پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۳۰۶
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
مریم هاشمی ، مدرس و مربی بین المللی فدراسیون والیبال در گفت و گوی اختصاصی با دیباچه، از دغدغه های هنری اش در کنار والیبال بانوان می گوید.
وارد سالن پهلوانان دانشگاه خوارزمی که شدم ، داشت از دانشجو هایش خیلی جدی و کمی سخت گیرانه امتحان می گرفت. کنار ایستادم و با دقت به تمام حرکاتش نگاه کردم. با ابهت و کاملا حرفه ای به نظر می رسید.با خودم فکر می کردم چطور باید از این بانوی پر افتخار که تمام دنیایش، احتمالا در توپ و تور خلاصه می شود راجع به هنر پرسید؟! 
 از هیاهوی سالن و صداهایی که در آن می پیچید با او به سکوت دفتر اساتید رفتم! 
در ادامه می توانید ماحصل از گفتگو را مطالعه کنید:

مریم هاشمی:اگر ورزشکار نبودم حتما هنرمند می شدم!

خانم هاشمی ، ممکن است کمی راجع به خودتان برایمان بگویید؟
-مریم هاشمی هستم، کارشناس ارشد تربیت بدنی، تقریبا بیست سالی است که در ورزش والیبال فعالیت می کنم. ده سال عضو تیم ملی والیبال بودم و تقریبا پانزده سال است که به عنوان مربی فعالیت می کنم. مدرس و مربی بین المللی فدراسیون و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی هستم.

می توانم بپرسم بین این همه رشته ی ورزشی چرا والیبال را انتخاب کردید؟
-من به دلیل قد بلندی که داشتم از دوران مدرسه مورد توجه معلم های ورزش بودم و در اکثر رشته ها کار کردم. ولی در دوران دبیرستان ، بنا بود که تنها یک رشته  به صورت  گروهی کار بشود و معلم ورزش من بیشتر به والیبال علاقه مند بود، من هم به این رشته تمایل پیدا کردم؛ بعد از آن هم وارد باشگاه ها و تیم ملی شدم .

خانم هاشمی،شما به هنر هم علاقه ای دارید؟
-بله ! خیلی زیاد! من به موسیقی خیلی علاقه دارم، ساز دف می زنم و تقریبا در تمام کنسرت ها شرکت می کنم. خوشنویسی کار کردم و خط خیلی خوبی دارم! در کل می توانم بگویم من اگر ورزشکار نبودم حتما هنرمند می شدم!

به کدام خواننده ها بیشتر علاقه دارید ؟
-گروه «سِوِن» را خیلی دوست دارم و حتما در کنسرت هایشان شرکت می کنم، و البته کارهای محمد علیزاده، سیروان خسروی، فرزاد فرزین را هم دوست دارم.

آخرین فیلمی که دیدید کدام فیلم بود؟
-فعلا سریال عاشقانه را دنبال می کنم که البته هنوز تا قسمت هفت را دیده ام!

آخرین کتابی که خواندید ...؟
-من بیشتر کتاب های روانشناسی می خوانم ولی آخرین کتابی که خواندم ورزشی بود ، به نام آسیب های ورزشی و حرکات اصلاحی.

فکر می کنید ورزش والیبال به کدام عرصه ی هنر بیشتر شباهت دارد؟
-فکر می کنم ورزش والیبال واقعا به هنر شباهت دارد! به نظرم هنر را باید با تمام وجود احساس کرد، والیبال را هم همینطور ، چون واقعا علاقه مندی خیلی خاصی می خواهد به علاوه این که هماهنگی خاصی که در ورزش والیبال وجود دارد را در رشته های هنر هم میتوان دید.در کل احساس می کنم که این رشته ی ورزشی خیلی به هنر نزدیک است.

آیا ما در والیبال بانوان، تیم هنرمندان هم داریم؟
-بله! البته آخرین خبری که از تیم هنرمندان دارم بازمیگردد به زمانی که مربی تیم ملی بزرگسالان بودم. مسابقه دوستانه ای با تیم هنرمندان داشتیم که بسیار جذاب و لذت بخش بود؛ و البته یکی از کسانی که خیلی به این کار علاقه داشت، خانم فاطمه گودرزی بود که بعدا هم در باشگاه می آمدند و فعالیت والیبالی داشتند.البته الان خیلی احساس می کنم که تیم هنرمندان ضعیف شده و من واقعا دوست دارم که دوباره تمرین ها و فعالیتشان را شروع کنند. پیشنهادم این است که یک مربی خوب داشته باشند تا پیشرفت کنند.چرا که در دنیای هنر خانم های زیادی هستند که به ورزش علاقه دارند.مثلا خانم لیلا بلوکات خیلی حمایت میکنند و مسابقات من در لیگ جهانی را می بینند.

به نظر شما مشکلات فعالیت در این رشته برای بانوان چیست؟
-اتفاقا من فکر می کنم والیبال از رشته هایی است که نسبت به دیگر رشته های ورزشی بانوان، بیشتر دیده شده . به این دلیل که فدراسیون خیلی خوبی دارد.اما در نهایت اگر بخواهیم والیبال بانوان و آقایان را در یک ترازو بگذاریم به هیچ عنوان با هم مطابقت نمی کنند! در والیبال آقایان تعداد اسپانسر ها و حمایت کنندگان مالی خیلی بیشتر است و گاهی یک تیم چند اسپانسر دارد که در والیبال بانوان اینگونه نیست.امیدوارم روزی والیبال بانوان هم حمایت کنندگان بیشتری داشته باشد چون تیم ملی بانوان پتانسیل قهرمانی آسیا را هم دارد!و اگر بیشتر حمایت شویم و برنامه ریزی های بلند مدت بهتری داشته باشیم این اتفاق حتما می افتد.

خانم هاشمی وضعیت فعلی والیبال را چطور می بینید؟
-همین الان که من دارم با شما صحبت می کنم نایب رئیس فدراسیون والیبال استعفا داده و فدراسیون الان نایب رئیس ندارد!و میدانم که آقای داورزنی به عنوان سرپرست فدراسیون والیبال بانوان ، در وزارتخانه و در مقام معاون وزیر مشغول به فعالیت هستند.به نظرم اگر زود تر نایب رئیس انتخاب شود کار ها به روال سابق باز میگردد.

آیا حجاب برای بانوان والیبالیست محدودیت ایجاد کرده است؟
نه! یعنی اولش این طور به نظر میرسید که مشکل باشد. ولی الان که حدود هشت سال است که بازیکن ها دارند اینگونه و با حجاب فعالیت میکنند، شاید روز اول فکر میکردند که برای بالا آوردن دستشان دچار مشکل بشوند ولی اینطور نبود و الان به این پوشش عادت دارند و راضی هستند.حتی دو نفر از بازیکنان ما با همین پوشش اسلامی لژیونر شدند و در بلغارستان فعالیت میکنند و تمام خبرگزاری های دنیا این خبر را پوشش دادند!

به نظر شما لیگ امسال پدیده هم داشت؟
به نظرم امسال پدیده خاصی نداشت .چون امسال لیگ خیلی خوبی نداشتیم و دو تیم در اوایل و اواسط لیگ کناره گیری کردند.

و کلام آخر...؟
-من باز هم میگویم که امیدوارم حمایت های بیشتری از این رشته ی ورزشی بشود. چون فکر می کنم چه من و چه همکارانم اگر این تلاش و زمان را برای رشته ی دیگری گذاشته بودیم الان در جایگاه خیلی بهتری قرار داشتیم. امیدوارم فدراسیون برای سال جدید برنامه ریزی های بهتری داشته باشد و والیبال بانوان بتواند در سطح مسابقات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند سهمیه حضور در این مسابقات را به دست بیاورد همانگونه که الان در آسیا مطرح شده است.


متین مجیدیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳