جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۷۰۲
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
به مناسبت هشتاد و هفتمین بهار یک هنرمند
محمدعلی کشاورز یکی از کارکشته های سینماست که مقابل دوربین کارگردان های معتبری ایفای نقش کرده است؛ او با کارنامه وزین و پربارش امسال هشتاد و هفتمین بهار زندگی اش را دید تا سینمای ایران همچنان به وجودش ببالد!

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، محمدعلی کشاورز یکی از بازیگران نسل درخشان سینمای ایران است؛ هم دوره بزرگانی چون علی نصیریان، جمشید مشایخی، داوود رشیدی که سریال ماندگار «هزار دستان» ساخته فاخر علی حاتمی یادگار خوبی است برای دیدن این جمع قدرتمند در کنار هم. بازیگرانی که نام خود را در سینمای ایران ماندگار و ابدی کرده اند.

محمدعلی کشاورز پیشینه قرص و محکمی دارد و یکی از معتبرترین بازیگران سینماست که به جز علی حاتمی با کارگردان های شاخصی چون ناصر تقوایی، عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی همکاری کرده است.

محمدعلی کشاورز شهرآشوب سینمای ایران!

کشاورز 53 سال پیش با فیلم «شب قوزی» ساخته فرخ غفاری به سینما آمد؛ اثری که اگر چه در اکران موفق نبود اما در جشنواره‌های کن، کارلوی‌واری و بروکسل مورد تحسین قرار گرفت.

محمدعلی کشاورز هنرمندی است که در «خشت و آیینه» ابراهیم گلستان با پرویز فنی زاده و جمشید مشایخی که نخستین حضور سینمای شان را تجربه می کردند، هم بازی شد. «خشت و آیینه» یکی از آثار ماندگار سینماست که در سال 1343 ساخته شد و نسخهٔ ترمیم شده اش در ژانویهٔ سال ۲۰۱۶ میلادی در جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.

کشاورز در آثار بسیاری بازی کرده و نام بردن و پرداختن به هرکدام از آنها زمانی طولانی می طلبد فیلمهایی چون «آقای هالو» ساخته داریوش مهرجویی، «صادق کرده» ساخته ناصر تقوایی، «رگبار» ساخته بهرام بیضایی؛ «شام آخر» ساخته شهریار قنبری که هرکدام تجربه ای گرانبها برای محمدعلی کشاورز جوان محسوب می شدند؛ بی شک هر بازیگری شانس هم زیستی با کارگردان های بزرگ را ندارد اما کشاورز چنین شانسی داشته و در آثار کارگردان های بزرگ و مولف بیشتر درخشیده است.

نقش شعبان بی مخ او و عربده کشی ها و شهرآشوبی اش و جولان دادن هایش را در هزار دستان مگر می شود فراموش کرد؟ سکانس های طلایی بازی اش با رضا تفنگچی که مشایخی بازی اش می کرد! بازی روان و بیان کوبنده اش با آن عکس العمل های به جا و آن گریم به چهره نشسته اش در فیلم شاعرانه «مادر» را چگونه می توان از یاد برد؟ یا بازی او در فیلمهای «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «کمال الملک»، «برزخی‌ها»، «دلشدگان»، «زیر درختان زیتون» را مگر می توان دید و به خاطر نسپرد!

محمد علی کشاورز بخشی از سینمای ایران است، با همان اقتدار و صلابت و جذبه! هرچند این سالها او را بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون نمی بینیم اما یادمان هست که او پدر سالار سینمای ایران است.

پدر سالار سینمای ایران امسال هشتاد و هفتمین بهار زندگی اش را می گذراند؛ با آرزوی سلامتی برای او؛ و اینکه تنش به ناز طبیبان نیازمند مباد!


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار