کاراکترهای شرور تاریخ سینما را منتشر کرده که شرورترین ها، 10 شخصیت اول این لیست هستند؛ دراین میان هانی بال لکتر آدم خوار فیلم «سکوت بره ها» در رتبه نخست قرار دارد و مخوف ترین آنهاست و  نورمن بیتس در فیلم «روانی» ساخته آلفرد هیچکاک و درات ویدر در فیلم «جنگ ستارگان» به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند؛ اما دیگر شخصیت های شرور کدام ها هستند و در کدام آثار حضور دارند؟

10 شخصیت شرور سینمای جهان چه کسانی هستند؟


1-هانیبال لکتر

فیلم «هانیبال»

در فیلم «سکوت بره ها»

محصول 1991

هانیبال لکتر شخصیتی داستانی در سری رمان‌های دلهره‌آور توماس هریس است. شخصیت وی تا کنون در چندین فیلم بازنمایی شده که از جملهٔ آنها می‌توان به فیلم شکارچی انسان، سکوت بره‌ها، هانیبال و تعدادی فیلم دیگر اشاره کرد. از جمله بازیگرانی که در نقش دکتر لکتر ایفای نقش کرده‌آند، می‌توان به آنتونی هاپکینز، برایان کاکس، مدس مایکلسن و گاسپارد اولیل اشاره کرد.

دکتر لکتر اولین بار در سال ۱۹۸۱ رمان اژدهای سرخ به عنوان یک روانپزشک جنایی و همین‌طور یک قاتل سریالی آدم‌خوار معرفی شد. وی روانپزشکی است که از طریق قدرت روانکاوی و شناخت شخصیت افراد می‌تواند دیگران را تحت تأثیر قرار داده و آنها را به انجام کارهای خطرناک وادار نماید.

دکتر لکتر یک آدمخوار است که بارها دیگران را وادار به کارهایی همچون بلعیدن زبان خود یا کندن پوست صورت خود کرده است.


2-نورمن بیتس

فیلم «روانی»

ساخته هیچکاک

محصول 1960

نورمن بِیتس شخصیت منفی فیلم «روانی» ساخته آلفرد هیچکاک و رمان روانی، اثر رابرت بلاچ است. نورمن بیتس جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود در لیست " بنیاد فیلم آمریکا، که لیستی از پنجاه تا از برترین قهرمان‌ها و پنجاه تا از برترین شرورهای تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبه ۲ قرار دارد.

ویژگی خاص این فرد، نوعی بیماری دوشخصیتی است که پس از مرگ مادرش در او به وجود آمده و او را به دو شخصیت کاملاً متفاوت تبدیل کرده است. افکار عجیب و خطرناک این فرد، او را در کنار دکتر هانیبال لکتر در فیلم سکوت بره‌ها و جوکر در شوالیه تاریکی از ماندگارترین شخصیت‌های سینمایی تاریخ سینما کرده است؛ که بازی شاهکار آنتونی پرکینز نیز در آن کم نقش ندارد. در پایان فیلم روانی، بیماری وی به نوعی دیگر تبدیل شده و یکی از شخصیت‌هایش به طور کامل از بین می‌رود. فیلم روانی هم‌اکنون هجدهمین فیلم برتر تاریخ سینما در بنیاد فیلم آمریکا شناخته شده است.


3-دارت ویدر

فیلم «جنگ ستارگان»

ساخته جرج لوکاس

محصول 1977

دارت ویدر، شخصیتی داستانی در مجموعه تخیلی جنگ ستارگان جورج لوکاس است. او از مشهورترین شخصیت‌های پلید در تاریخ سینما است و طبق نظرسنجی انستیتو فیلم آمریکا، ویدر در جایگاه سوم پلیدترین شخصیت‌های سینمایی تمام زمان‌ها قرار گرفته است. ویدر در سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان، فرمانده شیطان‌صفتی است که قوانین امپراتوری کهکشان را با جدیت در کهکشان به اجرا در می‌آورد و مرید امپراتور پالپاتین، لرد خبیث سیت است و از جنبه تاریک نیرو بهره می‌برد تا بیرحمانه اعضای جدای و اتحادیه شورشیان را تعقیب و نابود کند.

در اپیزود چهارم که فیلم با حمله ی ناوگان امپراتوری به سفینه ی حامل پرنسس لیا اورگانا آغاز میشود، ویدر به صورت مردی قدرتمند و خشن طاهر میشود که با وجود آن ماسک و زره سیاه، اقتدار وی دو چندان شده است. در پایان اپیزود چهار نیز ویدر تنها بازمانده نبرد یاوین و انفجار ستاره مرگ است.

وقایع قسمت پنجم، با نام امپراتوری ضربه می زند، سه سال بعد پایان اپیزود چهارم،امیدی تازه روی میدهد. در این قسمت از سه گانه اصلی، محل پایگاه شورشیان در منظومه ی هات، افشا شده و دارت ویدر قصد دارد تا به این شورش یک بار برای همیشه پایان دهد. اما با اشتباه آدمیرال کندال آزل شورشیان از حضور نیروهای امپراتوری آگاه شده و ژنراتور سپر های خود را فعال می کنند.

در پایان این اپیزود ژنرال شورشی،هان سولو، به دست یک شکارچی جایزه بگیر اسیر شده و در کربن منجمد میشود. لوک اسکایواکر نیز در پایان یک دوئل با ویدر در می یابد که ویدر پدرش است.

در قسمت پایانی از سه گانه اصلی، جنگ داخلی کهکشانی ادامه می یابد. اتحادیه شورشیان در صدد آن است تا امپراتور پالپاتین را که در حال نظارت بر ساخت دومین ستاره مرگ است،همراه با پایگاه فضایی اش نابود کند.

اما پالپاتین، با آگاهی از نقشه ی شورشیان به آن ها اجازه میدهد تا نقشه های ستاره مرگ را بدست بیاورند ودر واقع قصد دارد آنها را در تله بیندازد. در پایان فیلم بعد از این که پایگاه سپر محافظتی ستاره مرگ توسط ژنرال سولو و پرنسس لیا نابود شد، لوک نیز ویدر را در طی دوئلی نزد امپراتور شکست میدهد. پالپاتین از لوک میخواهد تا پدرش را کشته و جای وی را در نزدش بگیرد. با ممانعت لوک از انجام این کار پالپاتین خشمگین شده و لوک را با استفاده از صاعقه نیرو تا حد مرگ شکنجه میکند.

در پایان ویدر با دیدن زجر کشیدن پسرش متحول شده و به وجه روشن نیرو باز میگردد و امپراتور را به درون رآکتور ستاره مرگ پرتاب میکند اما به دلیل صدمه دیدن از قدرت صاعقه ی امپراتور پس از چند دقیقه میمیرد.

در اپیزود هفتم، ماسک در هم شکسته ویدر مشاهده میشود در حالی که در اختیار نوه اش، بن سولو قرار دارد.

در سه‌گانه جدید، چگونگی درخشش و قهرمان‌شدن او با نام پیشینش: «آناکین اسکای‌واکر»، و در نهایت سقوط او به نمایش گذاشته می‌شود.


4-ماگارت همیلتون

فیلم «جادوگر شهر اوز»

ساخته ال.فرانک باوم

محصول 1939

جادوگر شهر اوز شخصیتی ساختگی و شخصیت منفی اصلی مجموعه داستان «جادوگر شهر از» نوشته ال. فرانک باوم است.

این شخصیت همچنین در بقیه کتاب‌های این سری نیز وجود دارد؛ با این که در داستان اول می‌میرد. در داستان، دو ساحره خوب (جادوگرهای جنوب و شما) و دو ساحره بد (جادوگرهای غرب و شرق) وجود دارند.

شخصیت اصلی داستان دروتی، پس ازین که مدتی به عنوان برده برای او کار می‌کند، با ریختن یک سطل آب بر روی او وی را می‌کشد. جادوگر غرب از آب همواره وحشت داشته و آب دشمن وی محسوب می‌شود.

معروف‌ترین حضور این شخصیت در سینما در نسخه اقتباس‌شده سال ۱۹۳۹ با بازی مارگارت همیلتون است. در لیست ۱۰۰ سال... ۱۰۰ قهرمان و شرور به انتخاب بفا، وی در رتبه چهارم برترین شروران تاریخ سینما قرار گرفت.


5-پرستار راچد

فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» یا «دیوانه از قفس پرید»

ساخته میلوش فورمن

محصول 1975

پرستار راچد که با نام «پرستار بزرگ» نیز شناخته می‌شود، یک شخصیت و آنتاگونیست در رمان «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» اثر سال کن کیسی است.

او یک انسان سرد، مستبد و بی‌احساس و نمونه‌ای کلیشه‌ای از یک پرستار زن مستبد، سلطه گر و قوی است. او تبدیل به یک استعاره محبوب عامه برای بیان تأثیر مخرب قدرت و اقتدار در بوروکراسی شده است. مانند آنچه در آن بیمارستان روانپزشکی در آن رمان بر قرار است.

«دیوانه از قفس پرید» فیلمی آمریکایی به کارگردانی میلوش فورمن و بازی جک نیکلسون است که درسال ۱۹۷۵ میلادی بر اساس رمانی به همین نام نوشته کن کیسی ساخته شده‌است.


6-آقای پوتر

فیلم «زندگی شگفت انگیز است»

ساخته فرانک کاپرا

محصول سال 1946 آمریکا

«زندگی شگفت انگیزی است» یک فانتزی زیبای استادانه از فرانک کاپرا که به عنوان یکی از برترین فیلمهای تاریخ سینما از آن یاد می شود.

این فیلم با تصاویری از عرش اعلاء آغاز می شود و ستارگان آسمان را نشان می دهد که درمی یابند مردی در آستانه ی خودکشی است، بنابراین تصمیم می گیرند فرشته ی نجاتی را برای منصرف کردن او از خودکشی به زمین بفرستند. مردی که می خواهد خودکشی کند جرج بیلی نام دارد (با بازی جیمز استوارت).

آدم بد داستان مرد ثروتنمد شهر، آقای پاتر (با بازی لایونل باریمور) است که تلاش می کند مانع اهداف انسان دوستانه بیلی بشود. و بالاخره در شب کریسمس او موفق می شود سرمایه ۸۰۰۰ دلاری بیلی را که برای واریز کردن به بانک به دستیارش (با بازی توماس میچل) داده از او بدزدد تا بیلی را به زانو درآورد.


7-الکس فارست

فیلم «جذابیت مرگبار»

ساخته آدریان لین

محصول 1987

فیلمی ۱۱۹ دقیقه‌ای به گونهٔ تریلر روانشناسانه به کارگردانی آدریان لین با بازی مایکل داگلاس، گلن کلوز و آن آرچر است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. داستان فیلم درمورد روابط رو به خاموشی مردی متاهل با زنی است که پایان دادن به آن را نمی‌پذیرد. آن زن الکس فارست است.


8-فیلیس دیتریشون

فیلم «غرامت مضاعف»

ساخته بیلی وایلدر

محصول 1944

فیلیس دیتریچستون فروشنده بیمه عمر والتر نف فرد مک‌موری را اغفال می کند تا او را در کشتن شوهرش یاری دهد و مرگ او را یک حادثه جلوه دهند تا فیلیس بتواند از طریق ماده غرامت مضاعف، بیمه عمر شوهرش را طلب کند اما رئیس و دوست صمیمی نف و تحلیلگر بیمه بارتون کییس ادوارد جی.رابینسون به این ماجرا شک می کند..

«غرامت مضاعف» فیلمی سینمایی به کارگردانی بیلی وایلدر است که در ۱۹۴۴ ساخته شد. فرد مک‌مورای، باربارا استانویک و ادوارد جی.رابینسون از بازیگران آن هستند.

این فیلم توسط بیلی وایلدر و ریموند چندلر از رمان غرامت مضاعف (۱۹۳۵) اثر جیمز ام.کین اقتباس شده بود.

این فیلم جز شاخص‌ترین نمونه‌های «فیلم نوآر» به شمار می‌رود و داستان آن بر اساس جنایتی واقعی بنا شده است که در ۱۹۲۷ اتفاق افتاده بود.


9-رگان مک نیل

فیلم «جن گیر»

ساخته میلیام فریدکین

محصول 1973

ریگن مک‌نیل شخصیتی ساختگی، و شخصیت منفی اصلی رمان «جن‌گیر»، نوشته ویلیام پتر بلاتی، و فیلم «جن‌گیر»، ساخته ویلیام فردکین است. رگان مک نیل در اولین ادامهٔ این فیلم، «جن ‌گیر» مرتد نیز حضور پیدا می‌کند.

این شخصیت به عنوان یکی از برترین شروران تاریخ سینما جهان شناخته‌شده است و در لیست

شرورترین ها به انتخاب بفا، در رتبه ۹ قرار دارد.

این شخصیت را می‌توان در کنار نورمن بیتس، جک تورنس، و هانیبال لکتر از بزرگ‌ترین شخصیت‌های منفی یک فیلم ترسناک دانست. این شخصیت توسط لیندا بلیر به تصویر درآمد.


10-ملکه شیطانی

فیلم «سفید برفی و هفت کوتوله»

ساخته دیوید هند

محصول 1937

سفیدبرفی و هفت کوتول انیمیشن آمریکایی است که در سال ۱۹۳۷ به کارگردانی دیوید هند و بر اساس افسانه متل آلمانی سفیدبرفی اثر برادران گریم ساخته شده است. این فیلم از نگاه انجمن فیلم آمریکا، برترین فیلم جهان در سبک پویانمایی (انیمیشن) است. ملکه شیطانی شخصیت منفی این انیمیشن است.


گزارش وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲