پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
یکی از ارکان مهم در حفظ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی توجه به موسیقی فولکلور و نواحی است. موسیقی ای که دارای پیشینه ای چندصد ساله بوده و از نشانه های فرهنگ غنی ایران است. موسیقی نواحی از زمان های دور ریشه در جریان عام مردم داشته و همراهی و حمایت مخاطب عام بوده که تا به امروز این موسیقی را زنده نگه داشته است.
امروز در تمامی استان ها و مناطق کشور عزیزمان شاهد فعالیت تعداد زیادی از هنرمندان و اساتید این موسیقی هستیم که یکی از مهم ترین دغدغه های آنان حفظ آثار فولکلور و زنده نگه داشتن آن در میان نسل جوان است. 

باید بدانیم موسیقی نواحی از پایه های اصلی تشکیل موسیقی اصیل ایرانی [سنتی] بوده و تقویت؛ حفظ و گسترش آن؛ تقویت و ارزش گذاری بر موسیقی سنتی است. در سال های اخیر تلاش های زیادی برای گسترش موسیقی سنتی در میان جوانان صورت گرفته که تا حدودی موفقیت آمیز بوده است. اما همواره از تقویت موسیقی نواحی غافل بوده ایم و به نوعی فعالان این موسیقی را به حال خود رها کرده ایم. شاید بهتر است بگوییم حفظ وگسترش آثار فولکلور از برنامه ها و دغدغه های اصلی مدیران بلند پایه موسیقی کشور نبوده است. اتفاقی که در روند گسترش موسیقی سنتی اختلالات بزرگی ایجاد می کند. 

حال با وجود این کاستی ها یکی از اقداماتی که هر ساله برای تقویت موسیقی نواحی انجام می شود؛ برگزاری جشنواره ملی موسیقی نواحی است.به طور کلی روند برگزاری جشنواره های موسیقیایی در کشور با ابهامات و مشکلات زیادی همراه است که برخی از این مشکلات ریشه ی سیاسی و سلیقه های شخصی دارد. در هر حال امسال دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی از ۶تا۹ تیر با رویکرد ''منظومه خوانی'' در شهر کرمان برگزار خواهد شد. امید که این جشنواره بیش از پیش بتواند دغدغه های فعالان این حوزه را برطرف سازد. 

حفظ موسیقی نواحی حفظ فرهنگ ایرانی/گذری بر احوالات موسیقی فولکلور
بدون شک هنرمندان و موزیسن های موسیقی نواحی انتظار دارند که حمایت ها و توجه به موسیقی نواحی درخور شأن و جایگاه و قدمت این موسیقی باشد. در این میان رسانه ها نیز نقش مهم و تأثیرگذاری دارند. آنجا که باید حمایت از اصالت را پا به پای جذابیت های موسیقی نوین پیش ببرند و رسالت خود در مورد حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی را به جا آورند.

امروز موسیقی نواحی بیشتر از گذشته نیاز به حفظ و پاسداری دارد. نباید اینطور باشد که با فوت یکی از بزرگان این عرصه تمام افکار و نظرات به سمت موسیقی نواحی جلب شود. اینگونه اتفاقات زیبنده فرهنگ غنی ایرانی نیست.

موسیقی نواحی در خطر فراموشی است یادمان نرود اگر بزرگان موسیقی سنتی موفق به کسب افتخارات مهم شده اند بدون شک نشان از درک بالای آنان از موسیقی نواحی بوده است. موسیقی نواحی از نعمت های فرهنگ این سرزمین است و باید در حفظ و پاسداری و گسترش آن کوشید. زیرا نابودی آن؛ نابودی بخش مهمی از فرهنگ موسیقیایی سرزمین مان است.



سید محمدمهدی کیا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳