جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر از آماده سازی نمایشنامه خود برای اجرا در تئاتر شهر خبر داد و گفت: این نمایش درباره شهید جهان آرا است که در مرحله مذاکره برای انتخاب بازیگران آن هستیم.

به گزارش دیباچه، ایوب آقاخانی مسئول جدید «دفتر مطالعات پژوهشی و راهبردی» مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره نشریه صحنه که سال‌هاست توسط حوزه هنری به صورت پراکنده منتشر می‌شود، عنوان کرد: شماره جدید نشریه صحنه قرار است در فصل بهار منتشر شود این شماره با موضوعیت ترجمه در آثار دراماتیک مفید و متنوع گردآوری شده و به زودی به دست علاقه‌مندان می‌رسد.

آقاخانی نمایش شهید جهان آرا را به روی صحنه می برد

وی با اشاره به اینکه این نشریه بضاعت زیادی برای استفاده حداکثری هنرهای نمایشی دارد ، گفت: تلاشم را می‌کنم با حداکثر سلیقه و تلاش برای ارتقای سطح کیفی در مطالب ، صورت و شکل سالی 4 شماره از این نشریه را منتشر کنم.

نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر ایرانی با تأکید بر اینکه شماره بهار این نشریه مراحل ویرایش را می‌گذراند و به زودی به صفحه بندی خواهد رسید، توضیح داد: شماره‌های تابستان، پاییز و زمستان نیز عنوانش مشخص شده و در دست تهیه است تولید مطالب آن نیز به زودی شروع می‌شود.

*مرکز هنرهای نمایشی حوزه از کرختی و بی هدفی بیرون آمد

وی درباره برنامه‌های در دست اقدام خود در حوزه هنری گفت: در حال حاضر که در تدارک دوازدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد هستیم از شنبه کار خود را آغاز می‌کند، علاوه بر این در تدارک و طراحی برنامه‌های بین المللی هستم که تحت لوای دفتر مطالعات و مرکز هنرهای نمایشی به هویت بخشی برسد این برنامه‌ها در سال 96 عملیاتی می‌شود.

آقاخانی همچنین توضیح داد: من همه هدفم این است که هر جا می‌روم و کار می‌کنم در فضای تئاتر طوری کار کنم که در حافظه همه بماند و تلاش می‌کنم با حداکثر قوا چارچوب و قواعد را مشخص و پیرو اصول و نگاه حاکم بر هر مجموعه باشم. بنابراین من با استفاده ازامکانات حوزه هنری و مرکز هنرهای نمایشی تلاش حداکثری را برای یک حرکت جدی در فضای اجرایی و مطالعاتی انجام می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه خود مدیریت هنرهای نمایشی حوزه آقای زارعی هم فردی است که تلاش زیادی دارد و همین شیوه را رعایت می‌کند گفت: من هم به این تلاش احترام می‌گذارم برای همین هم دعوت او را برای پذیرش این مسئولیت‌ها قبول کردم.

آقاخانی در برآورد کلی خود از فعالیت‌های بخش هنرهای نمایشی حوزه گفت: من فکر می‌کنم باید نگاه قیاسی داشته باشیم تصور شخصی من این است که عملکرد کوروش زارعی از وقتی که آمده در حد بضاعت قابل اعتنا بوده،‌ حتی برخی بخش‌ها طوفانی عمل کرده واقعیت این است که متأسفانه در طی چندین سال به یک لختی و کرختی دچار شده که نمی‌توانست از این کرختی خارج شود، زارعی همه تلاش خود را برای خروج از این کرختی انجام داده،‌ بنابراین صادقانه تأکید می‌کنم با توجه به چارچوب ها و محدودیت‌ها و سیاست‌ها خیلی خوب عمل کرده طبیعتا یک تکاپوی جدی داشته الان طبقه چهارم حوزه که مرکز هنرهای نمایشی است از پرتکاپوترین و پرهیاهوترین بخش‌های مجموعه حوزه هنری است.

وی در نهایت درباره این موضوع گفت:‌باید مشاهده کرد که این تلاش‌ها در دراز مدت چگونه اثری خواهد گذاشت وگرنه الان بخواهم قضاوت کنم ناگزیر باید لب به دست مریزاد و تحسین باز کرد ولی باید مشاهده کرد که در دراز مدت این حرکت و جریان پویایی دارد یا خیر و در نهایت چه اثری در فضای تئاتری کشور و نظارت کنندگان و بینندگان این تحرک‌ها خواهد گذاشت.

*شهید جهان آرا به صحنه تئاتر آمد

وی درباره نمایشنامه در دست کار خود گفت:‌ نمایشی درباره شهید جهان آرا در دست دارم البته عنوانش هنوز مشخص نیست منتها درباره شهید جهان آرا است ، نیتمان این است که اگر برنامه‌ها موفقیت آمیز پیش برود آخرین روزهای تابستان بتوانیم روی صحنه برویم البته یک انشاءالله باید بگویم چون کارها خیلی به هم وابسته شده اما قول مساعدت مدیریت تئاتر شهر را برای اجرا دراین مجموعه گرفته‌ایم.

آقاخانی درباره دیگر بخش‌های پروژه تئاتر جهان آرا گفت: الان در حال مذاکره برای بستن ترکیب بازیگران و گردآوری آنها هستیم تلاشمان این است که بازیگران کار قابل اعتنا باشند بهرحال ممکن است بازیگران هم گرفتاری‌هایی داشته باشند اما ظرف یک هفته آینده تکلیف مشخص می‌شود و لااقل دو نقش اصلی که یکی خود شخصیت شهید جهان آرا باشد، به قطعیت می‌رسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال بازیگران مطرح برای این نمایش هستند، گفت: طبیعتا جذابیت کار با بازیگران مطرح بالاتر می‌رود اما بازیگر مطرحی که خوب نباشد در کارهای من محلی از اعراب ندارد الان برای من کیفیت مهمتر است هر چقدر حسن شهرت داشته باشد طبیعتا به بهتر دیده شدن کار کمک می‌کند من هم به عنوان تئاتری دوست دارم کارم بیشتر دیده شود.

*مجموعه نمایشنامه‌های رادیویی ‌ام را منتشر خواهم کرد

وی درباره فعالیت‌های تئاتری در دست کار خود توضیح داد: به استثنای نمایشنامه شهید جهان آرا، قرار است مجموعه نمایشنامه‌های رادیویی که نشر سیراب با کاربری دانشجویان می‌خواهد به چاپ برساند را آماده کنم در کلاس‌های مختلف برای این نمایشنامه‌ها تقاضا زیاد است چرا که ضعف منبع زیاد داریم، بنابراین من و خانم جاویدی مدیر نشر سیراب تصمیم گرفتیم مجموعه نمایشنامه‌های تحسین شده رادیویی که جایزه گرفته اند یا بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند را در قالب یک مجموعه چاپ کنم.

آقاخانی با اشاره به اینکه امیدوار است نمایشنامه شهید جهان آرا را نیز به عنوان سومین حلقه تریلوژی پرتره نگاری جنگ بتواند به چاپ برساند، گفت: امیدوارم همزمان با اجرای کار بتوانم کتاب نمایشنامه را نیز منتشر کنم.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار