شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
به گزارش دیباچه
هفتادمین جشنواره فیلم کن ۱۷ تا ۲۸ می ۲۰۱۷ در «کن» فرانسه برگزار می شود و فیلمسازان زیادی از سراسر دنیا در آن شرکت می کنند؛ اما 18 فیلم بخش رقابتی جشنواره کدام ها هستند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، هفتادمین دوره از جشنواره فیلم کن مانند هرسال از 17 تا 28 می، در کشور فرانسه برگزار می شود و فیلم «ارواح اسماعیل» ساخته آرنو دپلشن نخستین فیلمی است که دراین رویداد بزرگ سینمایی اکران می شود. دبیرخانه این جشنواره طبق روال هرسال اسامی آثار شرکت کننده را اعلام کرده است و نام 18 فیلم اصلی بخش مسابقه نیز در این لیست وجود دارد. آثاری از کشورهای روسیه، آمریکا، مجارستان، آلمان و...

چه فیلمهایی در بخش رقابتی جشنواره کن اکران می شوند؟

اسامی ١٨ فیلم راه یافته به بخش مسابقه هفتادمین جشنواره فیلم کن


1-«بی عشق»

محصول سینمایی روسیه به کارگردانی آندری زویاگینتسف، تهیه کننده الکساندر رودنیانسکی،

آندری زویاگینتسف کارگردان و بازیگر روسی است و بیشتر به خاطر فیلم «بازگشت» که برنده جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد شناخته می‌شود.

این کارگردان تاکنون آثاری چون مجموعه تلویزیونی «اتاق تاریک»، «تبعید»، «نیویورک دوستت دارم»، «النا»، «لویاتان» را ساخته است.


2-«زمان خوب»

اثری به کارگردانی جاش و بنی سفدی با بازی رابرت پتینسون.

«زمان خوب» درباره تلاش‌های يک سارق بانک برای گريز از تور بزرگی است که دارد آرام آرام رويش ميی افتد و او را گير می‌اندازد. پتينسون در اين فيلم نقش شخصيت «کانی» را ايفا خواهد کرد.

جاش سفدی و بنی سفدی که فیلمسازان مستقلی هستند در حال حاضر فیلم سینمایی «بهشت می داند» به روی پرده دارند؛ فیلمی درباره يک معتاد به هرويين با بازی آريل هولمز که در خيابان‌های نيويورک، به عشقش می ‌رسد.

جاش سفدي و رونالد برونستين فيلمنامه «زمان خوب» را نوشته‌اند و سباستين برمک‌ کلارد از کمپانی الارا پيکچرز مسئوليت تهيه آن را بر عهده داشته است.


3-«عاشق دوگانه»

اثری فرانسوی ساخته فرانسوا اوروزن، کارگردانی که فیلم هایش عموماً با نگاه هزل‌آمیز و لطافت طبع نافذ و اتخاذ دیدگاهی آزادانه نسبت به جنسیت انسانی تعریف و توصیف می‌شود. اوزون در میان کارگردان موسوم به «موج نوی جدید» فرانسه از جمله فیلیپ راموس، ایو کامو و ژان پل سیوریاک، موفق‌ترین محسوب می‌شود.

«عاشق دوگانه» پس از فیلمهایی چون «5 در 2»، «فرشته»، «ریکی»، «در خانه»، «جوان و زیبا» و «دوست دختر جدید» آخرین اثر اوست.


4-«یک موجود آرام»

محصول 2017 با مدت زمان 160 دقیقه عنوان فیلمی به نویسندگی و کارگردانی سرگئی لوزنیتسا، محصول کشور اوکراین است.

سرگئی لوزنیتسا کارگردان، و فیلم‌نامه‌ نویس ا از سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده ‌است. فیلم «در مه» دومین ساخته وی نامزد دریافت نخل طلایی در بخش مسابقه در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۲ بود.


5-«کشته شدن یک گوزن مقدس»

اثری به کارگردانی یورگوس لانتی موس با بازی کالین فارل، نیکول کیدمن، رافی کسیدی، بیل کمپ و آلیسیا سیلورستون.

«کشته شدن یک گوزن مقدس» درباره یک جراح است که پس از نجات جان بیماری نوجوان درگیر اتفاقاتی ناخواسته می‌شود، زیرا بیمارش بعد از بازگشت به نزد خانواده‌اش رفتارهای شیطانی بروز می‌دهد.

یورگوس لانتی موس پیش از این، ساخت فیلم موفق «خرچنگ» را بر عهده داشته و با این فیلم برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن 2015 شده و «دندان سگ»، اثر دیگر او جایزه بخش نوعی نگاه کن 2009 را دریافت کرده است. یورگوس لانتی موس همچنین برای ساخت این فیلم نامزد بخش اسکار خارجی‌زبان هم شده بود.


6-«درخشش»

«درخشش» اثری است به کارگردانی نائومی کاواسه، هنرمند مطرح ژاپنی که در سال ۱۹۹۷ در سن ۲۷ سالگی موفق شد با فیلم «سوزوکا» نام خود را به عنوان جوان‌ترین برنده دوربین طلای کن ثبت کند. نائومی کاواسه در سال ۲۰۰۳ با فیلم «شارا»، ۲۰۰۷ با «جنگل محزون»، ۲۰۱۱ با «هانزو» و ۲۰۱۴ با فیلم « آب ساکن» به بخش رقابتی کن راه یافت.

فیلم «جنگل محزون» او در سال ۲۰۰۷ جایزه بزرگ کن، مهمترین عنوان جشنواره پس از نخل طلا را برای او به ارمغان آورد.

نائومی کاواسه در سال ۲۰۱۳ نیز یکی از اعضای هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره بود که ریاست آن را «استیون اسپیلبرگ» بر عهده داشت.«درخشش» آخرین اثر نائومی کاواسه است.


7-«روز بعد»

اثری به کارگردانی هونگ ساکسو هنرمند پرکار کره ای است.

از سال ۱۹۹۶ نسل جدیدی از کارگردان های کره ای به فیلمسازی روی آوردند که هونگ سنگ سو یکی از آنهاست؛ هنرمندی که در فیلم «روزی که خوک در چاه افتاد» (۱۹۹۶) تجربه چهار شخصیت از یک داستان را روایت می کند و به خشونت و بی پایه و اساس بودن روابط انسانی می پردازد.


8-«نیرومند»

فیلم سینمایی «نیرومند» اثری فرانسوی است به کارگردانی میشل آزاناویسوس؛ هنرمندی که با ساخت فیلم «آرتیست» به شهرت جهانی رسید و برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان شد.

«او. اس.اس ١١۷: قاهره، آشیانه جاسوسان» و «او. اس. اس ١١۷: ریو جواب نمی‌دهد» از دیگر آثار آزاناویسوس هستند و «نیرومند» آخرین اثر اوست که در جشنواره کن امسال در بخش مسابقه اکران خواهد شد.


9-«شگفت زده»

اثری ساخته تاد هینز کارگردان آمریکایی است؛ هنرمندی که اغلب آثارش حول محور مسائل زنان و دغدغه ها و روزمرگی آنان می گردد به طوریکه فیلمهایش در به تصویر کشیدن دنیای زنان بسیار خوب عمل می کنند.

تاد هینز نخستین اثر سینمایی خود را در سال 1991 ساخت که «سم» نام داشت. این کارگردان پس از ساخت چند فیلم، در سال 2002 فیلم تحسین شده ی «دور از بهشت» با بازی «جولیان مور» را نویسندگی و کارگردانی کرد؛ اثری با ارزش که از سوی منتقدین تحسین شد و تاد هینز را نامزد «جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم‌نامه» و «جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی» کرد.

پس از فیلم سینمایی «کارول» که محصول 2015 است، «شگفت زده» جدیدترین اثر سینمایی تاد هینز است و قرار است در جشنواره کن امسال با دیگر آثار سینمایی رقابت کند.


10-«پایان خوش»

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی میشائیل هانکه که در سال ۲۰۱۷ تولید شده و برای رقابت در بخش نخل طلا هفتادمین جشنواره فیلم کن انتخاب شده است.

ایزابل هوپر، ژان-لویی ترنتینیان، متیو کاسوویتس و لوبنا آبیدار در تازه ترین ساخته هانکه در مقام بازیگر با وی همکاری کرده اند.

گفتنی است پیتر هانکه پیشتر با فیلم «عشق» جوایز فراوانی را از جمله نخل طلای کن و اسکار بهترین فیلم خارجی را کسب کرده است.

پیتر هانکه در آخرین اثرش به معضل مهاجرت پرداخته است.


11-«فریب»

اثری سینمایی کارگردانی سوفیا کاپولا، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی که در سال ۲۰۱۰ برای فیلم «در یک جایی» برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شده است. سوفیا دخترعموی نیکلاس کیج و فرزند کارگردان شهیر آمریکایی فرانسیس فورد کوپولا است.

«فریب» آخرین اثر سوفیا کوپلاست و بازیگرانی چون کالین فارل، نیکول کیدمن، ال فانینگ و کریستن در آن ایفای نقش می کنند.


12-«120 ضربه در دقیقه»

«120 ضربه در دقیقه» اثری است به کارگردانی ربان کامپیلو، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر و کارگردان زادهٔ مراکش و اهل فرانسه است.

«کلاس» و «مریلند» آثاری هستند که ربان کامپیلو آنها را ساخته است.


13-«okja»

اثری در سبک و سیاق اکشن و ماجرایی که بونگ جون هو کارگردان کره ای آن را ساخته و قصه آن درباره دختری جوان به نام میجا است که هر نوع دردسری را به جان می‌ پذیرد، تا از خطر ربایش بهترین دوستش توسط یک شرکت جند ملیتی جلوگیری کند. دوست میجا حیوان عظیمی است به نام اوکجا که بسیار خجالتی و درونگرا است. حیوان درون فیلم یک حیوان منحصر به فرد است که به گفته کارگردان فیلم تا اکنون همچین حیوانی دیده نشده است.

«okja» آخرین اثر بونگ جون هو است و محصول مشترک کره جنوبی و آمریکاست و در سال 2017 تولید شده است.


14-«در حال محو شدن»

فیلم سینمایی «در حال محو شدن» اثری از فاتح آکین کارگردان ترک تبار اهل آلمان است؛ هنرمندی که در سال ۲۰۰۵ به همراه سلما هایک، خاویر باردم و امیر کوستوریتسا جزء هیئت داوران جشنواره فیلم کن بوده است.

فاتح آکین در سال ۲۰۰۷ جایزه بهترین فیلمنامه فستیوال کن را برای فیلمنامه فیلم لبه بهشت دریافت کرد.

«در حال محو شدن» آخرین اثر فاتح آکین است و در جشنواره کن امسال اکران می شود.


15-«روح اسماعیل»

اثری به کارگردانی آرنو دسپلچین کارگردان مشهور فرانسوی که تا کنون چند جایزه از جشنواره های مختلف سینمایی دریافت کرده است. کارگردانی که برای ساخت فیلم سینمایی «سالهای طلای من» جایزه بهترین کارگردانی را از بیست و یکمین جشنواره لومر از آن خود کرده است.


16-«داستان میروویتس»

اثری از سینمای آمریکا به کارگردانی نواه بومباک؛ هنرمندی که نخستین فیلمش «لگدزنان و جیغ‌کشان» محصول سال 1995در جشنواره فیلم نیویورک با موفقیت روبرو شد و به عنوان نخستین اثر یک کارگردان، مورد ستایش قرار گرفت و با ساخت فیلم سینمایی «ماهی مرکب و نهنگ» در سال 2005 نامزد جایزه‌های ایندیپندنت اسپیریت و اسکار شد.

«تا وقتی جوانیم»، «فرانسیس ها» و «ماداگاسکار3:تحت تعقیب ترین های اروپا» از آخرین ساخته های نواه بومباک است.


17-«داستان‌های مایروویتز»

اثری به کارگردانی نوآ بوآمباچ درباره یک خانواده که برای جشن پدرشان در نیویورک دور هم جمع شده‌اند.

نوآ بوآمباچ کارگردانی آمریکایی است که پیش ازاین فیلم «فرانسیس‌ها» را کارگردانی کرده است.


18-«قمر مشتری»

فیلمی به کارگردانی کورنل موندروتسو، هنرمند مجارستانی که پیش از این «خدای سفید» را ساخته است.

فیلم سینمایی «قمر مشتری» 100 دقیقه است و برای نمایش در جشنواره کن 2017 انتخاب شده است.

گفتنی است پدرو آلمودوار کارگردان و فیلمنامه‌نویس اسپانیایی رئیس داوران بخش مسابقه اصلی هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن است. کریستین مونجیو به ‌عنوان رئیس داوران بخش سینه‌فوندانسیون و همچنین مونیکا بلوچی بازیگر ایتالیایی اجرای افتتاحیه و اختتامیه مراسم را به عهده دارد.

هفتادمین جشنواره فیلم کن ۱۷ تا ۲۸ می ۲۰۱۷ در کن فرانسه برگزار می‌شود.



وحید خانه ساز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار