چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۵۶۱
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان؛ فرصتی طلایی برای خوانندگان
دهه ۸۰ شمسی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران رویکرد جدیدی را در برنامه سازی در پیش گرفت. تولید ویژه برنامه ها و برنامه و برنامه های تخصصی در این سازمان افزایش یافت. ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان نیز از این دست برنامه ها بودند.

با توجه به شرایط خاص این ماه طبق پیش بینی تولید این برنامه ها با استقبال خوبی از سوی مخاطبین مواجه شد. 

یکی از پربیننده ترین و محبوب ترین ویژه برنامه های ماه رمضان  برنامه ''ماه عسل'' است. برنامه ای که بیش از ده سال از عمر هنری آن می گذرد و در ماه مبارک رمضان هرشب حوالی افطار به روی آنتن شبکه سه می رود. این برنامه در سال های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. از عوامل رشد محبوبیت این برنامه علاوه بر اجرای مناسب مجری آن یعنی احسان علیخانی و پرداختن به سوژه ها و قصه های مناسب؛ می توان به تیتراژ های موفق آن اشاره کرد. افرادی چون محسن یگانه؛ مرحوم مرتضی پاشایی؛ مهدی یراحی؛ فرزاد فرزین؛ بنیامین بهادری؛ امیرعلی بهادری؛ مهدی یغمایی و... آثار قوی و محبوبی را برای این برنامه تولید کردند. شنیده شدن این قطعات در لحظات منتهی به اذان و افطار و درآمیختن آن با موضوعات مناسب از عوامل مهم محبوبیت این برنامه و تیتراژ های آن است.


به طور کلی امروز در موسیقی ما تیتراژخوانی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و خوانندگان نیز کمتر فرصت خواندن تیتراژ برای چنین برنامه های پرمخاطبی را از دست می دهند.
از طرفی دیگر تهیه کنندگان و برنامه سازان نیز در انتخاب خواننده تیتراژ برنامه خود با وسواس بیشتری عمل می کنند.

برنامه ماه عسل از پیشگامان این فاکتور مهم موفقیت در برنامه سازی بوده است. سال ۸۶ عوامل سازنده برنامه ماه عسل با اعتماد به محسن یگانه که سال های ابتدایی فعالیت خود را پشت سر می گذاشت؛ توانستند بار دیگر نظر ها را به سمت برنامه خود و همچنین موسیقی محسن یگانه جلب کنند. یگانه با قطعه ''منو درگیر خودت کن'' برای تیتراژ ابتدایی این برنامه با نظر مثبت مخاطبان اش روبرو شد. لازم به ذکر است محسن یگانه پس ۹سال؛ سال گذشته با قطعه ''هرچی تو بخوای'' بار دیگر خوانندگی تیتراژ ابتدایی برنامه ماه عسل را بر عهده گرفت.

سال ۸۸  این مهدی یراحی بود که توانست با قطعه ''هوای تو'' نظر بینندگان تلویزیونی و مخاطبان را جلب کند. لازم به ذکر است این پایان همکاری یراحی با برنامه ماه عسل نبود؛ وی سال ۹۰ با قطعه ''هر جای دنیایی'' و سال ۹۳ با قطعه ''سازش'' توانست بازخورد های خوبی از مخاطبان دریافت کند. 

نقش برنامه ماه عسل در معرفی استعداد هایی چون مهدی یراحی و همچنین نقش متقابل قطعات یراحی در فراگیری و تاثیرگذاری برنامه ماه عسل را نمی توان کتمان کرد. از دیگر تیتراژ مهم و ماندگار ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان می توان به قطعه ''نگران منی'' با صدای زنده یاد مرتضی پاشایی اشاره کرد. این قطعه تیتراژ ابتدایی برنامه ماه عسل سال ۹۳ بود. وی در ماه های پایانی عمر خود یادگاری زیبایی در میان اهالی موسیقی به جای گذاشت.

همچنین در کنار قطعات نام برده  می توان به قطعه ''ماه عسل '' با صدای فرزاد فرزین اشاره کرد که سال ۹۲ تیتراژ  آغازین این برنامه بود. علاوه بر فرزاد فرزین؛ احسان خواجه امیری نیز تجربه تیراژخوانی برای این برنامه پر مخاطب را داشته است. وی سال ۹۴ با قطعه ''بغض'' توانست رضایت مخاطبین را جلب کند. طبق شنیده ها بنا است امسال خواننده تیتراژ این برنامه محمد علیزاده و سینا شعبانخانی باشند.

علاوه تیتراژ های برنامه ماه عسل که همیشه مورد توجه بوده نمونه های موفق دیگری را نیز می توان نام برد. از مهم ترین و موفق ترین این قطعات می توان به قطعه ''شهر باران'' محمد علیزاده اشاره کرد. این قطعه سال ۹۱ تیتراژ برنامه شهر باران شبکه یک سیما بود. قطعه شهر باران از محبوب ترین قطعات کارنامه محمد علیزاده است. 

سال ۹۲ این بهنام صفوی بود که با قطعه ''سوال'' برای برنامه جشن رمضان شبکه ۵ نظر ها را به سمت خود جلب کرد. یک سال بعد از آن تیتراژ موفق این کیوان و مهرداد کاظمیان بودند که توانستند تیتراژ موفق دیگری را برای این برنامه اجرا کنند تا برنامه جشن رمضان نیز بتواند مخاطبان بیشتری جذب کند.

 در این میان دیگر شبکه های سیما نیز از این عامل جذب مخاطب غافل نشدند و توانستند با قطعات موسیقی مناسب به مخاطبان خود بیافزایند. برای مثال برنامه شب های شیدایی از شبکه دو سیما که خوانندگی تیتراژ خود را به خواننده موفق آلبوم ''ماه و ماهی'' یعنی حجت اشرف زاده سپرد و با بازخورد های مناسبی نیز روبرو شد. 

در ماه مبارک رمضان با توجه به اتمسفر معنوی ای که سراسر کشور را فرا میگیرد تولید قطعات موسیقیایی متناسب با این فضا در موفقیت خواننده و برنامه تاثیر فراوان دارد. به طور کلی باکس های مناسبتی به خصوص ماه رمضان فرصت مناسبی برای خوانندگان است تا با حس و حالی جدید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و گام بلندی به سوی موفقیت بردارند.

امسال نیز همانند سال های گذشته مخاطبان منتظر اند تا به  آثاری متناسب با فضای این ماه گوش بسپارند. در مورد برنامه ماه عسل شنیده ها حاکی از این است که به احتمال فراوان محمد علیزاده و سینا شعبانخانی خوانندگان تیتراژ این برنامه هستند.

 همچنین طبق اعلام رسمی عوامل برنامه دعوت [ویژه برنامه ماه مبارک رمضان شبکه یک] تیتراژ این برنامه در ماه رمضان را حامد همایون خواننده موفق و محبوب این روز های موسیقی کشور می خواند. اتفاقی که بدون شک می تواند مخاطبین زیادی را برای این برنامه جذب کند. 

لازم به ذکر است جدا از فضای برنامه سازی بسیاری از خوانندگان این ماه را فرصت خوبی برای انتشار آثار با مختوای خاص می دانند و اگر با هوشمندی این کار را انجام دهند می توانند به موفقیت خوبی دست یابند. هر چقدر در ماه رمضان بازار کنسرت ها از تب و تاب می افتد در عوض بازار انتشار تک آهنگ ها حسابی داغ خواهد شد.

امروز نگاه جدی تری به بحث تیتراژ در برنامه های تلویزیونی وجود دارد و سازندگان این برنامه ها به اهمیت تیتراژ موسیقی متن مناسب در فراگیری و تاثیر گذاری برنامه هایی برده اند. امیدواریم این روند رو به رشد به تولید قطعات موسیقی مناسب و همچنین برنامه هایی با محتوا و فاخر منتهی شود.


یادداشت|مروری بر تیتراژ های موفق ویژه برنامه ها در سال های اخیر+جزئیاتی از تیتراژ برنامه های امسال


برچسب ها: دیباچه ، ماه عسل ، تیتراژ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار