سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۰۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
کارگردان «پرسه در حوالی من» می‌گوید وقتی درگیر بحران سی سالگی بوده، تصمیم به ساخت این فیلم گرفته است.

به گزارش دیباچه، غزاله سلطانی کارگردان فیلم سینمایی «پرسه در حوالی من» که از ۱۶ خردادماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است با اشاره به اینکه فیلمنامه این اثر را زمستان ۹۳ و عید سال ۹۴ نوشته است، گفت: قصه این فیلم از حال و هوای شخصی من نشات می گیرد البته نه به این صورت که همه اتفاقات موجود در «پرسه در حوالی من» برای خودم رخ داده باشد بلکه این موضوعات خیلی زاییده حال و هوای درونی‌ام بود.

اتفاقاتی که خانم کارگردان را به «پرسه در حوالی من» رساند

این کارگردان جوان در توضیح شکل‌گیری سوژه فیلمش بیان کرد: من در حال ۳۰ ساله شدن بودم و در همین اثنا یک سری اتفاقات افتاد و به همین ترتیب درگیری ذهنی داشتم و بحران های سی سالگی را طی می کردم. به همین علت می توانم بگویم بیشتر تنهایی های «سایه» که شخصیت اصلی داستان است از اتفاقاتی سرچشمه می گیرد که خودم درگیر آنها بودم. همه این موضوعات باعث شد که سراغ ساخت «پرسه در حوالی من» بروم.

وی با اشاره به اینکه الگویی برای ساخت این اثر وجود نداشت، عنوان کرد: هیچ الگویی برای ساخت این اثر وجود نداشت بنابراین به نظرم ساخت چنین آثاری به حال و هوای فیلمساز بستگی دارد، برای مثال زمانی که «هامون» ساخته شد به نظر می آمد داریوش مهرجویی در بحران چهل سالگی و فضای روشنفکری آن زمان ایران بود و این احوالات از درون او می آمد که تبدیل به فیلم شد. بنابراین ساخت «پرسه در حوالی من» با موضوع بحران سی سالگی زنان به احوالات درونی فیلمسازان زن ما بر می گردد که آیا درگیر این حس و حال بودند یا نه و آیا دلشان می خواسته که این حس و حال را تبدیل به فیلم کنند یا نه؟ با این اوصاف من فکر می کنم «پرسه در حوالی من» یک فیلم زنانه است و نمی دانم که یک فیلمساز مرد تا چه اندازه می تواند چنین حال و هوایی را به تصویر بکشد، به همین دلیل احساس می کردم حتما باید این فیلم را بسازم تا از آن حال و هوا دربیایم.

زمانی که «هامون» ساخته شد به نظر می آمد داریوش مهرجویی در بحران چهل سالگی و فضای روشنفکری آن زمان ایران بود و این احوالات از درون او می آمد که تبدیل به فیلم شدسلطانی با اشاره به اینکه «پرسه در حوالی من» ویژگی های هنر و تجربه ای دارد، بیان کرد: فیلم من دارای المان های «هنر و تجربه» بود بنابراین با مشورت هایی که با دوستان سینمایی کردیم به این نتیجه رسیدیم که در گروه «هنر و تجربه» اکران شود. اصلا باید بگویم که من احساس می کنم «هنر و تجربه» کلاس خاصی به فیلم می دهد که شاید سینمای تجاری ندهد.

وی اضافه کرد: من این موضوع را که مخاطبان «هنر و تجربه» می دانند که دنبال چه نوع فیلم هایی هستند، دوست دارم زیرا در این بازار عجیب غریب اکران نمی دانستم که بر سر فیلم اولم با این حال و هوای زنانه چه بلایی می آید. به همین ترتیب «هنر و تجربه» به من کمک می کرد که هم تجربه پخش و اکران را بهتر درک کنم و هم آهسته آهسته جلو بروم. من از این بابت از «هنر و تجربه» ممنونم که اجازه می دهد ما هم مزه اکران را بچشیم.

سلطانی درباره نام فیلمش عنوان کرد: مصطفی مستور نویسنده پیشتر کتابی با عنوان «پرسه در حوالی زندگی» داشت که من حدود ۱۵ سال پیش با این کتاب آشنا شدم و از کتاب های مورد علاقه من است، از همین رو زمانی که می خواستم نام این فیلم را انتخاب کنم مدام نام کتاب مصطفی مستور به ذهنم می آمد به همین دلیل اسم فیلم ما هم کمی شبیه کتاب شد.

این کارگردان در پایان اظهار کرد: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه فیلم بلند سینمایی بعدی ام هستم که هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده ام زیرا مشغول اکران «پرسه در حوالی من» هستم.

فیلم سینمایی «پرسه در حوالی من» درباره دنیای زنی است که در آستانه ۳۰ سالگی در دل تهرانِ امروز به دنبال رویای خود می‌رود.

در این فیلم مهراوه شریفی نیا، بهناز جعفری، سوسن مقصودلو، نسرین نکیسا، بهرام سروری نژاد، آتوسا راستی، بابک قادری، مریم نورمحمدی، ژیلا شاهی، محسن سلیمانی، پریا مرندیز، نگار فتحی، فوژان قبادیان و علی گلزاده به ایفای نقش می‌پردازند، همچنین بازیگران خردسال این اثر ماهان بالاجاده، باران نصیرلو، آرنیکا نیکزاد هستند.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲