سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز بیستم اردیبهشت ماه است. رضا عطاران نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر تلویزیون و سینما امروز 49 ساله شد. زادروش مبارک!

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز بیستم اردیبهشت ماه 1394 زادروز یکی از طنازترین هنرمندان سینمای ایران است؛ هنرمندی که بازیگری را با کارگردان به نام دهه 60 مشهد، زنده یاد حسن حامد شروع کرد؛ البته عطاران در آن زمان هنوز بازیگر طنز نبود و در آثار جدی بازی می کرد. این هنرمند بازی در آثار طنز را در سال 1373با مجموعه تلویزیونی «ساعت خوش» ساخته مهران مدیری آغاز کرد و با هنرمندانی چون نادر سلیمانی، رضا شفیعی جم، ارژنگ امیر فضلی، حمید لولایی، نصرالله رادش، یوسف صیادی، رامین ناصر نصیر، پوپک گلدره هم بازی شد و پس از آن نیز بازی در آثار کودک را تجربه کرد و دیری نگذشت که به سراغ کارگردانی رفت و آثاری چون «مجید دلبندم» و «قطار ابدی» را ساخت؛ به این ترتیب می توان گفت مهارت عطاران در ساخت آثار سینمایی حاصل تجربه ای است که او در آن سالها کسب کرده است.

رضا عطاران، طنازترین هنرمند سینمای ما!

عطاران در دهه 70 و 80 یکی از کارگردان های پرکار تلویزیون بود و مجموعه «کوچه اقاقیا» با بازی منوچهر نوذری یکی از آثار خاطره برانگیز اوست.

رضا عطاران طی آن سالها همزمان با کارگردانی، بازیگری را نیز ادامه داد و جای پای خود را در سینما سفت کرد. او از هنرمندان با اخلاق و خلاق سینمای ایران است که در دو عرصه بازیگری و کارگردانی موفق بوده است.

عطاران امتحان خود را در ارائه نقش های متفاوت پس داده و آثار سینمایی و تلویزیونی اش مملو از موقعیت های کمیک و قابل لمسی است که مخاطب را به همذات پنداری او وا می دارد.

«کلید ازدواج» ساخته داوود موثقی نخستین اثر سینمایی رضا عطاران است و «سیندرلا» ساخته مسعود رسام و بیژن بیرنگ، «کلاه قرمزی و سروناز» ساخته ایرج طهماسب، «تیغ زن» ساخته علیرضا داوودنژاد، «قرنطینه» ساخته منوچهر هادی، «خروس جنگی» ساخته مسعود اطیابی، «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی و «اسب حیوان نجیبی است» ساخته عبدلرضا کاهانی برخی از آثاری هستند که عطاران در آنها ایفای نقش کرده است.

«خوابم میاد» نخستین ساخته عطاران است و پس از آن فیلمهای «رد کارپت» را ساخته و «دراکولا» آخرین ساخته اوست که در سال 1394 تولید شده است.

رضا عطاران تاکنون چند جایزه از جشنواره های مختلف کسب کرده است که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم «خوابم میاد» از سی امین جشنواره فیلم فجر، تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» از جشن خانه سینما و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای دو فیلم «دهلیز» و «طبقه حساس» در سال 91 و 92 برخی از آنهاست.

رضا عطاران امروز بیستم اردیبهشت ماه امروز 49 ساله شد. زادروزش مبارک!


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲