جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۶ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶
نشست رسانه‌ای تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران در حالی برگزار شد که رهبر این مجموعه موسیقایی به برخی از برنامه‌های آینده این مجموعه اشاره‌هایی کرد.

به گزارش دیباچه، فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران در ابتدای نشست رسانه‌ای که روز شنبه ۲۶ فروردین ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه موسیقایی طی ۶ ماه گذشته بیان کرد: ارکستر ملی ایران بیش از ۶ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این ۶ ماه تلاش کرده‌ایم با گزینش و مراحل امتحانی که برای نوازندگان در نظر گرفته‌ایم به جایگاهی برسیم که مخاطبان بتوانند آثار باکیفیت و موزیکالیته خوبی بشنوند. در همین راستا تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری به خوانندگی محمد اصفهانی در سال ۹۶ برگزار می شود. این در حالی است که ما در اردیبهشت ماه سال جاری بنا داریم برنامه‌های دیگری را نیز به خوانندگی آقای اصفهانی اجرا کنیم که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً اعلام می‌شود.

فعالیتهای پیش روی «ارکستر ملی ایران» در نشست خبری تشریح شد

وی ادامه داد: امیدواریم با همت نوازندگان ارکستر و تمامی افرادی که به نوعی دست‌اندرکاران مجموعه ارکستر ملی ایران هستند، در سال جاری به جایگاه مناسبی در عرصه فعالیت‌های خود برسیم. به هر ترتیب ما تفاوت‌های زیادی با ارکستر سمفونیک داریم چرا که مجموعه ارکستر سمفونیک همواره با گنجینه ارزشمندی از موسیقی کلاسیک روبروست اما ارکستر ملی چنین نیست و باید همواره دنبال رپرتوارهایی باشد که تفاوت‌های زیادی با اجرای کار در استودیو و یا آلبوم دارد. این فضا طی ۶ ماهه اخیر به شدت مورد توجه ما در ارکستر ملی بوده چرا که هم من و هم کسانی که در ارکستر به عنوان خواننده یا نوازنده حضور دارند به خودشان این اجازه را نمی‌دهند که دست روی خلاقیت آهنگسازی یک اثر بگذارند. ما در این مجموعه تلاش می‌کنیم با حفظ اصولی ترکیب ملودی‌ آثار آهنگسازان ایرانی، آثاری را که مناسب اجرا در ارکستر هستند، انتخاب کرده و آنها را پیش‌روی مخاطب بگذاریم.

رهبر ارکستر ملی ایران با بیان اینکه تلاش ارکستر ملی، آماده‌سازی چند رپرتوار جدید با خوانندگان مختلف است، توضیح داد: این آرزوی دیرینه ماست که فضایی را فراهم کنیم که رپرتوارهای آماده داشته باشیم تا با ملحق شدن خوانندگان، فضای جدیدی را پیش‌روی مخاطب بگذاریم و این همان نقطه و کانون جذاب فعالیت‌های ارکستر ملی است که امیدوارم به آن دست پیدا کنیم.

محمد اصفهانی خواننده کنسرت پیش‌روی ارکستر ملی ایران نیز در این نشست رسانه‌ای گفت: من سال‌های زیادی است که با استاد شهبازیان در ارتباط هستم و در تولید آثاری که مربوط به آلبوم‌ها و یا محصولات سازمان صدا و سیما می‌شد در خدمت ایشان بودم اما این برای اولین است که روی صحنه توفیق همکاری با وی را دارم و برای اولین بار است که ایشان در قالب رهبر ارکستر و بنده در قالب یک خواننده، کنسرتی را برای مخاطبان آماده می‌کنیم.

فریدون شهبازیان نیز در ادامه صحبت‌های اصفهانی گفت: به اعتقاد من هر فردی که در ارکستر ملی به عنوان خواننده حضور پیدا می‌کند باید برای خود یک رپرتوار مستقل داشته باشد. من و محمد اصفهانی سال‌های زیادی کار کرده‌ایم و می‌دانم که او آلبوم‌های پرفروشی داشته که می‌تواند فارغ از تنظیم در آلبوم، به صورت اجرای زنده نیز به مخاطبان عرضه شود. به هر حال او کارهای ماندگاری را با هنرمندانی چون کامبیز روشن‌روان و فؤاد حجازی دارد که ما بنا داریم در رپرتوارهای آینده نیز از آنها استفاده کنیم.

رهبر ارکستر ملی در معرفی قطعات کنسرت پیش‌روی این مجموعه موسیقایی توضیح داد: اجرای پنج قطعه از آلبوم «تنها ماندم» به آهنگسازی زنده‌یاد همایون خرم و تنظیم کامبیز روشن‌روان، اجرای یک قطعه از آلبوم «هفت‌سین»، اجرای قطعه «همیشه در میان» به آهنگسازی من و اجرای پنج اثر بدون کلام از آثار من، حسین دهلوی، علی‌نقی وزیری و دیگر بزرگان موسیقی ایرانی، رپرتوار کنسرت پیش‌روی ارکستر ملی را تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه شما مطمئن باشید این رپرتوار تفاوت‌های بسیار زیادی با آلبوم منتشر شده این آثار دارد و ما بنا داریم در کنسرت‌های بعدی از آثار دیگری چون «مقام ملامحمدجان» و قطعه «معصومیت از دست رفته» نیز استفاده کنیم.

 محمد اصفهانی در ادامه صحبت‌های شهبازیان و در پاسخ به این پرسش که چرا طی ماه‌های گذشته حضور کمتری در رسانه‌ها داشته است، توضیح داد: کسانی که بر گردن من حق داشتند و می‌توان گفت که به نوعی استاد من به حساب می‌آیند، همواره از این موضوع گله‌مند بودند که چرا من انقدر مصاحبه می‌کنم، آنها بر این باور بودند که یک هنرمند نباید بیش از حد در معرض دید باشد. پس از این توصیه بود که من تریبون رسانه‌ای خود را محدود کردم. البته قسمت دیگر ماجرا به لطماتی که برخی از دوستان خبرنگار به من زدند نیز بازمی‌گردد چرا که برخی از دوستان در زمان‌های مختلف به من قول می‌دادند که مصاحبه را برای بازنگری به من ارجاع دهند اما متأسفانه این کار را انجام نداده و بدون هماهنگی من، چیزهایی را می‌نوشتند که اصلاً نقل قول من نبود و من باید بابت آنها به صغیر و کبیر جواب پس می‌دادم.

بسیاری از آرتیست‌های بزرگ دنیای موسیقی با توجه به استرس و بزرگی یک ارکستر، گاهی اتفاق افتاده که قطعه را فراموش می‌کنند به همین جهت حضور در یک مجموعه موسیقایی چون ارکستر ملی کار بسیار سختی استاین خواننده موسیقی کشورمان در ادامه نشست رسانه‌ای در جواب سؤال دیگری مبنی بر چگونگی حضورش در مجموعه ارکستر ملی توضیح داد: همانطور که قبلاً اشاره کردم، من با استاد شهبازیان سال‌های زیادی همکار بوده و در واحد موسیقی سازمان صدا و سیما و استودیوهای مختلف تولید آثار موسیقایی همکاری داشتم. بنابراین چون به اخلاق و رفتار این هنرمند کاملاً وقوف داشتم، خیلی از مسائل را حل شده دیدم و وقتی هم که ایشان به من پیشنهاد حضور در ارکستر ملی را داد، چشم بسته پذیرفتم. البته نمی‌گویم که خیالم از بقیه ناراحت بود و به همین دلیل دعوت آنها را نمی‌پذیرفتم اما شاید حجب و حیایی داشتم که نمی‌توانستم دغدغه‌هایم را با دیگر اساتید مطرح کنم اما خوشبختانه فضا به گونه‌ای بود که با آقای شهبازیان این دغدغه را نداشته و مجاب شدم تا در مجموعه ارکستر ملی حضور پیدا کنم.

فریدون شهبازیان در این بخش از نشست رسانه‌ای ارکستر ملی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر برنامه‌های ارکستر ملی برای همکاری با خوانندگان دیگر از جمله محمد منتشری تأکید کرد: اگر محمد منتشری یا هر کدام از خوانندگان فعال حوزه موسیقی در وهله اول از عهده کار بربیایند و خلاقیت حضور در ارکستر را داشته باشند، ما آماده همکاری با آنها هستیم. بسیاری از آرتیست‌های بزرگ دنیای موسیقی با توجه به استرس و بزرگی یک ارکستر، گاهی اتفاق افتاده که قطعه را فراموش می‌کنند به همین جهت حضور در یک مجموعه موسیقایی چون ارکستر ملی کار بسیار سختی است که اگر خوانندگان قدیمی و جدید بتوانند از عهده کار بربیایند، بنده با کمال میل آماده همکاری با آنها هستم.

رهبر ارکستر ملی به حاشیه‌های روزهای ابتدایی فعالیت این مجموعه و موضوع جایگزینی‌اش بعد از کناره‌گیری فرهاد فخرالدینی از «ارکستر موسیقی ملی» اشاره‌ کرد و گفت: پیش از فعالیت ما در «ارکستر ملی»، آقای فرهاد فخرالدینی به عنوان مدیر ارکستر موسیقی ملی ایران مشغول به فعالیت بودند اما به دلایلی این ماجرا به هم خورد و من به عنوان رهبر ارکستر ملی انتخاب شدم. به عبارتی من باز هم تأکید می‌کنم که بنده ارکستر موسیقی ملی ایران را تحویل نگرفته‌ام چرا که وقتی دوستان پیشنهاددهنده بحث تشکیل یک ارکستر در حوزه موسیقی ایرانی را دادند، من به آنها گفتم این ارکستر با نام «ارکستر ملی ایران» و نه «ارکستر موسیقی ملی ایران» به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به عبارتی فضای کاری ما اجرای موسیقی نوین ایران و حتی جهان است یعنی ما می‌توانیم موسیقی غربی را نیز اجرا کنیم.

وی افزود: من هیچ‌گاه به دنبال حاشیه‌سازی برای فضای ارکسترها نبوده و نیستم ضمن اینکه هیچ‌کدام از نوازندگان ارکستر موسیقی ملی در بدنه ارکستر ملی حضور ندارند چرا که ما نمی‌خواستیم با آن ارکستر ارتباط مستقیمی داشته باشیم. ما یک ارکستر نوپا هستیم که همگی نوازندگان آن افراد تحصیلکرده هنرستان موسیقی و مجموعه علمی دیگری هستند که با ارکستر موسیقی ملی ایران که پیش از این با رهبری آقای فرهاد فخرالدینی اداره می‌شد، تفاوت‌های زیادی دارد.

شهبازیان به موضوع تشکیل سازمان ارکسترها در دولت دهم و حاشیه‌های حضورش در این مجموعه‌ها اشاره کرد و گفت: حالا که حرف‌های سیاسی می‌زنید، لازم است به چند نکته اشاره کنم؛ اینکه در همان دوران دولت دهم به من پیشنهاد دادند که در بدنه ارکسترها حضور داشته باشم حتی در آن زمان مؤسسه‌ای به نام «سازمان ارکسترها» و «مؤسسه توسعه هنرهای معاصر» تشکیل شد و از من دعوت کردند تا به عنوان رهبر ارکستر موسیقی ملی فعالیت کنم. من در آنجا هم نظرات خود را ارائه دادم و به موضوعاتی چون آزمون ورودی و حقوق مناسب اشاراتی داشتم و گفتم که فقط با این شروط حاضر به همکاری با سازمان ارکسترها هستم. حتی آقای شاه‌آبادی معاون هنری وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به من حکم رهبری داده و با من قرارداد امضا کردند اما به دلیل اینکه آقای شاه‌آبادی بعد از مدتی این سمت را ترک کردند، این کار نیز عملی نشد و وقتی دعوت بعدی هم به میان آمد، من دیگر امتناع کردم چون آن چیزی که دوست داشتم، انجام شدنی نبود. البته زمانی حضور آقای علی رهبری در دولت جدید نیز دوباره از من دعوت شد اما آقای علی رهبری روال خودش را می‌خواست و چون اولویت با ارکستر سمفونیک تهران بود و من به هیچ عنوان موافق این موضوع نبودم که موسیقی ملی باید در گوشه و کنار ارکستر سمفونیک به فعالیت خود ادامه دهد، لذا از حضور در این مجموعه نیز صرف‌نظر کردم تا اینکه ماجرا به اکنون منتهی شد و کار به تشکیل ارکستر ملی انجامید.

شهبازیان با اشاره به احیای ارکسترها در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: به هر ترتیب در این دولت ارکسترها احیا شده‌اند اما نمی‌شود توقع داشت که بعد از احیای این مجموعه‌ها، همه‌گونه پشتیبانی‌های مالی صورت بگیرد. به هر روی کار هنری موضوع زمانبری است ولی به هر حال خوشحالم که توانستیم در این ۶ ماهه پابرجا باقی بمانیم و کار را به جایی برسانیم که ارکستر ملی هم‌اکنون چندمین برنامه زنده خود را سپری می‌کند.

رهبر ارکستر ملی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای به حاشیه‌های کنسرت سال گذشته ارکستر ملی به خوانندگی علیرضا افتخاری اشاره کرد و گفت: آقای افتخاری چندین سال بود که در اجراهای زنده فعالیت نمی‌کرد و به نوعی می‌توان گفت که بایکوت بود. وقتی من ایشان را برای حضور در ارکستر ملی دعوت کردم، تقریباً ۲۰ سال از تولید آلبوم «شور عشق» و «نیلوفرانه» گذشته بود و این طبیعی است که یک خواننده با این فاصله زمانی با ارکستر ناهماهنگ باشد. حتی ما شاهد این موضوع بودیم که در کنسرت ارکستر ملی در جشنواره اشکالاتی پیش آمد که من حتی یک‌جایی دست آقای افتخاری را گرفتم تا هماهنگی بین نوازندگان و خواننده به وجود بیاید، چون دلم نمی‌خواست ماجرا به هم بخورد. به هر حال این اشکالات در بسیاری از ارکسترها وجود داشته اما شما بدانید دیگر در ارکستر ملی چنین چیزی را نخواهید دید.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار