پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۲۳۱
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
نمایشگاه کتاب و معضلاتی که فکر میکنیم هیچگاه حل شدنی نیست!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، امروز آخرین روز از برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که چند وقتی است از مصلی امام خمینی به شهر آفتاب نقل مکان کرده است، اما نقل مکانی پر ترافیک تر و سخت مسیر تر و حتی اذیت کننده تر ! از خوبی هایش که بگذریم میرسیم به معایبش!
آیا تمام کتاب هایی که در نمایشگاه کتاب به فروش میرسد خوانده می شود یا فقط مهمان دائمی کتابخانه هایمان است؟
اگر فقط چند دقیقه زمان صرف کنید و جلوی درب خروجی نمایشگاه بایستید مردمی را میبینید که با انبوهی کتاب از نمایشگاه کتاب خسته خارج می شوند!

نمایشگاه کتاب یا دورهمی و ساندویچ خوری ؟

اما با توجه به آمار فعلی سرانه مطالعه آیا تمامی این کتابها خوانده می شود ؟ یا فقط صرفا برای دست خالی خارج نشدن از نمایشگاه کتاب آبرو داری میکنیم و چند پلاستیک کتاب دست میگیریم برای پر شدن کتابخانه هایمان ؟

سلفی بگیران همیشه در صحنه 
حضور افرادی که صرفا از شمالی ترین نقطه تهران یا شرقی ترین آن خود را به نمایشگاه کتاب میرسانند تا پز نویسندگیشان بهم نخورد و بتوانند ساعاتی را با طرفدارانشان در نمایشگاه کتاب تهران گرد هم بیایند و با سلفی هایی که گاهی موجب ترافیک های انسانی میشود ثابت کنند که ما نیز آمدیم!


کتاب بخریم یا ساندویچ بخوریم؟

از راهروهای اصلی که بیرون می آیید وقتی چشمتان به نور آفتاب عادت کرد کمی به خودت می آیی و فکر میکنی کتابی که نخریدیم حداقل یک ساندویچ بخوریم! مقابلت برند های معتبری خود نمایی می کنند که دل ضعفه میگیری ، اما از آنجایی که خیلی اقتصادی با این موضوع برخورد کرده ای به دنبال کنجی می گردی تا بتوانی نان و پنیر گردویی که از خانه آورده ای را بخوری یا اعیانی ترش کنی و برای خودت کتلت و فلافل آورده باشی و به علت حضور بی موقع باران همان وسط راهرو زیلویت را پهن کنی و به داد معده گرامی برسی.


ترافیک تا مصلی یا بستن خیابان با گارد ریل؟

چند متر مانده به درب اصلی تابلو زده اند برای ورود به پارکینگ اما با پر پیچ و خم ترین راه ممکن! چیزی که توجهم را جلب می کرد انبوه ماشین هایی بودند که به علت بسته شدن خیابان عریض و طویل منتهی به نمایشگاه حداقل دو ساعتی را معطل بودند و چیزی که این وسط خود نمایی میکرد فضای باریکی بود که برای تردد ماشین ها فراهم شده بود و فضای فوق العاده بزرگی که این وسط خالی مانده بود. چرایش را ما نمیدانیم شما چطور؟

اطلاعات و مامورانی که هیچ چیز نمیدانستند

وقتی به دنبال یک موقعیت خاص در نمایشگاه کتاب می گردی بهترین راه حل پیدا کردن یک مامور اطلاعات است که بتواند کمکت کند اما با کمال ناباوری با کلمه دقیقا نمیدانم یا آدرس اشتباهی روبه رو خواهی شد.



اینبار هم گذشت و یک سال دیگر تا سی و یک امین نمایشگاه کتاب تهران زمان باقی مانده است و ما با کوهی از مشکلات و علامت سوال های بی جواب مقابل دیدگانمان امسال را سپری کردیم!



سعیده سادات احمدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳