جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
هادی علیمحمدی تهیه کننده و مدير توليد سینما که به تازگی در عرصه تولید تئاتر نیز فعال است از دغدغه ها و راهکارهایش در این عرصه گفت.
هادی علیمحمدی تهیه کننده تئاتر، که قرار است نمایشهای برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهي امسال را تهیه کنندگی کند، درباره پیشینه هنری اش به خبرنگار تئاتر دیباچه گفت: خاستگاه اصلی من سینماست و سالهاست که در عرصه تهيه و تولید سينما فعال هستم ولي تهیه کنندگی نمایش «خانه ای در انتهای خیابان بهار» به کارگردانی ندا هنگامی باعث شد رویکرد جدیدی نسبت به تئاتر و تولید آن پیدا کنم.
علیمحمدی درباره تفاوت تهیه کنندگی سینما و تئاتر گفت: در سینما تکلیف مشخص تر است و هر شخص چهارچوب وظايف خودش را ميشناسد و وظيفه تهيه كننده و كارگردان تفكيك شده است؛ اما در تئاتر اینگونه نیست، به همين جهت این دو عرصه باهم متفاوتند!

هادی علیمحمدی: ورود مستقیم پول به تئاتر آسیب می زند!/ باید جریان اقتصادی در تئاتر ایجاد کنیم!

زمانی که از سینما به تئاتر آمدم با این تفاوت ها و چالش ها مواجه شدم و تلاش کردم به تعریف درستی برسم و روند مشخص و مسير هدفمندي را در پیش گیرم.

علیمحمدی با تأکید بر اینکه در تئاتر باید وظایف تهيه كننده مشخص باشد گفت: به نظرم کارگردان در تئاتر فقط باید به کارش فکر کند و فارغ از دغدغه های اجرائي و مالی به کیفیت اثرش بیاندیشد، چرا كه پرداختن به مسائل غير هنري  او را از هدف اصلی اش دور می کند.

وی درباره چرخه اقتصادی در هنر تئاتر نیز گفت: طبق تجربیاتم به این نتیجه رسیده ام که ورود مستقیم پول به تئاتر مشکلات جدی ایجاد می کند و به نفع این هنر نیست؛ از طرفی مسئله اقتصادي یکی از ملزومات تئاتر است. به همين جهت من بيشتر به گردش مالی تئاتر فكر ميكنم و براي آن برنامه ريزي ميكنم و اینجاست که تهیه کنندگی در تئاتر مهم می شود.

این تهیه کننده عرصه سینما و تئاتر در ادامه گفت: به نظرم تهیه کننده باید به تولید بهتر اثر فکر کند و كيفيت يك تئاتر طبيعتا در گرو نگاه بي دغدغه عوامل خصوصا كارگردان و بازيگران به كار هنري شان است. فلسفه وجودي کمپانی های هنری در اروپا نيز همين است. آنجا وقتي دوره تمرين فشرده تمام ميشود و كار به مرحله اجرا ميرسد، عملا كمپاني اجرا نمايش را بر عهده ميگيرد و كارگردان ديگر دغدغه فروش، تعداد صندلي، سالن اجرا و يا هر چيز ديگري را ندارد.

علیمحمدی درباره شیوه تهیه کنندگی خودش گفت: به نظرم سیستم مهندسی مالی است که باعث بازگشت پول می شود و اثر را به سود می رساند. من به عنوان تهیه کننده نمی توانم بگویم به این دلیل که فلان اثر هنری است و گیشه خوبی ندارد، تولید آن را نمی پذیرم! بلکه باید در نخستین قدم جریانی اقتصادی ایجاد کنم؛ حال این جریان اقتصادی می تواند با ايجاد تبلیغات موثر باشد، یا هر اتفاقی که اثر را به سود نزديك كند، رويكرد بعدي اين است كه می توانم در کنار یک اثر صرفا هنری، اثري كه جنبه اقتصادي قوي تري دارد، تولید کنم، تا به این ترتیب گردش مالی ام را حفظ کنم و توازن برقرار گردد. این روش كه من اسمش را سبد سرمايه گذاري گذاشته ام، باعث می شود پول و سرمایه در یک نقطه بلوکه نشود و در جریان باشد.
هادی علیمحمدی: ورود مستقیم پول به تئاتر آسیب می زند!/ باید جریان اقتصادی در تئاتر ایجاد کنیم!

هادی علیمحمدی با تأکید بر اینکه شأن و منزلت تئاتر ايجاب ميكند، تا تئاتر روی پای خودش بایستد و برای هنرمندان این عرصه درآمدزایی کند گفت: به سراغ نمایش های برگزیده جشنواره تئاتر دانشجویی امسال رفتم زیرا معتقدم تغییرات باید زیر بنایی باشد؛ و اینکه آثار دانشجویی جسورانه ترند و پتانسیل این را دارند تا به آثاری باکیفیت و پرفروش تبدیل شوند.

علیمحمدی در پایان گفت: كسي كه قصد سرمایه گذاری و ورود به اين عرصه را دارد، طبيعتا مي بايست عيار و ارزش هنر را بيشتر از مسائل مالي مورد توجه قرار دهد.

به همين جهت من از مسئولان نیز توقع حمایت مالی ندارم و آنچه حالا و در اين مقطع برایم اهميت دارد، حمایت معنوی و اخلاقی مسئولان است. آنها می توانند از روندی که پیش گرفته ام پشیمانمم کنند یا باعث شوند سال آینده نیز تهیه کنندگی آثار دانشجویی را بپذیرم.


عکس: حانیه زاهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار