پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
به بهانه رکورد زنی یک فیلم
فیلم سینمایی «گشت2» آخرین ساخته سعید سهیلی که از تبلیغات رسانه ای گسترده ای برخوردار نیست طی 58 روز اکران نزدیک به 20 میلیارد فروخته است؛ البته این رکورد تأییدی بر کیفیت این اثر سینمایی نیست!

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، فیلم سینمایی «گشت2» ساخته سعید سهیلی با وجود تبلیغات کم در رسانه ها و سطح پایتخت، توانسته طی مدت 58 روز اکران، نزدیک به20 میلیارد بفروشد! اما چرا چنین اتفاقی می افتد و فیلمی در حد و اندازه «گشت2» به چنین فروشی می رسد؟

فیلم سینمایی «گشت2» قصه پر پیچ و خمی ندارد؛ این فیلم به نوعی ادامه فیلم پیشین فیلمساز «گشت ارشاد» است و قصه آن ادامه همان ماجرا است. حسن و عباس که زندان بوده اند آزاد می شوند و عطا که در کماست به هوش می آید و دوباره همان گروه شکل می گیرد. هر سه به دنبال کار می گردند تا دیگر خلاف نکنند، اما موفق نمی شوند و باز به همان آدمهای سابق تبدیل می شوند و ادامه ماجرا...

چه شد که «گشت2» 20 میلیارد فروخت؟! حاشیه یا کیفیت اثر؟

«گشت2» با بازی همسوی ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی و حمید فرخ نژاد ریتمی یک دست پیدا کرده و موقعیت های کمیک بسیاری دارد که لحظه به لحظه خنده بر لب مخاطب می نشاند؛ به این ترتیب باید گفت فیلم «گشت2» اثری است که (با کمی اغماض) در حد و اندازه خودش موفق است.

البته، سعید سهیلی و گروهش یک تنه در موفقیت فیلم سهیم نبوده اند؛ بلکه نیاز مبرم مخاطب به دیدن آثار کمدی است که به تعداد مخاطبان «گشت2» افزوده و آمار فروش آنرا این چنین بالا برده است!

در ادامه، اگر به جدول فروش ماههای گذشته بنگریم، خواهیم دید که فیلمهای صدر جدول، کمدی هستند؛ آثاری مانند «خوب بد جلف» نخستین اثر بلند پیمان قاسمخانی که تا چندی پیش در صدر جدول قرار داشت و حال در رده دوم قرار دارد، یا «سه بیگانه» ساخته مهدی مظلومی که با وجود تبلیغات کم رسانه ا، همواره یکی از آثار نخست جدول بوده است. میزان فروش فیلم «نهنگ عنبر2» آخرین ساخته سامان مقدم نیز دلیل دیگری بر این ادعاست؛ که طی دو روز اکران نزدیک یک میلیارد فروخته است!

حال در این میان، آثار اجتماعی و جدی مانند «آباجان» و «یک روزبخصوص» با وجود تلاش گسترده تیم تبلیغاتی فیلم، همواره در آخر جدول قرار داشته اند، با اینکه هردو از کیفیت دراماتیک و تکنیکی بالایی برخوردارند!

موفقیت فیلم «گشت2» البته شاید دلیل بزرگتری دارد و آن حاشیه هایی است که در زمان نمایش فیلم در جشنواره و اکران عمومی آن اتفاق افتاد؛ از مخالفت عده ای با فیلم به دلیل وجود سکانس های مبتذل! تا پاک کردن واژه «ارشاد» از روی پوستر فیلم!

در نهایت می توان نتیجه گرفت که جامعه امروز، نیاز مبرمی به دیدن آثار طنز و کمدی دارد و از این گونه فیلم ها استقبال می کند.

براستی اگر هنرمندان ما کمی تأمل کنند و شم مخاطب شناسی شان را بالا ببرند، می توانند با برنامه ریزی دقیق تر و تحقیق بیشتر درباره سلیقه مخاطبان امروز سینمای ایران، آثار پرفروشتر و البته فاخرتری بسازند؛ زیرا می توان با صرف زمان بیشتر آثار درخوری را نوشت و تولید کرد.

در پایان، یادمان باشد بالا بردن سطح سلیقه مخاطب به عهده ماست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار