پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۵۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش دیباچه
«هفت» یکی از معدود برنامه های تلویزیون درباره سینماست که طرفداران خود را دارد؛ اما مجری سری جدید این برنامه چه کسی است؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، طبق گفته ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما قرار است برنامه سینمایی «هفت» بعد از ماه رمضان از به روی آنتن برود.

وی در اینباره توضیح بیشتری نداده است، به این دلیل که عده ای نسبت به این برنامه زاویه دارند و حاشیه سازی می کنند! البته در این که برنامه «هفت» همیشه با حاشیه های زیادی همراه بوده شکی نیست و تا حدودی می توان به ناصر کریمان حق داد؛ اما می توان درباره جزئیات این برنامه پیش بینی کرد و با تحلیلی بی طرفانه درباره این برنامه نظر داد.

مجری برنامه «هفت» چه کسی خواهد بود؟

یکی از بخش های مهم این برنامه اجرای آن است و می توان گفت مجری، این قدرت را دارد که سمت و سوی برنامه را تغییر دهد و بینش و دانش اوست که به برنامه اعتبار می بخشد یا آن را به برنامه ای سیاست زده و سلیقه ای تبدیل می کند؛ و همه اینها بستگی دارد به این که مسئولان شبکه سه کدام مجری را برای این برنامه انتخاب کنند.


اما مجری برنامه «هفت» چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بزرگترین لازمه مجری برنامه ای در حد و اندازه «هفت»، دانش سینمایی است که به سینمای ایران منتهی نمی شود و سینمای جهان را نیز دربر می گیرد؛ زیرا با خبر بودن از سیاست های اجرایی سینمای کشورهای دیگر و دنبال کردن خط فکری فیلمسازان خارجی می تواند او را در اداره بهتر برنامه یاری کند و از قضاوت ها و دیدگاه های غلط باز دارد.


اما کدام مجری ها می توانند از پس اداره برنامه «هفت» با آن همه مخاطب برآیند؛ تا در روند رو به پیشرفت سینمای ایران موثر باشند؟


1-فرزاد حسنی

فرزاد حسنی را مخاطبان تلویزیون می شناسند و آنهایی که برنامه های اخیر رسانه ملی را دنبال می کننند برنامه «اکسیر» او را به یاد دارند.

فرزاد حسنی اجرای برنامه های زیادی را به عهده داشته و نوع اجرایش همیشه جنجال برانگیز بوده؛ هرچند تا کنون اجرای برنامه ای سینمایی را به عهده نداشته است.

اگر مسئولان تلویزیون بخواهند برنامه «هفت» را جنجالی اجرا کنند فرزاد حسنی گزینه خوبی است.

فرزاد حسنی تاکنون اجرای چند برنامه تلویزیونی را به عهده داشته که «نیم رخ»، «کوله پشتی» معروف ترین آنهاست.


2-احسان کرمی

مجری، صداپیشه و گوینده است و از رادیو به تلویزیون آمده و تاکنون چند برنامه تلویزیونی را اجرا کرده است. احسان کرمی یکی از مجریان مطرح این روزهای تلویزیون است اما در این که سواد سینمایی اش چقدر است اطلاعات زیادی در دست نیست؛ البته او در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره مجری بود.

احسان کرمی تاکنون برنامه های «طلوع»، «زنده رود»، «خوشا شیراز»، «امضاء» و «چهارگوش» را بعهده داشته است.


3-رسول صدرعاملی

رسول صدرعاملی کارگردان است و هم نسل مجری های پیشین برنامه «هفت» است. صدرعاملی چند ویژگی مهم دارد که احتمال انتخاب او را برای اجرا بیشتر می کند.

صدرعاملی پیش از آنکه به سینما بیاید خبرنگار بوده و عرصه رسانه را می شناسد. این کارگردان سواد سینمایی بالایی دارد و حضور مستمرش در این عرصه او را به شناخت بالایی از سینما رسانده است. صدرعاملی در آخرین سری برنامه «هفت» حضور داشت و به نوعی فضای آن را تجربه کرده است. او در این برنامه مدتی گفتگو با چهره ها را به عهده داشت؛ به اضافه اینکه صدرعاملی صراحت کلام بالایی دارد و با طرح موضوعات چالشی میانه خوبی دارد.

صدرعاملی تاکنون فیلهای زیادی ساخته که «دختری با کفشهای کتانی»، «من ترانه پانزده سال دارم»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «زندگی با چشمان بسته»، «هرشب تنهایی» از آن جمله اند.


4-اکبر عالمی

اکبر عالمی سالهاست مدرس سینماست و تاکنون شاگردان بسیاری در این عرصه داشته است. اکبر عالمی هنرمندی است که سواد سینمایی بالایی دارد و تاکنون چند کتاب سینمایی منتشر کرده است.

این هنرمند سالها پیش برنامه سینمایی «هنر هفتم» را اجرا می کرد؛ برنامه ای سینمایی که طرفداران خود را داشت و مورد استقبال مخاطبان واقع شده بود.

اکبر عالمی می تواند گزینه مناسبی برای «هفت» باشد اما مسئولان نباید انتظار اجرایی چون بهروز افخمی را از او داشته باشند زیرا هنرمند بدون حاشیه ای است و از جناح یا شخص خاصی جانبداری نمی کند!


5- جمشید گرگین

جمشید گرگین زمانی یکی از مجریان سرشناس تلویزیون بود و اجرای چند برنامه سینمایی را به عهده داشت و در برخی از آنها، علاوه بر مجری، نویسنده و کارگردان بود؛

گرگین هرچند با سیاست های تلویزیون موافق نیست و خیلی تمایل ندارد با رسانه ملی همکاری کند؛ اما سواد سینمایی بالایی دارد و می تواند از پس برنامه برآید.

حال باید دید مسئولان شبکه چه نظری درباره او دارند و آیا می توانند برای اجرای سری جدید برنامه «هفت» مجابش کنند یا خیر!

معروفترین برنامه سینمایی جمشید گرگرین «سینمای کمدی» است که در دهه 60 به روی آنتن رفت.


6-مهدی کرم پور

مهدی کرم پور کارگردان سینماست و تاکنون چند مسئولیت اداری را به عهده داشته است. کرم پور همزمان با فعالیتش در عرصه فیلمسازی در عرصه رسانه و مطبوعات نیز فعال است و تاکنون مقاله ها و یادداشت های مختلفی در زمینه سینما نوشته است؛ به اضافه اینکه او در چند جشنواره داور بوده و عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران، عضو مجمع مشاوران هیئت مدیره خانه سینما و عضو هیئت مؤسس انجمن فیلم کوتاه ایران نیز هست.

کرم پور فضای سینما را می شناسد و از آنجایی که خود کارگردان است می تواند گزینه مناسبی برای اجرای برنامه «هفت» است.

مهدی کرم پور تاکنون فیلمهای «پل چوبی»، «چه کسی امیر را کشت؟» را ساخته و «سوفی و دیوانه» آخرین اثر سینمایی اوست.


7- سعید قطبی زاده

سعید قطبی زاده مستندساز و منتقد است و مدتی در سری آخر برنامه «هفت» به عنوان منتقد حضور داشت. او که از مناسبات و سیاست های تلویزیون و برنامه «هفت» باخبر است و با مسعود فراستی چند فیلم را در این برنامه نقد کرده است شاید یکی از گزینه های مسئولان رسانه ملی و شبکه سوم سیما باشد.


8-علیرضا رئیسیان

کارگردان و تهیه‌کننده سینما است و در دانشکده صدا و سیما درس خوانده و دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. رئیسیان را چند بار به عنوان کارشناس در برنامه های سینمایی دیده ایم.

رئیسیان درباره برنامه ای سینمایی چنین نظر داده است: یک برنامه سینمایی در وهله اول باید ریتم داشته باشد. هر آیتم نیازمند قاب است، عناصر سرگرمی و مباحث جدی در آن لحاظ شود. مجری در عین برخورداری از مانیفست نظرش را تحمیل نکند، برنامه نیاز به منتقدی در اشل مسعود فراستی ندارد و ری وی یو باید جای نقد را بگیرد.

علیرضا رئیسیان هنرمندی است که سینما را می شناسد و تاکنون فیلمهای «چهل سالگی»، «بانوی اردیبهشت» و «دوران عاشقی» را ساخته است.


9-اکبر نبوی

منتقد سینماست و در عرصه اجرای برنامه های سینمایی تجربه کافی دارد. معروف ترین برنامه ای که او اجرا کرده و هنوز در ذهن مخاطبان رسانه ملی مانده «سینما دو» است و آخرین برنامه تلویزیونی اش اجرای بخش سینمایی برنامه «چشم روشن» بود که از شبکه چهار سیما در حال پخش است.

نبوی همه ویژگی های یک مجری سینمایی را دارد اما خودش از اجرای این برنامه راضی نیست و باقی ماجرا به مسئولان شبکه بستگی دارد که تا چه حد می توانند نظر او را نسبت به این برنامه تغییر دهند.


سری جدید برنامه سینمایی «هفت» پس از ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما به روی آنتن می رود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲