شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۹۰۵
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
به مناسبت رونمایی از نسخه بازسازی شده فیلمی از ناصر تقوایی
فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» یکی از بهترین ساخته های ناصر تقوایی در سینما فلسطین به روی پرده رفت تا یکی از آثار فاخر سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، سینما فلسطین روز پیش میزبان مخاطبان آثار ناصر تقوایی و دوستدارانش بود؛ آنهایی که آمده بودند تا فیلم «ناخدا خورشید» را بر پرده عریض سینما ببیند؛ آنهم نسخه ترمیم شده و بی خط و خش فیلم را!

«ناخدا خورشید» فرزند خلف ناصر تقوایی!

«ناخدا خورشید» نه تنها یکی از فخرهای سینمای ایران است بلکه شناسنامه ناصر تقوایی به حساب می آید، کارگردانی که آثاری چون «ای ایران»، «آرامش در حضور دیگران» و «کاغذ بی خط» را ساخته و سریال «دائی جان ناپلئون» یک از آثار ماندگار او در عرصه تلویزیون است. اما در میان همه این آثار، «ناخدا خورشید» چیز دیگری است. آنهایی که ناصر تقوایی را می شناسند می دانند که او عاشق ارنست همینگوی است. «ناخدا خورشید» نیز برداشتی است آزاد از داستان «داشتن و نداشتن» به قلم این نویسنده شهیر آمریکایی.

«ناخدا خورشید» قصه ای درباره زندگی پر ماجرای ناخدایی است که در پی یک معامله پایش به ماجرایی خونین باز می شود. داریوش ارجمند در نقش ناخدا خورشید بازی درخشانی ارائه می دهد و علی نصیریان، پروانه معصومی و سعید پورصمیمی حرفه ای و کاربلد ظاهر می شوند.

«ناخدا خورشید» از نوع فیلمهاست که با عشق ساخته شده است. هارون یشایایی، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم درباره چگونگی تولید آن می گوید: «ناصر تقوایی با دست های خود قهوه خانه فیلم را ساخت، لوکیشنی که در اثر جزر و مد دریا به کلی نابود شد و تقوایی بازهم آنرا از اول ساخت».

او در ادامه می گوید: «محل سکونت عوامل فیلم بسیار نامناسب بود، تغذیه بد بود و... اما کسانی مانند زنده‌یاد اصغر بیچاره نیز حضور داشتند که بچه‌ها را دور هم جمع کرده و شادی را به میان می‌آورد. تقوایی نیز با سخت‌گیری نسبت به جزئی‌ترین مسائل برخورد می‌کرد».

خسرو دهقان یکی از منتقدان و نویسندگان عرصه سینما نیز ناصر تقوایی را یکی از استثناهای سینما می داند و در اینباره می گوید: «به گمان من او فنی‌ترین شخص در تاریخ سینمای ایران است. او از نظر تماتیک، سیاسی‌ترین فیلمساز ایران است و از نظر فنی، تنها فیلمسازی‌ست که مسائل فنی و مهندسی سینما برایش بسیار اهمیت دارد».

بی دلیل نیست که «ناخدا خورشید» یکی از اثر ماندگار سینمای ایران است و کاش ناصر تقوایی بیشتر فیلم می ساخت!

سخن درباره ناصر تقوایی و آثارش بسیار است و مجال کم! به هر روی فیلم سینمایی«ناخدا خورشید» روز گذشته در سینما فلسطین به روی پرده رفت و مورد استقبال مخاطبان در سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر قرار گرفت.



یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار