سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۸۰۸
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
علیرضا کهن‌دیری گفت: موسیقی پاپ به شکلی شده که انگار آدم‌ها مسابقه تولید دارند و بیش از حد آثار تولید می‌شود؛ این موضوع باعث شده کارها شبیه هم شود و آهنگساز نتواند روی همه کارها دقت کند.

به گزارش دیباچه، رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» سه شنبه 29 فروردین، میزبان علیرضا کهن دیری آهنگساز شناخته شده بود.

علیرضا کهن‌دیری: موسیقی پاپ ما کپی دیگر کشورها است

کهن دیری در بخشی از این گفتگو درباره فعالیت در حوزه موسیقی بی کلام، در کنار آهنگسازی فیلم و ساخت موسیقی برای کلام، اظهار کرد: باید برای موسیقی بی کلام فرهنگسازی صورت بگیرد. متاسفانه این اتفاق در کشور ما رخ نداده است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از آهنگسازان، موسیقی فیلم را ترجیح می دهند در حالی که می توانند آلبوم منتشر کنند. اما این کار در ایران خیلی سخت انجام و در مقابل آن سنگ اندازی می شود. بنابراین آهنگساز نمی تواند چنین کاری منتشر کند.

آهنگساز در موسیقی بی کلام آزادتر است

وی تصریح کرد: البته آهنگساز در این نوع موسیقی آزادتر است و قید و بندی ندارد که حتما حس و حال مرتبط با مفهومی را منتقل کند و می تواند آنچه در ذهن دارد آزادانه تولید کند.

آهنگساز فیلم «پشت پرده مه»، در پاسخ به اینکه چطور فردی مثل یانی می تواند با استفاده از موسیقی، شهرتی جهانی داشته باشد و از بین ملل مختلف برای خود مخاطبانی داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه نه مردم اینطور موسیقی ها را در ایران تهیه می کنند و نه اداراتی که در این زمینه مسئولیت دارند درست عمل می کنند، آهنگساز هم به تنهایی نمی تواند این فرهنگسازی را انجام دهد.

نیاز است مردم و مسئولان بیشتر به موسیقی احترام بگذارند

کهن دیری یادآور شد: ما کار خودمان را می کنیم اما بدون تعارف باید بپذیریم نیاز است هم مردم و هم مسئولان بیشتر به موسیقی احترام بگذارند. چنین چیزی خیلی احتیاجی به بودجه ندارد، بلکه نوع رفتار و روال اداری چنین کاری است که بسیار خسته کننده است. کسی که می خواهد برای کاری زحمت بکشد این موضوع را پس می زند. در حالی که از نوع دیگر موسیقی حمایت زیادی می شود و برای همین است که به گوش مردم می رسد و آن را می پسندند. اما اگر از موسیقی بی کلام هم حمایت شود، قطعا این آثار هم مورد توجه قرار می گیرد. در غیر این صورت من اصراری ندارم کاری را هرطوری که شده ضبط کنیم یا کنسرت آن را برگزار کنیم.

وی درباره نحوه کارش توضیح داد: من هیچ ملودی را نساختم که بعدها برای آن شعر بگویند، به جز سریال «وفا» که من موسیقی سریال را ساخته بودم و می خواستم این موسیقی را در تیتراژ هم حفظ کنم. اینگونه شد که بخشی از ملودی قبل از سرایش شعر ساخته شد. وگرنه حتما باید شعر را بشنوم و با آن ارتباط برقرار کنم تا بتوانم ملودی مورد نظر آن را بسازم.

در حوزه پاپ مسابقه تولید است!

در ادامه مهدوی به این موضوع اشاره کرد که موسیقی پاپ امروزه خیلی فراگیر شده و کهن دیری در این زمینه گفت: من فکر می کنم موسیقی پاپ دارد به راه خود می رود. آثار فرهنگی روی اجتماع آثاری می گذارد که بعد از چند سال مشخص است. اکنون به شکلی شده که انگار آدمها مسابقه تولید دارند و بیش از حد آثار تولید می شود. این موضوع باعث شده کارها شبیه هم شود و آهنگساز نتواند روی همه کارها دقت کند. کسی که زیاد کار می کند دقتش کم می شود مگر اینکه نابغه باشد.

وی درباره کارهای جدیدش خبر داد: آلبومی را مشترک با آقای اصفهانی کار کرده و در گذشته موسیقی آن را ساخته بودم که ممکن است آن را ضبط کنیم. درباره کارهای دیگر هم باید شرایط پیش بیاید و آن را بسنجم تا ببینم می توانم کار خوبی انجام بدهم یا خیر.

موسیقی پاپ ما کپی دیگر کشورها است

آهنگساز فیلمهای سینمایی «برج مینو»، «روز سوم» و «رنگ خدا» در پایان در پاسخ به این سوال که آیا موسیقی پاپ ما پاپ وطنی است؟ تصریح کرد: اصلا. خیر. اگر گوش بدهید متوجه می شوید. در حالی که شما اگر موسیقی پاپ کره را گوش بدهید در می یابید این موسیقی خاص این کشور است، البته نه به خاطر زبانش. اما موسیقی ما به خاطر تولید زیاد از کشورهای دیگر چون کشورهای غربی یا همسایه کپی می شود.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار