جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
«هملت» آخرین اثر نمایشی آرش دادگر است که این روزها در تئاتر شهر اجرا می شود. نمایشی با نگاهی منتقدانه که شرایط روز را به چالش می کشد.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، این روزها سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، میزبان نمایشی از آرش دادگر است؛ اثری با نگاهی جدید به نمایش حیرت انگیز و ماندگار ویلیام شکسپیر، هرچند که نامی از شکسپیر بزرگ در پوستر و بروشورهای نمایش نیامده است!

آرش دادگر پیش از آنکه کارگردان خوبی باشد انسان اندیشمندی است و نوشتن درباره آخرین اثر او کار راحتی نیست و احتیاج به تحلیل و بررسی های عمیق دارد؛ زیرا او مخاطبش را با داشته های بسیاری روانه خانه می کند. او در نمایش هایش سوال هایی انسانی مطرح می کند و هر اتفاقی در نمایش های او (ولو به کوچکی گیراندن ( آتش زدن )  یک سیگار) ایده ای بوده که پیش تر از فیلتر ذهنی او گذشته است.

ظاهرأ چنین به نظر می رسد که «هملت» دادگر را شهرام احمدزاده نوشته است؛ اما با دیدن نمایش خواهیم فهمید که در واقع چنین نیست؛ زیرا احمدزاده اثری جدید خلق نکرده، بلکه اثری دیگر را لابلای «هملت» شکسپیر گنجانده است؛ پس به این ترتیب نمایشنامه ای که احمدزاده نوشته یک اثر به اصطلاح اورجینال نیست و اینکه او نامی از شکسپیر نبرده عملی غیر حرفه ای است که در نهایت اثر او را زیر سایه شخصیتی چون ویلیام شکسپیر محو می کند!

وقتی «هملت» به قرن بیست ویک می آید!

با وجود اینکه احمدزاده تلاش کرده اثری منسجم بنگارد؛ اما هملتش تا حدودی دچار از هم گسیختگی است، از این لحاظ که بخش های اضافه شده، اثر اصلی را تحت تأثیر قرار داده وشیوه روایت را دچار لکنت کرده است، این گسست و کاستی در اثری که دادگر کارگردانی اش کرده خیلی به چشم نمی آید زیرا او با نگاه عمیق و تحلیل گرایانه اش توانسته متن را از آن خود کند و با استفاده از ویژگی های خاص آثارش، امضای خود را پای آن بنشاند. نگاه منتقدانه آرش دادگر وجه سیاسی و اجتماعی اثر را پر رنگ تر کرده و از «هملت» نمایش بروزی ساخته که مخاطب آن را می فهمد؛ دردهای مشترکی که جز به زبان اشاره یا طنز نمی توان درباره آنها سخن گفت.

مهران امام بخش از ابتدا تا به آخر نمایش انرژی بالایی به صحنه تزریق می کند و حسام منظور، پانته آ پناهی ها، مونا فرجاد و شبنم فرشادجو نیز بازی روانی ارائه می کنند. شاید اگر مدت زمان نمایش کمتر بود مخاطب از جایی به بعد، با دقت و حوصله بیشتری آن را دنبال می کرد و با خستگی از سالن نمایش خارج نمی شد.




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار