پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
پولاد کیمیایی گفت: عرف خاصی درباره دستمزد در سینما وجود ندارد یک بازیگر می‌تواند مبلغ کم یا مبلغ خیلی زیاد دریافت کند، اما به نظرم باید به این مقوله منطقی نگاه کرد.

به گزارش دیباچه، «گشت2» ساخته سعید سهیلی در مدت زمان کمتر از 4 هفته توانست به فروش بالای 10 میلیارد تومان دست یابد. فیلم با شخصیت‌‌های حاج عباس و حسن که آزادی مشروط گرفته‌اند آغاز می‌شود و بعد از خروج از زندان به سراغ عطا می‌روند. عطا نفر سوم مثلث است که از کما بیرون آمده و به طرز عجیبی از آینده افراد خبر می‌دهد . دوباره این مثلث با ون نو به اجتماع می‌روند و ماجراهایی را خلق می‌کنند.

پولاد کیمیایی از «عطا» می گوید

در حین تماشای «گشت 2» اگر حواس تماشاگر به کارگردانی، فیلم‌نامه ، منطق روایی و مشکلات بصری و روایی فیلم نباشد می‌تواند 2 ساعت سرگرم شود و به طنزی که فراتر از لودگی‌های معمول فیلم های کمدی سینمای ایران است بخندد زیرا فیلم نسبت به کمدی‌های اخیر سینمای ایران فاصله زیادی دارد.

«پولاد کیمیایی» شخصیت عطا را در این فیلم بازی می‌کند که به دلیل شرایطی که برایش پیش آمده (رفتن به کما) بازی‌اش نسبت به «گشت ارشاد» متفاوت است . برخلاف کار قبلی خشونت کمتری در رفتار عطا دیده می‌شود و تا نیمه فیلم گنگ و مبهوت است خلق این شخصیت نیاز به خلاقیت، تمرین و ممارست دارد. درباره نحوه بازی در نقش «عطا» و شکل گیری شوخی‌های فیلم و... به گفت‌وگو نشستم که از نظرتان می‌گذرد:

عطا در «گشت ارشاد‌» از فیلمنامه حذف می‌شود اما با ترفندی که فیلمنامه نویس اندیشیده است دوباره در جمع شخصیت‌های اصلی فیلم قرار می‌گیرد.

بله آقای سهیلی بسیار به من لطف داشتند. «گشت ارشاد» به گونه ای طراحی شده بود که شخصیت عطا به شکل منطقی باید حذف می‌شد اما ایشان قصد داشتند شخصیت عطا در میان شخصیت‌های دیگر فیلم باشند از سوی دیگر ما درگیر تولید «قاتل اهلی» بودیم اما ایشان تاکید داشتند که من در پروژه باشم و گروه سه نفره باقی بماند و فیلمنامه تغییراتی داشت و ایشان خیلی تلاش کردند و زحمت کشیدند و امیدوارم بتوانم پاسخ مهر و محبت ایشان را بدهم.

قسمت های بعدی فیلم ‌ها که در ادامه یک اثر پر مخاطب ساخت می‌شود معمولاً آنگونه که باید با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کند و آسیب پذیر است. نگران این مساله نبودید؟

بله این درست است و این در اکثر کارها صدق می‌کند. من هم ابتدا شک داشتم که فیلمنامه «گشت 2» می‌تواند موفقیت داشته باشد. زیرا توقعاتی از کار وجود دارد و حواشی برای فیلم‌های موفق که دنباله دار ساخته می شود وجود دارد که قسمت های بعدی را با چالش مواجه می‌کند . نکته دیگر این که اصولاً جوکی را دوبار تعریف کردن نمی توان توقع خنده داشت . در « گشت ارشاد» دست سازندگان اثر بازتر بود زیرا هنوز حساسیت درباره فیلم بالا نبود. اما به یکباره مشکلاتی برای فیلم پیش آمد و حساسیت درباره فیلم بالا رفت و همین موجب شد تا سازندگان دستشان در «گشت2» بسته باشد.

«گشت 2» مخاطب را با هر قیمتی نمی‌خنداند/ فیلم باج به گیشه نمی‌دهد

متن فیلمنامه را خواندم و احساس کردم کار جالبی می‌شود اما باز نمی‌دانستم چه اتفاقی خواهد افتاد. از این واهمه داشتم با حساسیت‌های موجود کار به سمت طنزهای سال‌های اخیر برود که به هر قیمتی قصد خنداندن مخاطب را دارند و من نمی خواستم وارد این نوع آثار شوم. دوست داشتم اگر طنز کار می‌کنم طنز تلخ باشد یا کار حرفی برای گفتن داشته باشد و به حال خوب مخاطب اضافه کند. دوست نداشتم باج به گیشه بدهیم . زیرا باج دادن به گیشه و فیلم را ضعیف می‌کند. من مدام با آقای فرح نژاد و سهیلی درمیان می گذاشتم و همه این نگرانی را داشتیم که المان هایی را اضافه کنیم که به درستی باعث خنده مخاطب شود. به عنوان مثال نوشابه خوردن عطا یا 206 آلبالویی را زیاد تکرار نکنیم . اما دیدیم نوستالژی هایی درباره این کاراکترها شکل گرفته و خواستیم یکی دو المانی که این شخصیت‌ها در «گشت ارشاد» را داشتند استفاده کنیم تا مخاطب همذات پنداری بهتری نسبت به اثر داشته باشد. اما از برخی المان‌ها از جمله «تابلوی کائنات» صرف نظر کردیم .

سکانس‌های شیرین عطا حذف شد

این تغییرات در نحوه بازی شما برای ارائه شخصیت عطا نیز دیده می‌شود

عطا در بخش اول (گشت ارشاد) یک مقدار خشن است اما خشونت را در «گشت 2» از آن گرفتم و گنگی و سردرگمی را به این شخصیت اضافه کردم تا دقیقه 40 نمی داند چه موقعیتی دارد .درتمام مدت هم با مادرش زندگی کرده و برای زن‌ها پیش گویی کرده یک مقدار زنانگی هم در رفتارش هست و خلق و خوش تغییر کرده است . یک بخش‌های از فیلم به دلیل تایم بالا حذف شد و یک بخش‌هایی هم در اکران با ممیزی مواجه شد که در آن سکانس‌ها شیرینی عطا بیشتر مشخص می‌شد.

در کل از ابتدا این کار با علامت سوال بین ما شکل گرفت و بیشتر طنزی هم که به کار اضافه شد، بیشتر طنز موقعیت در صحنه بود. براساس فیلمنامه خط قصه را دنبال می کردیم اما بداهه در صحنه وجود داشت و دیالوگ هایی شکل می گرفت که بسیار خوب بود.

بداهه چقدر در کار استفاده شد

آقای سهیلی دست ما را در بداهه باز گذاشتند و این پینگ پونگ سه نفره ما خیلی خوب شکل گرفت و این قدر با هم هماهنگ بودیم که تشخیص می‌دادیم چه دیالوگ‌هایی باید پررنگ شود و کدام دیالوگ‌ها زیاد نمی‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

گفتید بخش‌هایی از فیلم که شیرینی عطا را برای مخاطب بیشتر می‌کند از فیلم درآمده است.

بیشتر به دلیل ممیزی ها شیرینی عطا کمرنگ شده نسخه‌ای که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد با نسخه اکران شده در سالن‌ها تفاوت‌هایی دارد. آن فیلم منسجم بود ، ریتم داشت و نکته های منطقی داشت. سکانس‌هایی از عطا حذف شد که جذاب بود.

شرایط سینما زیاد خوب نبود/ به پرکاری در بازیگری اعتقادی ندارم

چندسالی بود که در عرصه بازیگری کمتر فعال بودید.

بله من حدود سه سال به دلیل ساخت فیلم اول کار نکردم از سوی دیگر کارهایی که پیشنهاد می‌شد زیاد خوب نبود و در چند سالی شرایط سینما زیاد خوب نبود، دو سال است که مخاطبان به سینما بیشتر اقبال نشان می‌دهند و سینما پرمخاطب‌تر شده است.

معتقدم بازیگر صرفا نباید در هر سال کار داشته باشد ، و در جشنواره فیلم داشته باشم. بعضی وقت ها صبوری اهمیت بسیار دارد زیرا قضاوت می شویم . مردم کارها را می‌بینند و اگر فیلم بد کار کرده باشید، تاثیرش را در کارنامه کاری خواهد گذاشت. خدا را شکر با گشت 2 به سالن‌ها آمدیم.

معیار خاصی برای دستمزد بازیگران وجود ندارد/ به دستمزد منطقی نگاه می‌کنم / وظیفه داشتم از «گشت 2» حمایت کنم

فیلم «گشت 2» یکی از کارهای پرفروش است که در ادامه گشت ارشاد ساخته شد در عرف جهانی اگر اثری پرفروش باشد و سازندگان قصد ساخت قسمت‌های بعدی فیلم را بسازند دستمزد بیشتری برای بازیگران در نظر می‌گیرند این در مورد «گشت2» و شما اعمال شد؟

در طول سالهایی که کار کردم مساله دستمزد برای من شکلش به یک شکل منطقی است. عرف خاصی درباره دستمزد در سینما وجود ندارد یک بازیگر می‌تواند مبلغ کم یا مبلغ خیلی زیاد دریافت کند این درحالی است که دستمزد باید براساس شرایط پروژه و فیلم مورد توجه قرار بگیرد. اما متاسفانه معیار خاصی وجود ندارد، برخی از بازیگران دستمزدشان را به یکباره بالا می برند و یا از یک مبلغی شروع می‌کنند اما در انتها مجبور می‌شوند دستمزدشان را کاهش دهند و مبلغ دستمزد خود را بشکنند و کاهش بدهند.

به نظر م باید به این مقوله منطقی نگاه کرد. اگر فیلم سینمایی در این روزها اکران می شود و مورد اقبال مخاطب قرار گرفته و می فروشد، من بازیگر چقدر در جذب مخاطب برای فیلم سهیم هستم. یک تهیه‌کننده اگر قرار است به بازیگر دستمزد بدهد آیا این مبلغ برای او قابل بازگشت است و بازیگر می‌تواند مخاطب به سالن سینما بیاورد یا خیر.

تلاشم بر این بوده که منطقی با این مسئله برخورد کنم. اگر سال گذشته مبلغی را برای بازی در فیلم دریافت کردم سعی کنم یک مبلغ منطقی به میزان دستمزدم اضافه کنم . زیرا همه ساله در شرایط جامعه شاهد افزایش قیمت هستیم . سعی می‌کنم دستمزد منطقی پیشنهاد کنم درباره «گشت ارشاد» هم همین شکل بود به خصوص که آقای سعید سهیلی خودشان تهیه کنند‌ه کار بودند و فیلم به صورت مستقل تهیه شد و هیچ رانتی از ارگان یا نهادی برای تولید فیلم دریافت نکردند و من وظیفه خودم می‌دانستم که تا جایی که امکان دارد از پروژه حمایت کنم .

بده بستان‌ها سرصحنه باعث تکامل عطا شد

عطا با تمهیداتی که اندیشیده شد به فیلم بازمی‌گردد و بخشی از بار قصه را به دوش می‌کشد و باعث ایجاد کسب و کار برای دو دوستش می‌شود. چقدر در ایجاد این شخصیت در فیلمنامه موثر بودید؟

همین طور است، مسئولیت و بار فیلمنامه که به کدام سمت می رود به دوش شخصیت عطا گذاشته شده است. وقتی عطا می آید وارد داستان می‌شود کاسبی جدید برای این سه نفر ایجاد می‌شود. خط اصلی که قرار است شخصیت عطا پیشگویی کند از ابتدا در فیلمنامه بود، اما بال و پر دادن به عطا که باعث کامل شدن آن بود سرصحنه به آن می رسیدیم. در بده بستان‌هایی که سرصحنه ایجاد می‌شد یا پررنگ کردن برخی از دیالوگ‌ها یا رفتارها سرصحنه به نتیجه می رسیدیم. به طور مثال وقتی سر سفره نشستند و دیالوگ عطا که به یکباره می گوید ما پول داریم و وقتی در رستوران می رویم پرت می‌کنیم توی صورتش در فیلمنامه نبود و سرصحنه شکل گرفت.

شخصیت طنز با بداهه خلق و جذاب می‌شود

عطا مشخصه ای که داشت به یکباره پرت و پلا گویی می‌کرد و ادامه می‌داد و حاجی می گفت چی می گی. عطا یک توهماتی دارد واما در عالم بی سوادی خودش منظور دارد. وقتی وارد شخصیت طنز می‌شوید غالب اصلی را پیدا می‌کنید و برای جذاب تر شدن آن برای مخاطب تلاش می‌کنید که باخلق بداهه شخصیت را برای مخاطب جذاب کنید.

هنرمندی که نتواند طنازی کند هنر‌مند نیست

مخاطب با طنزی که در آن ایفای نقش کردید ارتباط برقرار کرده و از این پس فیلمنامه‌های با این مضمون به شما بیش از پیش پیشنهاد می‌شود چه برخوردی با این فیلمنامه‌ها خواهید داشت؟

من فکر می کنم طنز ریشه در فرهنگ ما دارد و بسیار مهم است. ما ملتی هستیم که حالمان خوب باشد با مزه هستیم شوخی جزء کاراکتر ایرانی ها است .ذاتاً ملتی هستیم که شادی و خندیدن را دوست داریم و شوخی و طنز در تمام سنین شایع است به عقیده من هنرمندی که نتواند طنازی کند هنرمند نیست . زیرا طنز سخت‌‌ترین گونه هنر است که در سینما بیشتر شاهدش هستیم. ما می‌توانیم به زبان طنز، تلخ ترین موضوعات را به شکل شیرین و دلچسب بیان کند. بهتر است این نگاه سنگین که ممیزی ها به آثار طنز دارند کمی تعدیل شود. همه می‌دانند «گشت2» ادامه « گشت ارشاد» است اما با حذف ارشاد از نام فیلم کمی سختگیرانه عمل شد. یا در همه جای دنیا می‌بینیم با صنوف مختلف در سطح جامعه شوخی می‌شود اما در کشور ما نگاه سختگیرانه ای وجود دارد درحالی که باید ظرفیت ها را بالا ببریم که بتوانیم دایره گفتمان را در حوزه فرهنگ بیشتر کنیم .

معتقد به شکستن مرزها در بازیگری هستم

برای من بازی اینگونه تعریف می‌شود که همانطور که یک نقش جدی را بازی می‌کنم و گاهاً آدم‌های تلخی بودند، بتوانم آن فضا را بشکنم و کاراکتر جدید ارائه بدهم که در آن «پولاد»ی باشد با مشخصه‌های دیگر و طنازی که بتواند کام مردم را شیرین کند، ارائه دهم. اعتقاد به شکستن‌ مرزها در کارم دارم و امیدوارم فرصتی فراهم شود تا کمدی سینمایی دیگری را بازی کنم .

برای ساخت فیلم چه برنامه‌ای دارید؟

تمام تلاشم این است که اردیبهشت ماه وارد پیش تولید بشوم. ظرف روزهای آینده برای دریافت پروانه ساخت اقدام می‌کنم.

پروانه ساخت برای فیلم «معکوس» داشتید؟

روی فیلمنامه دیگری برای ساخت کار کردم .

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳