سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
در جشنواره جهانی فجر چه آثاری اکران می شوند؟
در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال، هفت فیلم خارجی برای نمایش در بخش سینمای کلاسیک توسط فیلمخانه ملی ایران ترمیم‌ شده اند؛ این فیلم ها کدامها هستند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، جشنواره جهانی فیلم فجر امسال میزبان 10 فیلم کلاسیک سینمایی است که توسط فیلمخانه ملی ایران ترمیم شده اند و قرار است در زمان برگزاری جشنواره اکران شوند؛ در این میان به جز سه فیلم ایرانی باقی آثار خارجی هستند.


7 فیلم کلاسیک خارجی جشنواره جهانی فیلم فجر


1-(Pickpocket)

«جیب‌بر»

محصول 1959 به کارگردانی روبر برسون،

«جیب‌بر» محصول سال ۱۹۵۹ محصول فرانسه است و روبر برسون کارگردان آن در مصاحبه‌ای گفته است که با ساختن این فیلم قصد داشته حال و هوایی را که یک دزد در آن قرار می‌گیرد تداعی کند.

نقش اصلی «جیب بر» را مارتین لاسال بازی می کند؛ بازیگری که در زمان ساخت فیلم نابازیگر بود. جیب‌بر نخستین فیلم برسون است که فیلمنامه اقتباسی ندارد.


2-(Steamboat Bill, Jr)

«استیمبوت بیل جونیور»

محصول 1928، به کارگردانی باستر کیتن و چارلز رایسنر،

«استیمبوت بیل جونیور» اثری صامت و کمدی است محصول گروه فیلمسازی باسترکیتون است و کارگردانی آن را چارلز ریسنر به عهده داشته است. «استیمبوت بیل جونیور» حدود سال ۱۹۲۸ ساخته شده و بازیگرانی چون باسترکیتون و جو کیتون در آن بازی می کنند.


3-The Last Chance

«آخرین شانس»

محصول 1945، به کارگردانی لئوپولد لینتبرگ،

لئوپولد لینتبرگ کارگردانی اتریشی بود و در سال 1946برای ساخت «آخرین شانس» برنده جایزه نخل طلا از جشنواره کن شد و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را برد.

فیلم جنگی لئوپولد لینتبرگ در سال 1946 به جشنواره کن راه یافت و برنده جایزه بزرگ جشنواره و جایزه صلح جهانی شد. «آخرین شانس» در سال 1947 یک جایزه‌ گلدن گلوب تحت عنوان «بهترین فیلم در راستای تفاهم بین‌المللی» دریافت کرد. این فیلم سال گذشته در بخش کلاسیک‌های کن روی پرده رفت.

«آخرین شانس» درباره دو سرباز آمریکایی و انگلیسی است که از قطار حامل زندانیان نازی‌ها فرار می کنند تا به سمت مرز سوئیس بروند؛ که در این مسیر با مشکلاتی روبرو می شوند.


4-Ran

«آشوب»

محصول سال 1985، ساخته آکیرا کوروساوا

آکیرا کوروساوا، یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین فیلمسازان تاریخ سینما است که در طول زندگی هنری ۵۷ ساله‌اش، ۳۰ فیلم ساخت.

«آشوب» یکی از بهترین اقتباس‌هایی است که از آثار شکسپیر انجام شده و به باور بسیاری آخرین شاهکار کوروساوا است. «آشوب» آخرین فیلمنامه کوروساوا است که با فرد یا افراد دیگری به طور مشترک نوشته شده است.

«آشوب» درباره پادشاهی است که در اواخر عمر، پسر بزرگش را به عنوان وارث سلطنت خود انتخاب می‌کند. پسر کوچک او با پدر مخالفت کرده و او را ترک می‌کند. مدتی بعد پسر بزرگ کشته می‌شود و ماجراهایی در می گیرد.

فیلم «آشوب» نامزد چهار جایزه اسکار بهترین کارگردانی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس شده و اسکار بهترین طراحی لباس را برده است.


5-The Lonely Voice of Man

«صدای تنهایی انسان»

محصول 1978، به کارگردانی الکساندر سوکوروف،

«صدای تنهایی انسان» نخستین فیلم الکساندر سوکوروف است کارگردانی که از دوستان صميمی تاركوفسكی و به شدت تحت تاثير فيلم « آينه » او بود.

«صدای تنهایی انسان» درباره نیکیتا است؛ دختری که ضربه‌ روحی سختی از جنگ داخلی خورده است با لوبا آشتا می شود؛ شخص که مانند او تنها و مردد است.

فیلم‌های مطرح وی «مادر و پسر»، «پدر و پسر»، «کشتی روسی» و «فاوست» از دیگر آثار الکساندر سوکوروف هستند؛ که فیلم فاوست در جشنوارهٔ فیلم ونیز برندهٔ جایزه شیر طلایی، با ارزش ترین جایزه در این جشنواره شد.


6-Daybreak

«روزبرمی‌آید»

محصول 1939، فرانسه، ساخته مارسل کارنه

مارسل کارنه کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل فرانسه و یکی از چهره‌های کلیدی در جنبش رئالیسم شاعرانه بود. او بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۷۶ میلادی فعالیت می‌کرد و برنده جوایزی همچون سزار افتخاری شده است.

«روزبرمی‌آید» ماجرای کارگری است که در نخستین صحنه فیلم مرتکب قتلی می شود و پس از آن به مرور وقایع می پردازد تا اینکه آپارتمانش توسط پلیس محاصره می شود.

7 فیلم خارجی کلاسیک جشنواره جهانی+شناسنامه!

7-City Lights

«روشنایی‌های شهر»

محصول 1931، به کارگردانی چارلی چاپلین،

سِر چارلز اسپنسر چاپلین معروف به چارلی چاپلین و چارلی، یکی از مشهورترین بازیگران و کارگردانان و همچنین آهنگساز برجستهٔ هالیوود و برندهٔ جایزه اسکار است. بیشتر فیلم‌های او کمدی و صامت هستند.

«روشنایی‌های شهر»، نخستین فیلم کارنامه‌ چاپلین است و داستانش درباره ولگردی ساده‌ است که عاشق یک دختر گل‌فروش نابینا شده است و با کمک میلیونری الکلی، چشمان دختر نابینا را درمان می‌کند.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر از یکم تا هشتم اردیبهشت در تهران برگزار می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲