شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
از سینما و حاشیه هایش چه خبر؟
طی روزهای گذشته اتفاق های خوب و گاه تلخی در سینما افتاده که برخی از آنها واکنش های متفاوتی را بر انگیخته است؛ از پخش نسخه قاچاق فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» تا رفع توقیف 12 فیلم و البته پایین کشیدن فیلم «ویلایی ها» از پرده سینماها.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، طی روزهای گذشته اتفاق های عجیب و گاه تلخی در سینما افتاده است. از قاچاق فیلمهای سینمایی گرفته تا قضیه پایین کشیدن اکران فیلم «ویلایی ها» و ساخت پردیس سینمایی مگاپارس.

مشروح این اتفاق ها چیست؟

از معرفت حمید نعمت الله تا خبر خوب ساداتیان برای افتتاح یک پردیس سینمایی و رفع توقیف 12 فیلم!

اتفاق نخست

تلخ ترین اتفاق، انتشار نسخه قاچاق فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی است. این فیلم سینمایی در زمان اکرانش با اینکه خوب فروخت اما حاشیه های بسیاری داشت تا آنجا که فیلم از میانه اکران از پرده سینماها پایین کشیده شد؛ زیرا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و درباره آن گفته بود: فیلم سینمایی «پنجاه کیلو آلبالو» به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و اکران به آن نمی دادم».

در مقابل مانی حقیقی کارگردان فیلم نیز در نامه ای سر گشاده به علی جنتی یادآوری کرده بود که «پنجاه کیلو آلبالو» سه بار پروانه ساخت گرفته و فیلمنامه آن 14 اصلاحیه داشته و پس از دو بار بازبینی توسط شورای پروانه نمایش 17 اصلاحیه خورده است!

حال، طی روزهای گذشته به درخواست تهیه کنندگان فیلم محمد و مرتضی شایسته، فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» قرار است با اعمال اصلاحیه ها در شبکه خانگی نمایش توزیع شود که اتفاق خوبی است. اما اتفاق بد؟ انتشار نسخه بازبینی فیلم به صورت قاچاق است که چند روزی است خبرش رسانه ها و کانالهای تلگرامی را به واکنش وا داشته است. گفتنی است پیش از این فیلم سینمایی «گشت2» ساخته سعید سهیلی به چنین سرنوشتی دچار شد؛ آنهم زمانی که فیلم رکورد بالای فروش را زده و هنوز در حال اکران است! این اتفاق سعید سهیلی را بر آن داشت تا کارت خانه سینما را آتش بزند و اعتراض کانون کارگردانان را برانگیزد. حال باید دید مانی حقیقی و برادران شایسته نسبت به انتشار نسخه قاچاق فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» چه واکنشی نشان خواهند داد.


اتفاق دوم

فیلم سینمایی «ویلایی ها» نخستین ساخته منیر قیدی که این روزها بر پرده سینماهاست و با استقبال مخاطبان مواجه بوده و فروش خوبی داشته یکی دیگر از آثار حاشیه دار چند روز اخیر است.

ماجرا از این قرار است که طی یکی دو هفته گذشته بحث بر سر ادامه اکران فیلم «ویلایی ها» تا پایان ماه رمضان در محافل مختلف سینمایی مطرح شده بود و پیش از این شورای صنفی نمایش طی اطلاعیه ای ادامه اکران این فیلم را منوط به موافقت صاحبان فیلم بعدی یعنی «رگ خواب» اعلام کرده بود که در نوع خود اتفاق عجیبی است و عوامل و تهیه کنندگان فیلم را به واکنش وا داشته بود. حال با موافقت حمید نعمت‌الله، تهیه کننده و علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم سینمایی «رگ خواب»، فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» تا شب‌های قدر در سینمای سرگروه (استقلال) ادامه می‌یابد و «رگ خواب» از ۲۴ خرداد بعد از شب‌های قدر در سینمای سرگروه جایگزین این فیلم می‌شود.

از طرفی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه برای اکران فیلم «ویلایی‌ها» در این گروه و اختصاص سانس فوق‌العاده اعلام آمادگی کرده است. او در اینباره گفته: گروه سینمایی هنر و تجربه آماده اختصاص سانس‌های فوق‌العاده خود در طول زمان به فیلم «ویلایی‌ها» است.

علم الهدی همچنین گفته: با توجه به درخواست سازمان سینمایی و علی‌رغم مصوبه غیر قانونی شورای صنفی نمایش به عدم اکران همزمان فیلم‌های هنری و تجربی که در گروه‌های سینمایی به اکران درآمده‌اند، سینمای هنر وتجربه آماده اختصاص سانس‌های فوق‌العاده خود در طول زمان به این فیلم فرهنگی و متفاوت است.

فیلم «ویلایی‌ها» که اثری است درباره جنگ، به کارگردانی منیر قیدی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده و بازیگرانی چون صابر ابر، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی و طناز طباطبایی ایفای نقش می کنند.


اتفاق سوم

اتفاق دیگر دستور صریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی امیری درباره رفع مشکل فیلمهایی است که طی چند سال اخیر توقیف شده اند. صالحی امیری به رئیس سازمان سینمایی دستور داده تا تکلیف 12 آثار توقیفی تا دهم مرداد مشخص شود.

با توجه به دستور صالحی امیری انتظار می‌رود در روز 10 مرداد هیچ یک از این فیلم‌ها بلاتکلیف نباشند و با توافق میان مسئولان سازمان سینمایی و تهیه کنندگان و کارگردان‌های این آثار، پروانه نمایش این فیلم‌ها صادر شود تا شاید با تزریق‌ها این فیلم‌ها به جدول اکران سال 1396، روند رو به نزول فروش سینمای ایران به همان مسیری بازگردد که در سال 1395 شاهدش بودیم.

«خیابان‌های ناآرام» ساخته کمال تبریزی، «زمهریر» ساخته علی رویین‌تن، «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیر یوسفی، «پارادیس» ساخته علی عطشانی، «وقت داریم حالا» و«ارادتمند نازنین، بهاره تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی، «خانه پدری» و «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، «گزارش یک جشن» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، «خرس» ساخته خسرو معصومی، «خانه دختر» ساخته شهرام شاه‌حسینی فیلمهایی هستند که باید تا دهم مرداد مورد بررسی کمیته بازبینی قرار بگیرند و رفع تلکیف شوند. حال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار این فیلمهاست.


اتفاق چهارم

طی روزهای گذشته جمال ساداتیان تهیه کننده سینما از راه اندازی پردیس مگاپارس تا ۵ ماه آینده خبر داده و تاکید کرده ۱۷۰۰ صندلی به ظرفیت سینمایی پایتخت افزوده می شود.

ساداتیان در اینباره گفته است: ساخت این پروژه مانند بسیاری از پروژه های دیگر کمی کند پیش رفته است اما فکر می کنم تا ۵ ماه آینده آماده بهربرداری شود. این مجموعه سینمایی دارای ۸ سالن سینما است و از ۴۳۰۰ متر فضای فیزیکی بهره می‌برد.

جمال ساداتیان همچنین گفته: با راه اندازی این مجموعه در منطقه شریعتی تهران نزدیک به هزار و ۷۰۰ صندلی به تعداد صندلی های سالن های سینمای ایران افزوده می شود که این خود آمار قابل توجهی به شمار می رود.



گزارش وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار