جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۶۹۱
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
به بهانه بازسازی یکی از بهترین فیلمهای گنگستری تاریخ سینما
فیلم سینمایی «صورت زخمی» یکی از آثار گنگستری و ماندگار سینما برای سومین بار بازسازی می شود. یادداشت زیر در اینباره است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، «صورت زخمی» فیلمی است گنگستری درباره خلاف کاری خرده پا به نام تونی که کم کم به کشتن و خون ریختن عادت می کند و با خلاف و جنایت به خطرناک ترین گنگستر شهر تبدیل می شود.

چه کسی نقش «صورت زخمی» را بازی خواهد کرد؟!


نسخه اول

در نخستین نسخه «صورت زخمی» که در سال 1932 توسط هاوارد هاکس ساخته شد، ماجرا از این قرار است که تونی کامونتی در کنار دوست خود گینو رینالد مسئول محافظت از جان لوو رئیس یکی از گروه های گانگستری هستند. جان لوو که انسان بسیار جاه طلبی است ، و قصد دارد سردسته تمام گروه های گانگستری شود ؛ به کمک تونی ظرف مدت چند ماه تمام منطقه جنوب را تحت سلطه خود قرار می دهد؛ اما تونی که از جان لوو جاه طلب تر است با قتل عام رؤسای گروه های گانگستری در مدت زمان کوتاهی خود را بعنوان قدرتمندترین گانگستر شهر معرفی می کند. در یکی از شبها که تونی درخانه مادرش مهمان است در زمان بیرون آمدن مورد هجوم عده ای قرار می گیرد و با اصابت چند گلوله می میرد.

این اثر کلاسیک با بازی پل میونی ، کارن مورلی ، جورج رفت ، آن دووراک در زمان خودش با تأخیر بسیار اکران شد؛ زیرا اداره سانسور آن را اثری مملو از صحنه های خشن می دانست.

بازی خوب و تأثیرگذار بازیگران در قاب های بی نقص لی گارمس فیلمبردار فیلم باعث شد نسخه نخست «صورت زخمی» به یکی از تأثیرگذارترین آثار سینمایی سبک «نوآور» تبدیل شود. تا آنجا که مارتین اسکورسیزی کارگردان برجسته سینما، آنرا یکی از پانزده فیلمی می داند که طی این سالها بر او تأثیرات عمیق گذاشته اند.


نسخه دوم

دومین نسخه فیلم «صورت زخمی» را نویسنده و کارگردان برجسته سینما الیوراستون نوشت و بریان دی پالما در سال 1983 کارگردانی اش کرد و آل پاچینو، میشل فایفر، استیون باوئر، ماری الیزابت ماسترانتینایو، رابرت لوگیا، فهرید موری آبراهام، مارک مارگولیس، ریچارد بلزر، هریس یولین درآن بازی کردند.

نسخه دوم «صورت زخمی» فیلمی است که در زمان اکرانش با استقبال زیاد سینما دوستان روبرو شد و فروش بالایی داشت؛ این فیلم با همه ویژگی هایش اما اعتبارعمده خود را مدیون آل پاچینو و بازی بی نظیرش در نقش تونی مونتانا است. پاچینو دراین فیلم نقش جوان کوبایی آسمان جلی را بازی می کند که به اتفاق دوستش مانی ریبرا (با بازی استیون باوئر) برای کار به آمریکا می رود و پس از حل شدن مشکلات اقامتش، چند شغل شرافتمندانه را تجربه می کند؛ او به اتفاق دوستش در رستورانی گارسونی می کند که خیلی اتفاقی پایش به معامله مواد مخدر باز می شود. او به پیشنهاد شخصی به نام فرانک لوپز با مکزیکی ها وارد معامله کوکائین می شود؛ اما دوستی که با او همراه است طی درگیری کشته می شود. بالاخره اینکه حس قدرت طلبی تونی او را به یکی از سران مافیا تبدیل می کند. تونی اسم و رسمی بهم می زند اما زیاده خواهی ها و اشتباهات او باعث می شود شبی در خانه اش مورد هجوم دشمنانش قرار بگیرد و پس از یک درگیری طولانی و خونین کشته می شود و در استخر خانه قصر مانندش سقوط کند!


نسخه سوم

حال قرار است «صورت زخمی» پس از 34 سال توسط کمپانی یونیورسال ساخته شود. طبق شنیده کارگردان نسخه جدید این فیلم گنگستری آنتونی فوکوآ است و دیه گو لونا نقش اصلی را بازی می کند؛ البته احتمال تغییر کارگردان وجود دارد که دراین صورت بازیگران جدیدی به فیلم خواهند پیوست.

اما آنچه مشخص است این است که برادران کوئن فیلمنامه «صورت زخمی» را خواهند نوشت و درام مارک اشماگر، اسکات استابر و دیلن کلارک تهیه کنندگان فیلم خواهند بود.

کمپانی یونیورسال تاریخ اکران بازسازی فیلم Scarface (صورت‌زخمی) را ۱۰ آگوست ۲۰۱۸ (۱۹ مرداد ۱۳۹۷) اعلام کرده است.



یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲