جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
حجت‌الله ایوبی رئیس ستاد هنرمندان حجت‌الاسلام حسن روحانی تأکید کرد: ورود من به این عرصه و پذیرفتن این مسئولیت به این دلیل بود که برای خودم به عنوان یک ایرانی مسلمان احساس وظیفه کردم تا موج امیدی را که در حوزه فرهنگ و هنر آغاز شده ادامه دهیم و نگذاریم این قطار متوقف شود.

به گزارش دیباچه، رئیس پیشین سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در نشستی خبری به تشریح اهداف تشکیل ستاد هنرمندان حجت‌الاسلام حسن روحانی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و پاسخگوی سوالاتی هم شد.

حجت الله ایوبی: دولت تمام تلاش خود را کرد تا موانع برطرف شود

او درباره هدف خود پذیرش ستاد هنرمندان روحانی گفت: در این باره احساس وظیفه کردم تا قطار امیدی که در عرصه فرهنگ و هنر به راه افتاده متوقف نشود چون اگر این اتفاق بیفتد موج یأس و ناامیدی دیگری در این عرصه بوجود می‌آید. من برنامه‌ دولت‌های دیگر در این عرصه را دیده‌ام و می‌دانم اگر برنامه‌های دولت یازدهم تثبیت شود دوران پررونقی را در عرصه فرهنگ و هنر شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: در جهانی که زبان غالب آن خشونت، جنگ، اسلحه و صحنه‌های دلخراش است ما در مهمترین آیین مدنی جهان توسعه یافته در آستانه انتخابات قرار داریم. این ثبات، امنیت و آرامش را مدیون شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مظلوم مقاومت هستیم و باید به خانواده‌های آن‌ها ادای احترام کرد.

ایوبی گفت: هدف از این نشست به دلیل تصمیمی است که در ستاد دکتر روحانی با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ و هنر گرفته شد تا مطالبات اصحاب این عرصه بررسی شود، ضمن اینکه مباحث فرهنگی موضوع اصلی مناظره‌ها هم نیستند و بیشتر مسائل اقتصادی و حاشیه‌ای مطرح می‌شود.

او با اشاره به اینکه رفتار رأی‌دهی مردم ایران امروزه نسبت به گذشته تغییر کرده و بیشتر براساس رفتار عقلی است، تأکید کرد: آقایان جنتی و صالحی وزرای پیشین و فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نیز شخص دکتر روحانی بر اینکه اقتصاد فرهنگ و هنر در این کشور آغاز شود تأکید داشتند و در این باره مصوبه اقتصاد اخلاق هم تثبیت شده است.

وی در بخش زیادی از صحبت‌های ابتدایی خود به ارائه آمار و گزارشی از عملکرد دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله تولید فیلم، تئاتر، افزایش چاپ کتاب و... پرداخت و افزود: در ابتدای کار این دولت بحران مشروعیت، همبستگی و مخاطب وجود داشت اما برگرداندن امید جزو دستاوردهای چهار ساله دکتر روحانی است. همچنین مهمترین نکته این بود که این دولت به اهالی فرهنگ و هنر و نیز مردم اعتماد کرد. بنابراین اطمینان می‌دهم که دکتر روحانی و تیم‌اش باور دارد که فرهنگ و هنر باید به اصناف واگذار شود و نتیجه نگاه بدون سوءظن در این دولت به عرصه فرهنگ و هنر این بود که ثبات ایجاد شده است.

او از اهالی فرهنگ و هنر که دغدغه نام و اعتلای فرهنگ و هنر ایران را دارند خواست تا بی‌تفاوت نباشند و برای جلب مشارکت مردم در انتخابات تلاش کنند چون بارها در این باره صحبت شده است که در صورت مشارکت حداقلی بیشترین آسیب را همین اصحاب فرهنگ و هنر خواهند دید.

رئیس ستاد هنرمندان روحانی در ادامه با اشاره به فیلم‌های توقیف شده و کنسرت‌های تعطیل شده در دولت یازدهم بیان کرد: هیچکدام از ما در دولت براساس این اتفاقات خوشحال نشدیم اما دولت تمام تلاش خود را کرد تا موانع برطرف شود ولی یک جاهایی در اختیار قوه مجریه نبود. با این حال اعلام می‌کنم دولت آقای روحانی در چهار سال آینده همانند گذشته در هر جایی که احساس کند حقی تضییع شده، خود را موظف می‌داند آن حقوق را برگرداند.

ایوبی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کار این ستاد چیست و آیا باز هم مصلحت‌اندیشی هایی برای تصمیم‌گیری در این حوزه وجود خواهد داشت چون به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی برای مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر هنرمندان حوزه‌های مختلف در کمیته‌های ستاد حضور داشته و جلساتی تشکیل شده است که قرار است درخواست‌هایی هم تدوین و تنظیم شود.

او در ادامه پاسخ به این سوال با اشاره به افزایش رشد تولید فیلم‌های سینمایی و نیز افزایش میزان اکران فیلم‌ها به ویژه آثاری که در ۱۰ سال گذشته امکان اکران پیدا نکرده بودند، گفت: اثر روانی اکران نشدن یک فیلم خیلی بیشتر است اما مواردی خارج از قوه قضاییه وجود داشته و اطمینان می‌دهم در این باره کاری نبوده که دولت انجام نداده باشد.

ایوبی درباره امکان ادامه فعالیت محمدرضا شجریان و رفع ممنوع‌الفعالیتی وی و نیز حضور زنان در عرصه موسیقی بیان کرد: آقای روحانی و وزیر فرهنگ بارها گفته‌اند که هیچ دلیلی برای جداسازی در کنسرت‌ها نیست چون اصلا قانونی در این باره وجود ندارد و مطمئن باشید که دولت آقای روحانی تلاش می‌کند جلوی اعمال سلیقه‌ای مدیریت را در تمام زمینه‌ها از جمله فرهنگ و هنر بگیرد.

وی افزود: برای آقای شجریان هم آرزوی سلامتی دارم و برای ایشان تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا مردم از شنیدن صدایش بهره‌مند شوند، با این حال خوشحال هستیم که آلبوم ایشان منتشر شد و امیدوارم خداوند این هنرمند را شفا دهد اما اجمالا می‌گویم که دولت تلاش خود را درباره ایشان کرده است.

در ادامه این نشست انتقادات متعددی نسبت به عملکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر مطرح شد که وضعیت تئاتر، کمبود بودجه بویژه برای تکمیل بازسازی تئاترشهر، دریافت مالیات از موسسات فرهنگی و هنری، به سرانجام نرسیدن وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، مجوز کنسرت‌های موسیقی، بهره نبردن هنرمندان از بیلبوردهای شهری و... از جمله آن‌ها بود.

در این راستا خواسته شد که روحانی در برنامه‌های آتی خود و بویژه در مناظرات زنده به طور شفاف دیدگاه و نظر خود را درباره حوزه فرهنگ و برنامه‌هایش مطرح کند.

همچنین در این نشست به انتقاد بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از عملکرد دولت اشاره شد که با وجود این انتقادات و گلایه‌ها چطور انتظار فعالیت برای جلب مشارکت مردم و رأی دادن به روحانی وجود دارد که در این باره حجت‌الله ایوبی پاسخ داد: امیدوارم اصحاب فرهنگ و هنر میان دلخوری‌هایشان و یک اتفاق کلان در کشور تفکیک قائل شوند، چون اگر غیر از این بود خود من هم باید همین کار را می‌کردم و می‌گفتم حالا که دیگر در دولت نیستم، اما این طور فکر نکردم و تلاش خود را انجام خواهم داد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار